Infra- eller fläktvärme i garaget?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast fläkten värmer ju upp ytorna också, med cirkulerande luft...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
- Ja troligen kommer det sluta med fläkt.
Men för den tekniska diskussionens skull - kan det inte vara en fördel att ytor värms upp, som då lagrar energin och återger den under längre tid sedan? Ungefär som en kamin som avger värme både när den opererar för fullt och efter att den slocknat.

Nja. Jag skulle säga att det är en nackdel. För att få varmt i garaget behöver du då först värma upp golv och väggar. Dvs du måste slå på infravärmen långt i förväg så att du värmer upp betongplattan så den värmer upp luften. Sen håller den visserligen kvar värmen lite men då är du ju klar och har gått in. Summan av det hela är att du kommer att värma upp garaget under en längre tid vilket betyder att kostnaden blir större.
Om du inte vill jobba i ett kallt garage med lite strålningsvärme.
Dessutom blir förlusterna större eftersom du skall värma upp ytor som är oisolerade utåt för att dom skall värma upp luften på insidan. Du kommer att ödsla med värme på att värma utsidan av garaget på det sättet.

En byggfläkt eller konvektorelement värmer upp luften redan innan golv och väggar hunnit bli uppvärmda så det blir hyfsat bekvämt att jobba långt tidigare.

Magasineffekt är bra om det är utrymmen som du vill ha stabil temperatur i såsom bostadsutrymmen. Om du vill värma upp ett utrymme fort så är den istället en nackdel eftersom den leder till en fördröjning av uppvärmningen. den är alltså bara en fördel om du isolerar garaget och har det uppvärmt hela tiden. Och det är ju inte det du tänkt såvitt jag förstår.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Igår startade jag en värmefläkt (2000W) i min lilla kallverkstad i anslutning till garaget.
Det rummet är väl sådär en tredjedel så stort som garaget i sig.
Starttemp timme 0 = +1°C
Temp efter 30 min. = +10°C

Kan man räkna termodynamiskt på så vis att det då skulle ta ungefärligen 90 min. att värma upp garaget till samma temperatur, eller är det någon slags exponentiell kurva på det där?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har du trefas så köp en 5kW byggfläkt - det värmer upp 20-30kvm i ett nafs.

Välj en som kan köras på 2,5kW,5kW och termostatstyrt så har du lite regleringsmöjligheter
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har du trefas så köp en 5kW byggfläkt - det värmer upp 20-30kvm i ett nafs.

Välj en som kan köras på 2,5kW,5kW och termostatstyrt så har du lite regleringsmöjligheter

- Nu har jag redan två enkla fläktar (2x2000W) som jag kan använda, så det blir intressant att se hur snabbt o bra de kommer värma garaget. Dessutom vill jag inte det ska låta som en Airbus i ena änden av garaget..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
- Tackar för länken, men det känns lite overkill eftersom jag bara vill värma upp garaget lite snabbt för några timmars vistelse då och då.
Jupp. Hade det varit isolerat och skulle vara varmt hela tiden så skulle det varit motiverat med den investeringen istället för andra lösningar. Men det skulle nog ta ett par livstider innan det skulle löna sig när värmen bara ska användas sporadiskt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Igår startade jag en värmefläkt (2000W) i min lilla kallverkstad i anslutning till garaget.
Det rummet är väl sådär en tredjedel så stort som garaget i sig.
Starttemp timme 0 = +1°C
Temp efter 30 min. = +10°C

Kan man räkna termodynamiskt på så vis att det då skulle ta ungefärligen 90 min. att värma upp garaget till samma temperatur, eller är det någon slags exponentiell kurva på det där?

Det är svårt att säga exakt hur fort det går. du har ju två komponenter som avgör vilken effekt som går åt för att värma upp utrymmet. Den ena är att du måste tillföra en viss mängd energi till luften för att temperaturen skall höjas till önskad temp. Den energimängden är direkt proportionell mot volymen. dvs om garaget är 3 ggr så stort så blir den energimängden 3 ggår så stor. Dock är det ju så att den andra komponenten är den energi som kommer att läcka genom oisolerade väggar och tak och den är proportionell mot både den oisolerade ytan och mot temperaturskillnaden. Garaget har troligen inte 3 ggr så stor vägg och takyta som din lilla verkstad. (Förhållandet mellan gränssnittsyta och volym sjunker generellt sett när rummet görs större.)
Det medför att det större rummet har ett större värmeläckage vilket i sin tur innebär att du har mindre värme över för att värma upp luften. Dvs du får mindre värmeenergi kvar för att värma upp en 3 ggr så stor volym. Dvs det kommer att ta mer än 3 ggr så lång tid.
Har du otur så är värmeläckaget så stort att du aldrig ens får upp temperaturen till 10 grader.

Men jag skulle gissa att om du räknar med 3-4 ggr så lång tid så är du troligen ganska nära men det är i stort sett omöjligt att veta säkert utan att dels veta måtten på utrymmena och göra termodynamiska beräkningar.

Har du två sådana värmefläktar så gissar jag på att du utan problem värmer upp garaget till den temperaturen på max 1 timme.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Luftvärme är snabbast att få upp värmen och drar inte lika mycket ström som infra (För motsvarande uppvärmning). Ett alternativ kan vara en dieselkanon, men jag har haft dåliga erfarenheter av sådana.

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dieselkanon eller så skall typ bara köras för och värma upp en fotbollsplan.:hihi...ja eller iaf välventilerad jättehall/lada.I praktiken så värmer man upp luften och blåser den genom byggnaden och sen skall den ut.
Energi effektivtitet = noll
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.

En "större" kupevärmare är bättre eller ett sniket element med fläkt i är smartare, bättre spridning av värmen och termostatstyrda så att du kan ha grundvärme (frostfritt) på.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En "större" kupevärmare är bättre eller ett sniket element med fläkt i är smartare, bättre spridning av värmen och termostatstyrda så att du kan ha grundvärme (frostfritt) på.

- En större kupévärmare drar mer ström = dyrare. Dessutom behöver den starta någon timma innan jag ska ut i garaget för att hinna värma luften där. Infravärmaren är ju varm direkt.
En kupévärmare som inte drar 1000W räcker väl inte långt i ett normalstort garage, gissar jag..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- En större kupévärmare drar mer ström = dyrare. Dessutom behöver den starta någon timma innan jag ska ut i garaget för att hinna värma luften där. Infravärmaren är ju varm direkt.
En kupévärmare som inte drar 1000W räcker väl inte långt i ett normalstort garage, gissar jag..

1000W är 1000W!
Infran ger partiellt (över)varmt på en plats (jag överhettade huvudet och frös om fötterna när jag körde infra i mitt förråd).
Gör en plastgrotta runt hojen (tält) och ha kupevärmaren där så stannar den varma luften i grottan så räcker det för att hålla fingrarna och verktygen varma när du skruvar. Lägg isolering (liggunderlag) på golvet så slipper du frysa om fötterna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag, inför höstens/vinterns mekande med motorbytet, provat att lyfta in en av mina 1000W-värmare från altanen, och den verkar göra det den ska. Visserligen var det nog 10-12 plusgrader i garaget, men det värmde gott så långt jag provade iallafall.

Du menar 1000W IR värmare ?

Det är mycket vanligt att i butiker sitter i entreen fläktluftvärmare som är igång vintertid.
Gör det som vi vet skönt och behagligt i samma ögonblick man kommer in i entreen.

Vid ett besök på Barsebäck kärnkraftverk för medlemmar i en Teknisk förening konstaterade jag att
istället för fläktluftvämare hade man IR-värmare i taket och det kändes lika varmt och behagligt
som med fläktluftvärmarna i butik.

Men som påpekats i tråden. IR värmarna får inte sitta så man kommer för nära dom med huvudet.
För då blir det för varmt.

Vi har i garaget på ca 18m2 i källaren under ett flerfamiljshus ett litet vattenburet element som klarat +5C när det varit -15C utomhus. Vi har också ett elelement ställbart 1000W / 2000W med termostat och fläkt som går att stänga av (helt tyst) och sätter man det på +15C så blir det snabbt +15C. Typ
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/

För inga större springor i garageporten. Springor som också är enda ventilationen.

Men elelementet kör vi bara när det är mekdags.
Och eftersom man kommer utifrån med kanske -10C väl påklädd så fryser man inte innan elementet värmt upp garageluften.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)
Precis, och man slipper fluktuationer i temperaturen, som i sin tur orsakar kondens mm som sliter mer än man tror på materialet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vore det inte smartare att isolera ditt garage? Att köpa isolering och det material som behövs kostar väl inga jätte summor till 15-20 kvadrat. Du kan ha konstant varmt med en fläktvärmare under vissa perioder om du håller på med nåt projekt eller hålla en lägre grundvärme och sen snabbt ha varmt igen då du ska skruva.

Lite dyrt då du ska göra isoleringen men troligtvis billigare i längden och du kommer att utnyttja garaget ännu mer, vilket i och för sig kan leda till dyrare kostnader i både värme och modeller;)

- Jag har redan trångt, och en isolering skulle stjäla dyrbara ytor eftersom garaget i så fall skulle behöva isoleras invändigt. (sammanbyggt med huset).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top