Hjälp med kåpor till Yamaha FZR 90 tal

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Fanns en liknande tråd. Men kände att rubriken inte platsade mig riktigt.
Kort sagt. Jag råkade göra ett hål på ett dumt ställe på vänstra sidkåpan samt så är min front kåpa dålig.
Min FZR 600 är en mellan 90 tal. 94 -96. Kommer inte ihåg as we speak.
Färgen på hojen är metallic blå så är nog svårt att hitta en liknande kåpa i samma färg.
Så min fråga är:
Finns andra kåpor att köpa? Går kåpor att laga. Känns som att spackel tex skulle lossna relativt snabbt. Hålet är från luftintaget och lite bortåt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt går att laga, frågan är bara hur enkelt och hållbart det blir. Kasta upp en bild på skadan så är det lättare att bedöma. Spackel är oftast bara att glömma, ja, antingen löder man ihop plasten med gamla kåpbitar eller limmar med tex Terokal 9225. Slipa och lacka lär du få göra i vilket fall om du vill att det ska se fräscht ut.

Men ibland kan man hitta dom mest underliga saker på eBay, så ta ett varv där då och då medan du lär dig att svetsa kåpor :tummenupp
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Biltema har något som heter "Epoxi,superstark", den och glasfiberväv använde jag när jag lagade upp racekåpan som var rätt trasig, la igen ett par större hål med det också, en annan fördel var att den var nästan luktfri.:)
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Köp biltemas aceton (för rengöring) , biltemas epoxy , samt biltema glasfiber eller kolfiberväv , engångshandskar, penslar och sandpapper för att rugga upp ytorna, kolla denna : https://www.youtube.com/watch?v=MmDka6IwgSo eller någon annan repareringsguide på youtube (finns massor)

Sedan är det bara lägga på väv och väta med epoxyn med pensel! va försiktig så att du inte får epoxy på huden (om du ändå lyckas, tvätta med tvål och vatten, INTE aceton), samt se till att du har bra ventilation där du håller på.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top