Infra- eller fläktvärme i garaget?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ska prova infravärmaren när det bli kallare, men funderar på om ett oljeelement kanske är melodin i slutändan.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Farsan köpte luftvärmepump för några tusen (sex?) på Jula när de hade rea. kostar inte många kronor om året att ha minst 16°C i garaget året om.

Edit: hans garage är isolerat...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Jag har redan trångt, och en isolering skulle stjäla dyrbara ytor eftersom garaget i så fall skulle behöva isoleras invändigt. (sammanbyggt med huset).

Det behöver inte stjäla så mycket utrymme. Det beror ju lite på hur mycket isolering du sätter in. Du behöver ju egentligen inte ha full vinterisolering om du inte har för avsikt att ha 20 grader där. Det räcker med att smacka upp isolering mellan dom stående reglar som du troligen har och sätta fuktspärr och sedan byggboard. Utrymmet mellan reglarna är inte så mycket värt och byggboarden bygger inte jättemycket så jag har svårt att se att det skulle vara så enormt mycket utrymme. Väggen mot huset behöver ju inte isoleras.

För jag gissar att du ändå har stående reglar i väggarna och panel utanpå det.

Bara genom att sätta den isoleringen gör troligen att det håller över nollan året om och det kommer inte att krävas speciellt mycket värme för att värma upp det dom gånger som du behöver värme.

I förra huset var det varmgarage som var i stort sett oisolerat. Det var i stort sett bara den isolering som blir av att det var uppmurat med lättbetongblock och sedan ett lager tegel utanpå. Det fanns helt enkelt ingen plats till att ha isolering mer än möjligen någon cm. Det höll med lätthet ca 10 grader under vintern med bara ett vanligt gammalt vattenelement.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man lagrar även mycket markvärme som kan räcka vintern för att hålla nollan.

Om det är fritt runt garaget kan man gräva runt om och lägga cellplast runt , horisontelt - då får man ett större värmemagasin då man inte får in tjäle u nder plattan vid fetingvintrar.

Så isolera som i inlägget ovan och kanske som i dett inlägg , du kommer kunna köra med gansk fjunigt element.

Haha annrs blir det som att hålla ett tält.varmt , litet 3 manna kräver typ 2.8kW gasbrännare på full fräs i -20
när man sitter o spelar kort i underställ efter isfisket om man vill ha rumstemp...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Farsan köpte luftvärmepump för några tusen (sex?) på Jula när de hade rea. kostar inte många kronor om året att ha minst 16°C i garaget året om.

Edit: hans garage är isolerat...

- Jo ja, jag har en LL-värmepump i huset redan, men i garaget ska det bara värmas för någon eller några timmar åt gången o då är det smidigare med en mindre/billigare värmekälla.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det behöver inte stjäla så mycket utrymme. Det beror ju lite på hur mycket isolering du sätter in. Du behöver ju egentligen inte ha full vinterisolering om du inte har för avsikt att ha 20 grader där. Det räcker med att smacka upp isolering mellan dom stående reglar som du troligen har och sätta fuktspärr och sedan byggboard. Utrymmet mellan reglarna är inte så mycket värt och byggboarden bygger inte jättemycket så jag har svårt att se att det skulle vara så enormt mycket utrymme. Väggen mot huset behöver ju inte isoleras.

För jag gissar att du ändå har stående reglar i väggarna och panel utanpå det.

Bara genom att sätta den isoleringen gör troligen att det håller över nollan året om och det kommer inte att krävas speciellt mycket värme för att värma upp det dom gånger som du behöver värme.

I förra huset var det varmgarage som var i stort sett oisolerat. Det var i stort sett bara den isolering som blir av att det var uppmurat med lättbetongblock och sedan ett lager tegel utanpå. Det fanns helt enkelt ingen plats till att ha isolering mer än möjligen någon cm. Det höll med lätthet ca 10 grader under vintern med bara ett vanligt gammalt vattenelement.

- Det håller över noll grader redan nu i garaget. Vad jag är ute efter är att kunna värma upp garaget tillräckligt för att kunna meka några timmar åt gången. Att riva ut hela garaget för att isolera känns lite overkill om jag kan klara mig med ex. ett oljeelement eller liknande.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Man lagrar även mycket markvärme som kan räcka vintern för att hålla nollan.

Om det är fritt runt garaget kan man gräva runt om och lägga cellplast runt , horisontelt - då får man ett större värmemagasin då man inte får in tjäle u nder plattan vid fetingvintrar.

Så isolera som i inlägget ovan och kanske som i dett inlägg , du kommer kunna köra med gansk fjunigt element.

Haha annrs blir det som att hålla ett tält.varmt , litet 3 manna kräver typ 2.8kW gasbrännare på full fräs i -20
när man sitter o spelar kort i underställ efter isfisket om man vill ha rumstemp...

- Jag har läst några trådar nu där man tycks klara sig med ett oljeelement, så det blir en test där tror jag. Garaget håller plusgrader även under vintertid, så det handlar om att få upp ett mekvänligt klimat under några timmar i veckan.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
- Jag har läst några trådar nu där man tycks klara sig med ett oljeelement, så det blir en test där tror jag. Garaget håller plusgrader även under vintertid, så det handlar om att få upp ett mekvänligt klimat under några timmar i veckan.

Sådan här har jag på vår oisolerad inbyggda altan.
Blir jävligt varmt o gott snabbt i hela utrymmet m h a den inbyggda fläkten.
Finns säkert billigare alternativ oxå, postade den första jag hittade:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-005508/
:tummenupp
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det finns isoleringsmaterial som är tunna och isolerar mycket bra.

Om jag minns rätt så motsvarar 6 mm Depron 100 mm mineralull. Depron är som en hård frigolit ungefär så om den går att använda beror på hur underlaget ser ut. Det går inte att sätta på reglar men det borde funka på t ex gipsskivor. Även andra cellplaster isolerar bra även om de är tunna.

Sen skulle jag ha elvärme (oljefylld radiator) för att hålla garaget frostfritt och kombinera med en värmekanon på lagom effekt som komfortvärme när jag är där. Då blir det varmt på minuter...

Mvh,
Ingvar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns isoleringsmaterial som är tunna och isolerar mycket bra.

Om jag minns rätt så motsvarar 6 mm Depron 100 mm mineralull. Depron är som en hård frigolit ungefär så om den går att använda beror på hur underlaget ser ut. Det går inte att sätta på reglar men det borde funka på t ex gipsskivor. Även andra cellplaster isolerar bra även om de är tunna.

Sen skulle jag ha elvärme (oljefylld radiator) för att hålla garaget frostfritt och kombinera med en värmekanon på lagom effekt som komfortvärme när jag är där. Då blir det varmt på minuter...

Mvh,
Ingvar

Blev nyfiken och sökte lite då jag har några ställen där jag gärna skulle vilja ha en tunn isolering.
Men blev snabbt besviken då Depron verkar ha ungefär samma isoleringsförmåga som mineralull. Skiljer bara 5%.
https://www.byggahus.se/forum/threads/funkar-depron-som-ev-vaeggisolering.50252/
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
- Jag har redan trångt, och en isolering skulle stjäla dyrbara ytor eftersom garaget i så fall skulle behöva isoleras invändigt. (sammanbyggt med huset).

Är taket isolerat? Gjorde stor skillnad när jag blåste in isolering över garagetaket hemmavid.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Blev nyfiken och sökte lite då jag har några ställen där jag gärna skulle vilja ha en tunn isolering.
Men blev snabbt besviken då Depron verkar ha ungefär samma isoleringsförmåga som mineralull. Skiljer bara 5%.
https://www.byggahus.se/forum/threads/funkar-depron-som-ev-vaeggisolering.50252/

Då mindes jag tydligen helt fel angående Depron. Sorry!

Men det finns andra material som är avsevärt bättre än mineralull. Ett är vakuumisolering som ska ha cirka 5 gånger så bra isoleringsförmåga. Jag har dock ingen aning om vad det kostar, antagligen mycket...

Se här tex:
https://www.kingspan.com/se/sv-se/pr...ptim-r/optim-r

Mvh,
Ingvar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Är taket isolerat? Gjorde stor skillnad när jag blåste in isolering över garagetaket hemmavid.

- Nä, garaget är inte isolerat någonstans såvitt jag vet. Jag har ett draperi för garageportarna, det är all "isolering" jag bidragit med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då mindes jag tydligen helt fel angående Depron. Sorry!

Men det finns andra material som är avsevärt bättre än mineralull. Ett är vakuumisolering som ska ha cirka 5 gånger så bra isoleringsförmåga. Jag har dock ingen aning om vad det kostar, antagligen mycket...

Se här tex:
https://www.kingspan.com/se/sv-se/pr...ptim-r/optim-r

Mvh,
Ingvar

Vakuum isolerar bra, men det ställer väldigt höga krav på konstruktionen för att den inte ska implodera.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska prova infravärmaren när det bli kallare, men funderar på om ett oljeelement kanske är melodin i slutändan.

Ju mindre värmaren väger, dessto snabbare blir det varmt runt värmare, ju mindre energi används för att värma elementet.
Oljeelement används för att inte få svart i taket från uppbränt damm.
Vilket man kan få med element där luften kommer i kontakt med varma glödtrådar.
Har du inte mycket rent i taket i garaget så är oljeelement bortkastade pengar som jag ser det.

Satsa på ett lätt elelement med fläkt då blir det snabbt varmt.
Typ.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411144/

Det har vi i vårt "varm"garage som kalla vinterdagar (-15C) går ner till +5C.
Utan el elementet.

eller en värmefläkt som redan föreslagits av Impact i #54.
Jag hade gått på värmefläkten i ett kallgarage.
Skönt kunna rikta den varma luften mot mig.
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
lånar tråden lite, tänkte sätta in en billig luft-luft värmefläkt i mitt garage, vilken ska man köpa? såg att jula hade en för 4999:- tex men i det finstilta så var man även tvungen att köpa installation av den.

nån som har nåt bra tips? drar det över 10 lök är det inte intressant..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
lånar tråden lite, tänkte sätta in en billig luft-luft värmefläkt i mitt garage, vilken ska man köpa? såg att jula hade en för 4999:- tex men i det finstilta så var man även tvungen att köpa installation av den.

nån som har nåt bra tips? drar det över 10 lök är det inte intressant..

Det är ju inte direkt så att någon kommer på besök och kontrollerar vem som har monterat den efteråt.
Du behöver dock vakuumsuga den innan du öppnar för gasen. Och ska man vara helt säker på att få ur all fukt och samtidigt provtrycka den så skadar det ju inte att ha tillgång till kvävgas.

Det är inte direkt rocket science även om de som installerar gör sitt bästa för att få det att låta så. När jag skulle installera min Jula-pump kontaktade jag en lokal installatör efter att jag kopplat in allt. Allt var klart, han behövde bara provtrycka, vakummsuga och vrida på gasen. Typ 15 minuters jobb och han ville ha 2000kr eller om det var ännu mer. Han gnällde om hur dyr kvävgasen var, och allt möjligt så jag tröttnade och tog fram min egen kvävgas provtryckte, blåste på med läckspray för att kontrollera. Tog sen min egen vakuumpump och sög den så att ingen fukt fanns kvar.

Jag har därefter tryckt och vakuumsugit åt andra men eftersom jag inte är auktoriserad för såna jobb så är inte jag den som vill stå för ansvaret att vrida på kranen och släppa på freonet. Och vad kunden sen gör när jag vänder ryggen till kan ju inte jag ta ansvar för.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju inte direkt så att någon kommer på besök och kontrollerar vem som har monterat den efteråt.
Du behöver dock vakuumsuga den innan du öppnar för gasen. Och ska man vara helt säker på att få ur all fukt och samtidigt provtrycka den så skadar det ju inte att ha tillgång till kvävgas.

Det är inte direkt rocket science även om de som installerar gör sitt bästa för att få det att låta så. När jag skulle installera min Jula-pump kontaktade jag en lokal installatör efter att jag kopplat in allt. Allt var klart, han behövde bara provtrycka, vakummsuga och vrida på gasen. Typ 15 minuters jobb och han ville ha 2000kr eller om det var ännu mer. Han gnällde om hur dyr kvävgasen var, och allt möjligt så jag tröttnade och tog fram min egen kvävgas provtryckte, blåste på med läckspray för att kontrollera. Tog sen min egen vakuumpump och sög den så att ingen fukt fanns kvar.

Jag har därefter tryckt och vakuumsugit åt andra men eftersom jag inte är auktoriserad för såna jobb så är inte jag den som vill stå för ansvaret att vrida på kranen och släppa på freonet. Och vad kunden sen gör när jag vänder ryggen till kan ju inte jag ta ansvar för.

Säljer inte Jula förfyllda luft/luftare?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säljer inte Jula förfyllda luft/luftare?

Deras gamla variant var redan vakuumpumpad, och med rör som inte kunde kapas, bara koppla ihop slangarna och öppna kranen för freon. Det var någon slags snabbkoppling.

Deras senare modeller har kopparrör som man kapar, böjer och gör kona i änden för ihopkoppling.
Det kommer alltså alltid in fukt i dessa rör via luften. Därav behöver de alltså vakuumpumpas. Sen är pumpen färdigt fylld med gas så efter det jobbet är klart öppnar du alltså kranen så att freonet fyller rören samt inomhusdelen.

Lite besvärligare på de nya alltså men samtidigt är det ju knappast bra för verkningsgraden att ha onödigt långa rör.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top