Kawa z 550 ltd 82'a goes "scrambler"

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
20180131_152446.gifHittade denna billigt som rackarns och kunde inte låta bli. Tänkte bygga en scrambler av den. Gillar stuket med 19 tum framdäck o 16 tum bak.

Vet inte ens om den startar nu, inget batteri.. men ska ha körts för 2 år sen o funkat då. Tänkte lägga upp lite bilder här under processen.. alla tips o trix mottages tacksamt!
/Fredrik
View attachment 441472
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Jag ser ingen bild, länken funkar inte för mig. :va
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När du gör ett inlägg scrolla ned en bit och klicka sedan på hantera bifogade filer. Där får du sen upp en ruta där du kan ladda upp och infoga bilder.
Borde fungera.
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
påbörjat bygget

20180131_152446.gif20180202_171048.gif20180202_171110.gif

Nu är det påbörjat. rensat en del, kortat baken, plockat ur förgasarna mm. beställt delar.
Känns bra än så länge, inga otrevliga överraskningar än så länge. kommer bli rätt schysst stuk på den tror jag, 19 tum framhjul och 16 tum bak..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här med stort framhjul är ju normalt sett något som inte passar ihop med någon annan stil än just custom. Vad har du för planer som inkorporerar ett större framhjul egentligen?
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
Det är original 19 tum fram. om man ska köra lite grusväg som tanken är, så är det nog bättre köreegenskaper med 19 tum än typ 16 eller 17 som är det mer "normala"
/fredrik
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
Bygget fortskrider

Snart är alla delar hemma i garaget, kommer dröja lite innan allt sitter på hojen dock.
Det som är gjort hittills är:
* Kortad ca 20 cm och svetsat nya stag för sadeln
*"gjutit" underrede till sadeln i glasfiber
* Plockat av förgasarna, väntar på jetkit
* Rengjort framhjul och bromsar
* Nytt styre
* Service med olja, filter och stift

Kvar att göra:
* Nya däck
* Dra om all el, kommer sitta under sadeln, köpt ett litet Li/ion batteri som får plats. Nytt baklyse och ny blinkers.
* Lacka tanken
* Sy sadeln
* Polering av oxiderad aluminium :)

/Fredrik


20180208_163804.gif
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det ser ut som om du har ungefär samma mål som jag hade med mitt bygge som jag startade för ett par år sedan.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260597-Bonzos-Nostagitripp&highlight=

Jag var lite för långsam i starten och hastade en hel del på slutet, så det blev en del halvdana fix för att få ihop den inför säsongen. Planen har alltid varit att jag ska riva ner hela hojen och snygga till alla provisoriska lösningar, men det har inte riktigt blivit så ännu.


------------
En liten parentes:
Nu finns det en del människor här inne på forumet som börjar grina så fort man ändrar något på en hoj, särskilt om den har några år på nacken. Mitt tips till dig (helt oombett) är att ignorera dem och göra som du själv vill och bygga efter eget tycke och smak. Att vissa tycker att deras åsikter är så pass viktiga att de måste delas med av, gång på gång, är inget varken du eller jag kan göra något åt.
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
Snyggt bygge du gjort! Ja det finns många nostalgiker, märkte det när jag letade hoj också.. dom tror sina gamla sönderrostade 80-talare som stått 20 år i ett skjul är gjorda av guld och strösslade med ädelstenar.. i mitt tycke är just den här modellen LTD ganska ful från början, kan bara bli bättre. Skulle ju inte börja såga sönder en Katana. Lite beroende av modell osv vad man kan göra tycker jag.
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
Hej
Vet någon HUR varm regulatorn blir? aldrig behövt tänka på det tidigare. vill ju placera den under saden i facket där batteriet kommer sitta. Problemet är att det är ganska trångt och väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få den att inte vidröra några sladdar. blir den så varm att den smälter kablar? lite nya bilder också. Sadelbotten är gjuten och inlämnad till sadelmakare, lite el, lack av tank och montering av avgassystem kvar.

20180217_231054.gif
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej
Vet någon HUR varm regulatorn blir? aldrig behövt tänka på det tidigare. vill ju placera den under saden i facket där batteriet kommer sitta. Problemet är att det är ganska trångt och väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få den att inte vidröra några sladdar. blir den så varm att den smälter kablar? lite nya bilder också. Sadelbotten är gjuten och inlämnad till sadelmakare, lite el, lack av tank och montering av avgassystem kvar.

View attachment 441884

Regulatorn kan bli så varm att man bränner sig på den på äldre (och även ganska nya) hojar. Modernare MOSFET-regulatorer blir bara ljumna, men en sån sitter det helt säkert inte i din. Bra att ge den ordentligt luftflöde, annars bränner du regen i längden.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Du kan ju prova montera en liten fläkt som flåsar lite på den om det finns plats?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top