Sverigeresa?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett exempel: Jag körde Göteborg -Stockholm i somras, nästan enbart på små/mindre vägar. Tog en himla tid... :) Men var 75 gånger roligare än att skava på 40:an/E4:an som annars är det naturliga valet. Hur körde jag då? Ja, rakt fram enligt kartan. Göteborg-Nässjö så rakt jag kunde enligt kartan. Nässjö-Stockholm så rakt jag kunde, diagonalt över Östergötland och Sörmland. Blev sk*tbra! Hamnade på underbara vägsträckor, körde genom samhällen jag tidigare bara sett på kartan.

Precis. När jag har tid brukar jag sätta GPSen på "småvägar" och undvik motorväg. Brukar kunna bli riktigt intressanta små äventyr långt ut i busken :)

Sist så hittade jag fantastiskt fina vägar en liten bit in i landet från Braehus vid Vättern. Så vackert att man kunde gråta.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Tror jag har bestämt mig för att "bara" köra upp till Thailändska Paviljongen sen vända. Det blir 25-50 mil per dag ungefär, känns rimligare än 50-80 mil per dag :smasha

Capture.jpg

Inte satt exakt vilka vägar ännu men lite löst vilka mål jag har iallafall :)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Du har satt Östersund som kartnål, mitt tips är att du siktar på Hammarstrand, och ev. Hotell Hammarstrand som övernattning om det finns i budget, mysigt litet ställe med väldigt bra mat och stämning, och sen letar indalsvägen ned med avstickarna Döda Fallet där du kan läsa om Vildhussens fadäs och se det spektakulära resultatet, som är väldigt sevärt och eventuellt hälsa på Sven Wollter som brukar vara där på somrarna. Och även få med Paviljongen i Ragunda. Den vägen är enligt mig hästlängder bättre än sträckningen upp mot Övikshållet. Kurvigare och mc-vänligare väg med mycket finare vyer, då du kör längs en vacker dalsänka. Den övre vägen som kommer upp ovan Sundsvall är mest normal norrländsk landsväg. Bara ett tips! =) Annars tycker jag det ser helt ok ut som resplan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör inte Sundvall-Hudik.

Kör Matfors-Hassela-Friggesund-Delsbo-Nor-Arbrå-Rengsjö-Söderhamn istället...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra med alla dessa tips som TS får, inser själv vad kass jag själv är på Sveriges avlånga land. Dödafallet tror jag inte hört talas om. Snacka om ångest gubbarna måste haft efter de dom ställt till med där på 1700-talet.

Tyvärr är du inte ensam. Alldeles för många tar alltid rakaste och snabbaste vägen istället för att ta det lite lugnare och uppleva lite mer.
Semestern börjar när man lämnat Sverige. För det är finare att åka utomlands, helst långt bort, än att uppleva saker i Sverige tycker många.
Synd, men för oss med SportHoj betyder det att de krokiga och trevliga vägarna inte är fyllda av turister! :tummenupp
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Döda fallet är egentligen bara ett vattenfall utan vatten. Historian bakom vattenlösheten är långt häftigare än själva ”fallet” har du tiden så tycker jag absolut att du ska åka dit, annars så finns det ett långt häftigare vattenfall MED vatten som dessutom ligger väldigt strategiskt om du tänker köra vildmarksvägen, vilket jag rekommenderar att du gör. Hällingsåfallet heter vattenfallet med vatten, det är kanske inte Sveriges högsta eller så men det är riktigt mäktigt.

För övrigt skulle jag köpa ett par såna här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Styrmuffar-universal-2000020295/ att stoppa ner i packningen, ifall sommaren kommer sent, jättesent eller aldrig till Norra Sverige, eller om det regnar för den delen. De har räddat många dagar för mig iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top