Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82
  1. #1
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 029

    Modellåret 2018

    Vad i helvete är det för fel på dagens motorcykelproducenter kan de inte bedriva någon produktutveckling längre?

    Saxat från Motorrad:
    Suzuki kommer äntligen med en retro-inspirerad café-racer.

    Suzuki SV 650 X
    Knappt man kan tro det: Den enda nyheten från det tidigare så mäktiga Suzuki för 2018 är en café-racer-version av SV 650. Den behåller den 76 hästkrafter starka V-twinnen. Modifieringarna för X-versionen är: Strålkastarkåpa i retro-stil, ny utformning av sadeln och styrhalvor. I övrigt är fotpinnarna både för passagerare och förare svarta. Vad gäller vikten så bör den inte förändrats i någon större uträckning jämfört med en standard SV, med ungefär 197 kilo. Inte heller när det handlar om prislappen hamnar café-racern särskilt långt bort från SV:n – med 74?900 kronor. Som jämförelse: SV 650 kostar 69?900 kronor.


    Är det bara jag som tycker den där är 0% retro och ungefär lika mycket cafe racer??? Sv 650 lanserades 1999 och sen har det inte hänt ett skit.

  2. #2
    :moppefucko Bentebents avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    MT-07 -16
    Inlägg
    1 330
    Just Suzuki har väl inte en enda hoj som är något sådär unik eller utmärker sig i sin styling, ren mellanmjölk alltihopa. Men visst, utöver KTM 790 så är där väl inget som direkt intresserar mig för 2018, 2019 ser betydligt bättre ut.
    huehue

  3. #3
    Medlem stevies avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    göteborg
    Hoj
    2012 triumph thruxton
    Inlägg
    133
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0039.JPG
Visningar:	122
Storlek:	45,3 KB
Id:	441525
    ...och det här kallar dom scrambler-kit. Så om jag förstått det rätt så är receptet såsom följer; svart slät sadel=sport eller nakenhoj. Svart, ribbad sadel=café/retro. Brun sadel=scrambler. Enkelt o bra.
    The Great Escape

  4. #4
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 952
    Vi handlar väl för dåligt.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  5. #5
    Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Kunglig huvudstad
    Hoj
    Många Hyndor
    Inlägg
    88
    Just Suzuki har väl redovisat röda siffror i verksamheten nästan så länge jag kan minnas så att de skulle ha några pengar att lägga på nyutveckling skulle ju tvärtom vara en duktig ögonbrynshöjare.

    Men, jag vet inte vilken värld ni lever i, men vi har väl fått exakt vad vi förtjänar? Köper vi 12-15 000 nyproducerade fordon om året - varav hälften inte ens är "riktig" mc - är det kanske liiite övermaga att kräva mer nyutveckling? Och en smula världsfrånvänt att tro att tillverkarna ändå ska gå på tokoffensiven.

    Och, trenden är ju likadan i hela Europa. Försäljningssiffrorna rasar överallt, utom i Asien. I England t ex tror man att nyförsäljningen av mc rent av kommer att halveras då brexit väl brakat igenom med full kraft.

    I en industri som dras med kroniskt, darrig lönsamhet och kanske har ett par, tre procent (tops!) av den totala nyförsäljningen av fordon, tvingas man förr eller senare dra åt svångremmen och kapa kostnader. Tillkommer så att Euro 5, med ytterligare skärpta utsläppsregler, införs 2020. Tycker tvärtom att det då nästan är ett under att det ändå erbjuds så pass mycket nyutveckling modellåret 2018, som kanske inte enbart är av kosmetisk art...?
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

  6. #6
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    4 758
    Köpa nytt? Galen eller, man ser väl vad som kommer och fungerar efter rigorösa testcykler genomfört av slutkund och så köper man på sin höjd ett demoexemplar under hösten för max 50% av nypriset, väl?
    If it ain't broke, try harder

    Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 323
    Michael Dunlop vann senior TT 2017 på en Suzuki så helt odugliga kan de väl inte vara

  8. #8
    Medlem P-Es avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R750 -16
    Inlägg
    735
    MC-branschen har varit kört länge, både service, reservdelar och försäkringar är åt helvete.

    Svårt att se att sporthojar finns kvar om 10 år, alldeles för få är beredda att betala för det.
    Ciao Marco 1987-2011

  9. #9
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 741
    Citat Ursprungligen postat av P-E Visa inlägg
    MC-branschen har varit kört länge, både service, reservdelar och försäkringar är åt helvete.

    Svårt att se att sporthojar finns kvar om 10 år, alldeles för få är beredda att betala för det.
    Försäkringspremierna har vi ju oss själva att skylla till viss del...

    Att hojarna blir dyrare och dyrare är ju också vårt "fel", eftersom vi efterfrågar mer och mer lullull. Jag minns när Bike dissade instrumentpanelen på gixxer 1000 för en masa år sedan, för att det var lite fjolligt. Nu är det ju få hojar som inte har det, och fler och fler har olika motormappar, antisladd, antispinn, mer och mer avancerad ABS osv. All sådan utveckling kostar massor med pengar, och ju färre som ska dela på fakturan, desto dyrare blir det.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  10. #10
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Bentebent Visa inlägg
    Just Suzuki har väl inte en enda hoj som är något sådär unik eller utmärker sig i sin styling, ren mellanmjölk alltihopa. Men visst, utöver KTM 790 så är där väl inget som direkt intresserar mig för 2018, 2019 ser betydligt bättre ut.
    Deras GSX1000 med släktingar kan väl inte påstås att inte vara både föregångare som ledande i visst avseende.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

  11. #11
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    351
    Med tanke på att många hojar ligger i samma prisklass som en ny hyffsad mellanklassbil tycker jag branschen själv bidragit till minskad försäljning. En mc bara kan inte kosta som en bil att konstruera, tillverka och sälja även om de tillverkar färre i förhållande till en bil. Jag menar en HD kostar i snitt runt 220.000kr, löjligt.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

  12. #12
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 741
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    Med tanke på att många hojar ligger i samma prisklass som en ny hyffsad mellanklassbil tycker jag branschen själv bidragit till minskad försäljning. En mc bara kan inte kosta som en bil att konstruera, tillverka och sälja även om de tillverkar färre i förhållande till en bil. Jag menar en HD kostar i snitt runt 220.000kr, löjligt.
    Det som skiljer mot en bil är ju lite mer plåt, dyrare/fler säten, dörrar, huv och baklucka, lite glas och 2 hjul till, elektroniken är ju motsvarande idag, och det är garanterat dyrare att utveckla hojmotorer än bilmotorer.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  13. #13
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det som skiljer mot en bil är ju lite mer plåt, dyrare/fler säten, dörrar, huv och baklucka, lite glas och 2 hjul till, elektroniken är ju motsvarande idag, och det är garanterat dyrare att utveckla hojmotorer än bilmotorer.
    Varför skulle det vara dyrare att utveckla en hojmotor? En bilmotor förväntas klara 35.000 mil med ett minimum av underhåll och samtidigt ha obefintliga utsläpp. Hojar är dyra enligt min mening.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

  14. #14
    :moppefucko Bentebents avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Hoj
    MT-07 -16
    Inlägg
    1 330
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    Deras GSX1000 med släktingar kan väl inte påstås att inte vara både föregångare som ledande i visst avseende.
    Jag vet inte om jag håller med, GSX1000 är i min mening väldigt mellanmjölk i ett för övrigt väldigt spännande segment. Den är varken ful eller dålig men inte heller särskilt upphetsande på något vis.
    huehue

  15. #15
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 741
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    Varför skulle det vara dyrare att utveckla en hojmotor? En bilmotor förväntas klara 35.000 mil med ett minimum av underhåll och samtidigt ha obefintliga utsläpp. Hojar är dyra enligt min mening.
    Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons

    I många fall verkar man också banta drastiskt på chassiutvecklingen på bilar, man köper in ett paket från Bosch istället, så får elektroniken stå för väghållningen, tills en sensor går på semester, då är det som att köra en gammal 740 med sommardäck i snömodd.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  16. #16
    3,5L bensintanks avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    kommun/län
    Hoj
    Honda VFR800-98
    Inlägg
    305
    För många konsumenter(alla? ) handlar det om design och estetiskt utformade svingarmar för att fånga uppmärksamheten. Nämnda mc modell är ett finnfemfelexemplar där lyktkåpan ska bort och den fyrkantiga
    saken somhåller bakhjulet åtminstone har ett ben för mycket. Hade skaparen av motorcykeln gjort svingen
    i rundrör hade hen åtminstone varit konsekvent i utFormandet

  17. #17
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons

    I många fall verkar man också banta drastiskt på chassiutvecklingen på bilar, man köper in ett paket från Bosch istället, så får elektroniken stå för väghållningen, tills en sensor går på semester, då är det som att köra en gammal 740 med sommardäck i snömodd.
    En bil har lika begränsat motorutrymme, vilka bryr sig hur en motor ser ut etc? Bilfantasterna är lika fåfänga som oss hojåkare.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

  18. #18
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 741
    Citat Ursprungligen postat av MJ_ Visa inlägg
    En bil har lika begränsat motorutrymme, vilka bryr sig hur en motor ser ut etc? Bilfantasterna är lika fåfänga som oss hojåkare.
    Ja, men det är betydligt mycket större än vad det är på en hoj. Men visst, du kan ju testa att stoppa in en komplett motor med växellåda från en bil, säg en Volvo T4 i en valfri sporthoj.

    Hur många fantaster går det på varje hoj respektive bil tror du? En majoritet av bilägarna vet knappt vad det är för motor dom har i bilen. Tex Volvos bilar har ju till största del samma motor, som bara har olika mappar och kringutrustning för att ge olika effekt, det står bara T/D1-5 på bilen, och dom flesta skiter i om det är en 1litersmotor eller en V6 på 3l, bara den går att leasa, har blåtand och fri service.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  19. #19
    Gillar udda hojar. MJ_s avatar
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Skåne
    Hoj
    För många att räkna upp
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Ja, men det är betydligt mycket större än vad det är på en hoj. Men visst, du kan ju testa att stoppa in en komplett motor med växellåda från en bil, säg en Volvo T4 i en valfri sporthoj.

    Hur många fantaster går det på varje hoj respektive bil tror du? En majoritet av bilägarna vet knappt vad det är för motor dom har i bilen. Tex Volvos bilar har ju till största del samma motor, som bara har olika mappar och kringutrustning för att ge olika effekt, det står bara T/D1-5 på bilen, och dom flesta skiter i om det är en 1litersmotor eller en V6 på 3l, bara den går att leasa, har blåtand och fri service.
    Känns vi lägger ner här då repliker som”testa du” etc. bara blir löjligt. En CBX1000 motor är nära lika lång eller länge än en vanlig 4:a i en bil. Dessutom har jag inte vad jag vet sagt något om att ha en bilmotor i en mcram då de har olika typer av transmission. Trevlig helg.
    Älskar "experter" på hojar de bara sett på bild. :))

  20. #20
    Advokado! laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 186
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Hur mycket plats finns det på en bil jämfört med en hoj? Hur många bryr sig om hur en bilmotor ser ut? På hojar jagar man gram för att det är vad marknaden vill ha, samtidigt som man jagar effekt. Hur många bryr sig om vad en bilmotor, eller ens hela bilen, väger? Möjligen vill man ha en tung bil så att man får dra husvagnen eller båttrailern med den. Men det lär aldrig hända att en ny bil marknadsförs med x gram lättare kolvar för bättre gasrespons
    Precis, håller med. Och dessutom fördelas utvecklingskostnaden för varje bilmodell på x antal tusen fler sålda enheter än varje hojmodell.


    Ang frågan om årets hojmodeller tycker jag nog att 2017-18 trots allt har bjudit på en del nyheter. Ducce Supersport, deras olika scramblers och förstås nya V4:an. Kawa har ju de nya Z 900:orna och H2 SX:en, Honda har nya Vingen, CB1000R och förra året kom nya AT:n. Triumph, KTM och Husqvarna har också ett knippe nya hojar.

    I väntan på nya T7:an ser det dock glesare hos Yamaha med 2017 års nya R6 och - som frågan egentligen gäller - Suzuki med den endast uppsminkade SV 650:n.


    Men frågan är om vi vill tillbaks till det tidiga 80-talets ursinniga modellexplosion varje år? Visst var det som trettonåring kul att klättra runt på alla nya hojar i butiker och på mässor, men som konsument kanske jag inte vill betala timlön till en hojmek som knappt hinner lära sig en hoj innan den byts ut till nästa årsmodell. För att inte tala om reservdelspriserna på alla specifika detaljer på varje hoj...
    Senast redigerat av laidback den 2018-02-02 klockan 16:42. Anledning: R
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)
    ”-Who would win a wrestling match, Lemmy or God?”
    ”-Trick question, Lemmy is God!”

Sidan 1 av 5 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här