Hayabusa inline five!

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Blir så imponerad av mina medmänniskor. "En femte cylinder på en Hayabusamotor skulle vara skoj, tror jag fixar till det". :rock
Helt otroligt! Jag klarar knappt att tanka..... :gråta
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Måste också säga hur impad jag är, skulle aldrig ens fundera på att göra nåt liknande:Bugar:Bugar:Bugar
Ruskigt kul att följa den här tråden:tummenupp
 

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Da var tiden inne for en liten oppdatering igjen.
Har fått avbalansert veiv og fått honet sylinderrekke til riktig spec. Veivaksel var ganske ute av kurs før avbalansering, men fikk den til slutt bedre enn en std veivaksel :)
Så neste steg vil bli og sjekke lagerklaringer og få riktig høyde på sylinderrekker så squish høyden blir riktig. Satser på 14.5:1 eller mer, men det vil tiden vise. Topplokk er blitt planslipt 0.7mm så nok kompressjon vil det bli :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1618-1.jpg
    IMG_1618-1.jpg
    1.2 MB · Visningar: 220
  • IMG_1620-1.jpg
    IMG_1620-1.jpg
    954.6 KB · Visningar: 210

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför så högt kompförhållande som 14,5:1 ska du köra racebränsle eller e85?
 

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Varför så högt kompförhållande som 14,5:1 ska du köra racebränsle eller e85?

Blir nok 98 nå i starten, men kan hende jeg går over til E85 og da kan jeg ha 15,5 kanskje 16 i kompresjon. Ingenting er som å stå ved siden av en motor med høy kompresjon, kjenne motoren lever sikkelig :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur har du gjort skarven av veiv mellan de 4a och den 5 cylindern ?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nei det er blitt lagd før, alle Volvo og Audi motorer har det. Ville prøve på noe nytt så da blei det sånn :tummenupp

Det kan mycket väl komma att fungera bra och låta fint :) Det ska bli intressant att följa hur det blir.

Är den 5e cylinder balanserad med samma balansfaktor som de övriga 4?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir nok 98 nå i starten, men kan hende jeg går over til E85 og da kan jeg ha 15,5 kanskje 16 i kompresjon. Ingenting er som å stå ved siden av en motor med høy kompresjon, kjenne motoren lever sikkelig :D

Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.
 
Last edited:

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Hur har du gjort skarven av veiv mellan de 4a och den 5 cylindern ?

Jeg brukte svinghjuls konen til å sentrere syl 5. Lagde lik kon i syl5 veivakselen. Er helt rett, ingen kast :)

- - - Updated - - -

Det kan mycket väl komma att fungera bra och låta fint :) Det ska bli intressant att följa hur det blir.

Är den 5e cylinder balanserad med samma balansfaktor som de övriga 4?

Jepp stemmer
 

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.

Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_1707-1.jpg
    IMG_1707-1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 125
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nei det er blitt lagd før, alle Volvo og Audi motorer har det. Ville prøve på noe nytt så da blei det sånn :tummenupp

Svår jämförelse då dom har knackreglering och högre komp än vad motorn tål med optimalt tändläge. Knackregleringen styr sedan tändningen så tidigt det går utan knack.

Sedan har du mindre cylindrar samt vassare kamaxel vilket medger högre komp så iofs tror jag att din motor kanske tål 14.5.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp

OK vatteninsprutning? Om så är fallet förstår jag att de funkar. De finns ju snubbar som kör 15:1 på 98 okt också men då backar de tändningen så mycket att de mister hela vitsen med högt kf.
 
Last edited:

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Da var motor satt sammen og klar til start. Kamaksel var bare 1 veivaksel grad ute av kurs på syl 5 iforhold til de 4 andre :tummenupp

Nå må jeg lage ett nytt stativ, eksos og radiator innfestning så er det ikke lenge til jeg kan starte den :)
 

Bifogat

  • IMG_1703-1.jpg
    IMG_1703-1.jpg
    1.4 MB · Visningar: 112
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har nog läst dig till detta höga kompförhållande ska funka men jag har tycker de låter lite väl högt. Du måste ha enormt vassa kammar för att kunna köra så högt kf.
För säkerhets skull så ställ frågan om Kf på dragracingforumet här på sporthoj så får du garanterat säkra svar hur höga kf du kan köra.
Ser det ut som hans första motorbygge tycker du?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fungerer fint med høy kompresjon når jeg bruker vann injection :) Har eksperimentert mye med høy kompresjon på mange forskjellige motorer. Så det skal nok gå bra :tummenupp

Och vann injektion, det går lätt att fixa med att blanda några % vatten i bensinen ?
För vann injektion !

För dagens bensin innehåller så mycket alkolhol (5-10%) så dagens bensin funkar som gamla tiders karburatorsprit,
löser vatten i bensinen så motorn inte stannar pga vatten i bensinen ?

Eller ?

För det går tydligen ha upp till 0,5% vatten i bensin med 10% alcohol.
https://roadguardians.org/september-2012-newsletter-biker-chads-corner/

Och kanske ännu mer vatten om man skakar och blandar innan tanken fylls ?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Da var motor satt sammen og klar til start. Kamaksel var bare 1 veivaksel grad ute av kurs på syl 5 iforhold til de 4 andre :tummenupp

Nå må jeg lage ett nytt stativ, eksos og radiator innfestning så er det ikke lenge til jeg kan starte den :)

Film, film, film, film :banana:banana:banana:fyllisar:fyllisar:fyllisar:kär:kär:kär
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag sitter och nagelbiter och väntar på en film på uppstart också!
Tänker du göra något åt att den femte cylinderns vevaxel är en grad fel jämfört med de andra, eller är det försumbart?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top