Infra- eller fläktvärme i garaget?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom jag har tre hojar med ömhetsbehov, vill jag förlänga säsongerna en smula genom att installera en enklare värmekälla så jag slipper frosten i öronen.

Det är ett vidbyggt kallgarage på sådär 15-20 kvadrat som jag tänkte värma upp någon dag då och då när det är dags att mekanisera.

Frågan är vad som är bäst - infravärme eller värmefläkt?
Gissar att driftkostnaden är ungefär densamma per kW? (typ 1,50 SEK/tim)

Fördel med infravärme - blåser inte runt luft
Fördel med fläkt - kan enkelt riktas om det behövs.

Pris - likartat per effekt

Vilken hade du valt och varför?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om garaget är isolerat så skulle jag säga värmefläkt. Med en byggfläkt går det rätt snabbt attt få lite värme i garaget så att du kan jobba då.

Om garaget däremot är oisolerat så kommer det att läcka en hel del värme och jag misstänker att det kan bli svårt att få någon värme att stanna utan en rätt rejäl fläkt. Dock skulle jag säga att infravärme är rätt uselt. Det ger bara strålningsvärme och värmer inte upp garaget nämnvärt. Så förbered dig i sådant fall på att du lär behöva en hel del infravärme för att det ska få någon större effekt.

Personligen tror jag att jag hade satsat på en värmefläkt även i ett oisolerat garage men det lär bli svårt att få någon värme i garaget om det blir kallt ute så länge som det inte är isolerat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
..informativ text...

- Det är ett oisolerat garage.
Tänkte mig - om det blir infravärme - att placera en på varje långsida uppe vid taket, snedvinklade nedåt inåt.
Varmt blir det nog. Jag har idag två infravärmare hängande i taket på altanen o den värms upp ordentligt utan isolering.

Men en fläkt har fördelen att den värmer upp luften o inte bara yta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fläkt torkar blöt hoj och kläder. Det argumentet räcker.


Buy quality, cry once
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag har en oisolerad friggebod. Den värmer jag upp vid behov mha en billig 2kw byggfläkt. Funkar skitbra.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar för input i tråden.

Finns det ingen fördel med infravärme i garaget, förutom att de är dödstysta och inte blåser omkring damm o skit?


Nu ska jag grunna, överväga, slita mitt hår och se allmänt tom ut innan jag slår till med ett av alternativen..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur blir det nu då? Fläkt eller infra? Spänningen är olidlig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom det endast ska värmas tillfälligt vid behov så är fläkten självklara valet eftersom den helt enkelt värmer upp snabbast och bara behöver startas lite innan. Så gör jag själv i min dåligt isolerade verkstad. Vet jag att jag har nåt att göra där så startar jag fläkten på morgonen, och en timme senare är det acceptabelt att jobba där men förstås lite påklädd.

Egentligen är fläkten en vishet jag har av att jag emellanåt sover i bilen. Oljeelement är tyst men är det kallt föredrar jag kupévärmaren. Den värmer bilen medans jag smörjer kråset och det gör inte Oljeelementet trots samma effekt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är en klar övervikt för fläkt i den här tråden mellan infravärme och fläkt.
Själv känner jag mer för den tysta och blåsfria infravärmen, men ska utvärdera med de två jag har på altanen innan jag bestämmer mig devi...defnivi...denvi..slutgiltigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fläkt!

Ska du jobba med hojarna kan det ju vara kul om det inte är rimfrost på verktyg/delar.

Du behöver ju inte rikta fläkten så att den blåser runt dammet på golvet.

Jag har själv ett konvektorelement för basvärme och en 2KW byggfläkt som jag drar igång om jag vill höja temperaturen, den blåser runt luften i ansiktshöjd ungefär, en halvtimme med den så känner man skillnad, en timme så är det mojsigt, men jag har isolerat 3 bils garage
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en klar övervikt för fläkt i den här tråden mellan infravärme och fläkt.
Själv känner jag mer för den tysta och blåsfria infravärmen, men ska utvärdera med de två jag har på altanen innan jag bestämmer mig devi...defnivi...denvi..slutgiltigt.

Fläkten har fördelen att den värmer och vispar runt luften, så hela utrymmet värms upp. Infravärmen värmer bara upp det som är inom synhåll, allt annat fortsätter att vara frystempererat en längre tid tills luften blivit indirekt uppvärmd och självcirkulerad så mycket att den kunnat värma upp allt annat.

Hur funkar det med lack och infravärme, för den delen?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du skall ha fläkt, dummer. Infravärme är ett billigt sätt att få värme utomhus under tak, inte för att värma slutna utrymmen.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...armning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/

Två sådana så har du varmt och gott (överallt) i garaget.

- I hear you, men min altan har både väggar och tak precis som garaget. Båda är ouppvärmda.
Jag har inte uteslutit fläktalternativet, men är nyfiken på varför det inte skulle fungera med infravärmare som fungerar så bra på altanen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För att infravärmen skapar varma ytor i ett övrigt kallt utrymme. Den värmer inte luften. Du får kondens och korrosion förutom ojämn uppvärmning och dålig inomhusmiljö.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
För att infravärmen skapar varma ytor i ett övrigt kallt utrymme. Den värmer inte luften. Du får kondens och korrosion förutom ojämn uppvärmning och dålig inomhusmiljö.

- Ja troligen kommer det sluta med fläkt.
Men för den tekniska diskussionens skull - kan det inte vara en fördel att ytor värms upp, som då lagrar energin och återger den under längre tid sedan? Ungefär som en kamin som avger värme både när den opererar för fullt och efter att den slocknat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top