Infra- eller fläktvärme i garaget?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
lånar tråden lite, tänkte sätta in en billig luft-luft värmefläkt i mitt garage, vilken ska man köpa? såg att jula hade en för 4999:- tex men i det finstilta så var man även tvungen att köpa installation av den.

nån som har nåt bra tips? drar det över 10 lök är det inte intressant..

Säljer inte Jula förfyllda luft/luftare?

Deras gamla variant var redan vakuumpumpad, och med rör som inte kunde kapas, bara koppla ihop slangarna och öppna kranen för freon. Det var någon slags snabbkoppling.

Deras senare modeller har kopparrör som man kapar, böjer och gör kona i änden för ihopkoppling.

Om inte Qlima har ändrat sina modellbeteckningar så har alla modeller som börjar med SC snabbkoppling medan de som börjar med S har lösa rör. Jula har i många år sålt båda varianterna men har numera börjat mörka skillnaden i sin produktbeskrivning.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Det är ju inte direkt så att någon kommer på besök och kontrollerar vem som har monterat den efteråt.

enligt julas finstilta är det precis vad som händer!? (ed och jag måste givetvis betala för det)

iaf installera en värmefläkt är jag kapabel till oavsett, inga bra tips? kanske kan man köpa utomlands ifrån (tex england innan dom trillar ut ur eu..)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
enligt julas finstilta är det precis vad som händer!? (ed och jag måste givetvis betala för det)

iaf installera en värmefläkt är jag kapabel till oavsett, inga bra tips? kanske kan man köpa utomlands ifrån (tex england innan dom trillar ut ur eu..)

Ungefär så har jag tolkat det också. Det verkade vara lättare tidigare men numera så antyder informationen att dom inte säljer någon värmepump til dig om du inte samtidigt bokar installation eller skickar in ett intyg eller liknande från någon som är certifierad att göra installationen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har två döda från jula med snabbkoppling. Den mest seglivade höll nästan 4 år.

Jag har också dödat två såna, dom dog nästan samtidigt trots att den ena gått mycket mer än den andra. Men jag tror iofs att det kan ha varit självförvållat för jag hade inte rengjort dom någonsin och dessutom när dom väl dog så inföll det i samband med renovering hemma och en jäkla massa slipdamm.

Och andra sidan bör en Jula-pump kunna betala sig redan på 1 år ungefär om den håller vad dom specar, vilket jag iofs inte är säker på.

Det tar betydligt längre tid att räkna hem en dyrare kvalitetspump.

Säg att jag behöver 3kW för att värma huset, då kommer julapumpen med COP runt 3, förbruka ca 1 kW för att göra jobbet och den kostar 6000 kr idag. Sparar 2kW/h = 4 kr/h dvs 1500 timmar.

En dyrare pump med COP på 5, kommer förbruka 0.6kW för att producera dessa 3kW värme, och sparar 2.4 kW/h = 5 kr/h. Men den kostar 20000kr i inköp så det krävs istället 4000 timmar innan den är betald.

Eller om man jämför, vad man får för prisskillnaden 14000kr, så sparar dessa alltså 0.4kW/h = 1 kr/h och den där mellanskillnaden man lägger ut på en pump tar alltså 14000 timmar att betala.

När den billiga pumpen havererar i förtid så kan man väl räkna med att de billigaste pumparna har blivit aningen bättre.

Nu är den här kalkylen lite för förenklad särskilt uppe i de nordligaste delarna av landet för när det är riktigt ordentligt kallt, säg -20 grader så kommer den dyra pumpen fortfarande spara pengar mot direktverkande medans den billiga kanske förbrukar mer energi än direktverkande el.

En annan detalj är att ingen av de Julapumpar jag haft går att ställa in på temperaturer under 17 grader, så när jag åker på vintersemester går pumpen hårdare än den skulle behöva. Det är ju särskilt ett argument om man ska värma ett garage och kanske tycker att några plusgrader räcker.

Men den kalkylen är alltså anledningen till att jag nu har min tredje Jula-pump trots att de två första havererade snabbt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ungefär så har jag tolkat det också. Det verkade vara lättare tidigare men numera så antyder informationen att dom inte säljer någon värmepump til dig om du inte samtidigt bokar installation eller skickar in ett intyg eller liknande från någon som är certifierad att göra installationen.
De skriver numera tydligen ett offertunderlag till firman de samarbetar med men det bör bara vara att tala om för firman att man låter någon annan installera eller att pumpen inte kommer sättas upp förrän huset är byggt om något år och att du hör av dig när/om det blir aktuellt. Har svårt att se att Jula orkar följa upp detta men har inte provat själv.
En annan detalj är att ingen av de Julapumpar jag haft går att ställa in på temperaturer under 17 grader, så när jag åker på vintersemester går pumpen hårdare än den skulle behöva. Det är ju särskilt ett argument om man ska värma ett garage och kanske tycker att några plusgrader räcker.

Jag har monterat (och självklart låtit kyltekniker driftsätta) tre olika modeller av Qlima-pumpar från Jula och samtliga har freeze protection mode som håller tempen på typ 11 grader vad jag kan minnas. Kommer inte ihåg hur man aktiverar det men det är inte intuitivt. Funkar klockrent i garaget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är den här kalkylen lite för förenklad särskilt uppe i de nordligaste delarna av landet för när det är riktigt ordentligt kallt, säg -20 grader så kommer den dyra pumpen fortfarande spara pengar mot direktverkande medans den billiga kanske förbrukar mer energi än direktverkande el.

Nja. En värmepump ska aldrig bli sämre än direktverkande el. Däremot så kommer en luft/luft vid låga utomhustemperaturer att bli obetydligt bättre än direktverkande el.
Dock stämmer det att en dyrare pump med största sannolikhet klarar lägre temperaturer innan den ramlar ner på ett COP som är nära 1. Och det kan ju göra att en billig pump kan vara ett dåligt val jämfört med en dyrare om man bor långt norrut där det kan bli väldigt kallt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte bara flika in att värme och kyla upp och ned i garaget skapar kondens i slutna utrymmen, tex halvfulla/tomma soppatankar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Ja troligen kommer det sluta med fläkt.
Men för den tekniska diskussionens skull - kan det inte vara en fördel att ytor värms upp, som då lagrar energin och återger den under längre tid sedan? Ungefär som en kamin som avger värme både när den opererar för fullt och efter att den slocknat.

Bara ifall utrymmet utnyttjas under den tiden ytorna avger värme....
Och lokalen inte behöver utnyttjas under tiden det tar värma upp t.ex. golvet

Det mest katastrofala är om man har en mycket stor stor massa som ska värmas upp.
Tex Golvvärme i 30cm betonggolv. Det blir kallt och värmepumpen går 100% för det tar ju evigheter värma upp betongen.
Sedan blir det varmare ute och då stängs värmepumpen av för nu är golvet och lokalen för varm.
Dags vädra.
En helt annan sak att det är trevligt vistas i lokal med golvvärme.
När golvet är varmt. Vintertid.

Fläktluftvärmare är grejen när man snabbt vill få varmt där man är i kall lokal.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lyfter en gammal tråd då jag sprang på en sak jag inte sett innan.
Youtuba på "china diesel heater" samt "garage" eller "workshop".

Folk köper och installerar dieselvärmare för husbilar från Kina i sina garage i England och USA.
Inte för kontinuerlig drift då, utan bara tillfällig värme när de behövs.
Priserna på dieselvärmarna är löjligt låga nuförtiden.
Du kan få ett färdigt kitt för tuselpappen med frakt.
Visst att dieseln är dyr och det är billigare att klämma in en 9kW fläkt eller sätta in en luftvärmepump, men alla har ju inte säkringarna/uttagen för det.

La en beställning på en själv bara för att testa och sen om den orkade ge mera värme än den lilla byggfläkten som står och surrar hemma hos mig när jag är ute.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lyfter en gammal tråd då jag sprang på en sak jag inte sett innan.
Youtuba på "china diesel heater" samt "garage" eller "workshop".

Folk köper och installerar dieselvärmare för husbilar från Kina i sina garage i England och USA.
Inte för kontinuerlig drift då, utan bara tillfällig värme när de behövs.
Priserna på dieselvärmarna är löjligt låga nuförtiden.
Du kan få ett färdigt kitt för tuselpappen med frakt.
Visst att dieseln är dyr och det är billigare att klämma in en 9kW fläkt eller sätta in en luftvärmepump, men alla har ju inte säkringarna/uttagen för det.

La en beställning på en själv bara för att testa och sen om den orkade ge mera värme än den lilla byggfläkten som står och surrar hemma hos mig när jag är ute.

Det finns tester på YouTube, dom är skitvanliga i hemmabyggda husbilar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det verkar nästan finns en hel subkultur i hur folk använder, installerar och moddar dem.
Skall bli intressant att se om det är nått sen.

Vad jag har sett är folk nöjda med värmen, men dom är något högljudda när man ska sova om man monterar dom "innomhus", sen verkar alla köpa till digitaldisplayen istället för den enkla med vred på.
(bättre temperaturkontroll antagligen)

Det verkar vara 50/50 om folk monterar den inne i husbussen, eller under husbussen, ska man ha den under så ska man isolera röret ordentligt, har man den under en av framstolarna inne i bussen får man ljudet istället.

I ett garage så kanske jämnare temperatur är skitsamma, då man förmodligen slår på den på full spya och låter den gå så tills man lämnar garaget.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Försök få tag i bromsvärmare från flygvapnet... gav bra med värme i tälten...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Snälla, köp ingen värmepump från Jula. De är skräp. Du får enligt lag inte installera en luftvärmepump själv längre. Om du ändå gör det och får problem med den så kommer ingen kylfirma vilja ta i grejerna heller.

Köp då hellre en begagnad Panasonic om du ska spara pengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snälla, köp ingen värmepump från Jula. De är skräp. Du får enligt lag inte installera en luftvärmepump själv längre. Om du ändå gör det och får problem med den så kommer ingen kylfirma vilja ta i grejerna heller.

Köp då hellre en begagnad Panasonic om du ska spara pengar.

Det är ju bara att kasta den och köpa en ny när det går sönder, man får ju 3-4 stycken självmonterade Julapumpar för priset av en auktoriserat installerad Panasonic.

Och när folk säljer sina beggade märkespumpar har dom antagligen ändå närmat sig sin förväntade livslängd.

Nåt som är bra med luftvärmepumpar är ju att dom kan gå som luftavfuktare.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Lyfter en gammal tråd då jag sprang på en sak jag inte sett innan.
Youtuba på "china diesel heater" samt "garage" eller "workshop".

Folk köper och installerar dieselvärmare för husbilar från Kina i sina garage i England och USA.
Inte för kontinuerlig drift då, utan bara tillfällig värme när de behövs.
Priserna på dieselvärmarna är löjligt låga nuförtiden.
Du kan få ett färdigt kitt för tuselpappen med frakt.
Visst att dieseln är dyr och det är billigare att klämma in en 9kW fläkt eller sätta in en luftvärmepump, men alla har ju inte säkringarna/uttagen för det.

La en beställning på en själv bara för att testa och sen om den orkade ge mera värme än den lilla byggfläkten som står och surrar hemma hos mig när jag är ute.

Jag har en som tillsatsvärme i terrängbilen. Har inte kört den särskilt många timmar men hittills funkar den bra.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top