Sverigeresa?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Varför inte en tur till Ullared. :crash

10919540_647409252049044_650763560_n.jpg
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Jag skulle vilja slå ett hårt slag för att åka till Norge om du inte har varit där tidigare.

Jag var precis som du inne på att köra en Sverigetripp för ett antal år sedan, tänkte åkte till treriksröset bla men valde att åka till Norge efter att många här på SH övertygade mig om att köra Norge istället.
Ångrar inte en sekund att jag åkte dit! Vägarna och vyerna är helt otroliga där när när du kommer ut mot fjordlandskapen med serpentinvägar och alla höga berg och dalar. Jag har åkt tillbaka dit på MC fyra ggr sedan första resan. Har du mer än 3 dagar så åkt dit, du kommer inte att ångra dig!
Jag har kört mycket i Sverige också, tex Vildmarksvägen som Dennis nämner, det är enormt fint där också du kommer inte bli besviken om du åket dit! Men det går tyvärr inte att jämföra med Norge.

Kör tex i området Jotunheimen/valdresflya, Gerianger/Trollstigen om du åker ut mot fjordarna eller ens i närheten så kommer du inte fatta att det finns sådan natur så pass nära Sverige. Går lätt att jämföra med Nya Zeeland om man inte vill åka så långt!

Ok det blev lite långt men du kanske förstår poängen, Sverige är fint men Norge är en klass för sig!

/Martin
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
På tal om att åka norrut från Stockholm så vill jag avråda från hela E4:an. Det är ett ypperligt sätt att komma från A till B på relativt kort tid men den är gjort för just det, inga direkta sevärdheter längs den förutom detdär jävla trädet alla talar om och Höga Kusten bron. Det gäller fram till Haparanda.

Annars känns det som att du fått rätt så bra tips :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har varit i Norge jag vet inte hur många gånger, och det är ett säkert kort även om det kan bli rejält pissigt väder där.

DOCK vill jag ändå slå ett slag för Sverige. För egen del gillar jag att trycka mil på de öde svenska landsvägarna i inlandet. Våra svenska älvar erbjuder fantastiska naturupplevelser och naturcampingar utan en kotte.

På en vecka skulle du ganska bekvämt kunna köra upp till Vildmarksvägen och Stekenjokk. Blir en fin resa!

Jag får som du bara en vecka på hoj/år och ett år tog jag finlandsbåten fr Sverige till Helsingfors. Sen följde jag finska gränsen (mot Ryssland) upp en bra bit innan jag vek av mot NV och körde upp till Nordkap. Därifrån hem igenom Sverige tillbaka till Stockholm. Det tog mig en vecka, men då fick jag köra på lite. Utan tvekan en av mina bästa turer!

Norge ÄR fint, men alla borde köra minst en tur genom Sverige. Hela vägen :yoparty
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Sverige har ju mer eller mindre blivit en transportsträcka. Jag har i många år haft i baktankarna hur man skulle kunna ta sig tid att även se Sverige på ett lite nytt sätt, köra dom där vägarna som man inte annars kulle köra,

Klurat i några år på ett sätt....jo, en Biltemarunda. Besöka varenda Biltemaföretag i Sverige och käka en korv? Borde ju bli en lite zikzaktur med vägar som man annars inte skulle köra?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Sverige har ju mer eller mindre blivit en transportsträcka. Jag har i många år haft i baktankarna hur man skulle kunna ta sig tid att även se Sverige på ett lite nytt sätt, köra dom där vägarna som man inte annars kulle köra,

Klurat i några år på ett sätt....jo, en Biltemarunda. Besöka varenda Biltemaföretag i Sverige och käka en korv? Borde ju bli en lite zikzaktur med vägar som man annars inte skulle köra?

Förutom att ovanför Mora, så ligger samtliga Biltema längs med kusten. =D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skulle inte offra en vecka på Sverige

Finns en gräns när man blir less på Norge också. Varit bla till Trollstigen/Geiranger 26 ggr :)
Har nu inte varit i Sydnorge på hur många år som helst

Jag har nu iställlet börjat beta av från nordöst Norge med tema "vänder där vägen tar slut". Ibland vissa vägar så blir man lite ödmjuk när vägen tar slut. Man stannar till funderar varför i helsike människor valt att bo på såna här ställen. (tänker då framför allt vintertid)

Lika ödmjuk blir man också i fjällvärlden i nord när man stannar till bara sådär. Kikar runt på fjällen och bara "lyssnar på tystnaden"....

Nåja, kanske det ändå är dags för en liten tur i Sydnorge igen. Ibland är det ju kul att lyssna på tjattrande turister, speciellt i Geiranger :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Förutom att ovanför Mora, så ligger samtliga Biltema längs med kusten. =D

Jag bor i Boden så norr har jag sett.

Detta var min "orsak att köra tema" i syd. Man kan plussa på med fler tema eller göra en egen tema typ.....besöka alla systembolag i Sverige :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Norge är toppen, som flera skriver. Svårslaget! Sverige når i allmänhet inte upp till Norges kvaliteter när det gäller att köra hoj på kul och vackra vägar.

Fast nu skriver ju TS "Sverige" och att han skall ta Norge nästa år. Och det går att få jättefin körning i Sverige också, åtminstone i den södra delen. Fast man får jobba lite på det.

Norröver - som jag kan betydligt sämre - har enligt min (välgrundade? ogrundade?) uppfattning långa sträckor med raka vägar och mycket skog. Riktigt långt norrut blir förstås landskapet mer öppet - fjäll och sån'a go'a grejer :) - men det är fortfarande en hel del körning-rakt-fram. (Klaga gärna ni som tycker jag har fel. Det är ok! ;) )

I södra delen vet jag att det finns mycket godis, om man letar lite. Fråga runt på SH och andra sajter efter bra sträckor och lägg en ungefärlig plan. Eller vänd på steken - "jag vill köra till XXXX - tipsa mig om bra vägar dit".

Ett exempel: Jag körde Göteborg -Stockholm i somras, nästan enbart på små/mindre vägar. Tog en himla tid... :) Men var 75 gånger roligare än att skava på 40:an/E4:an som annars är det naturliga valet. Hur körde jag då? Ja, rakt fram enligt kartan. Göteborg-Nässjö så rakt jag kunde enligt kartan. Nässjö-Stockholm så rakt jag kunde, diagonalt över Östergötland och Sörmland. Blev sk*tbra! Hamnade på underbara vägsträckor, körde genom samhällen jag tidigare bara sett på kartan.

Så man skall inte helt dissa körning i Sverige. Men det ställer lite högre krav på att reka fina hojvägar i förväg så att man inte hamnar på de större tradiga vägarna - du vet 80/90-sträckor med mitträcke och sån't trist. Håller du dig ute på landet och letar upp småvägarna så kan du ha jätteskoj i sadeln även i Sverige.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Humor :hihi Ju mer jag tittar på kartan desto mer inser jag ju att jag har noll jäkla koll. Man kan ju säkert beta av Sverige på bara några dagar, men varför inte utforska lite :)
Det finns ju trots allt en del folk som har cyklat från Treriksröset till Smygehuk på 7 dagar ;)

Jag brukar börja med att bestämma något jag vill uppleva/se, och då ger sig ofta destinationen/destinationerna ganska naturligt. Sen listar jag ut vilken väg jag vill ta dit, och där kan det bli ett litet moment 22 med vägval/mackar/campingar, men med lite lirkande brukar det gå. Ibland får man kanske ta 10 mil extra en dag för att campingen låg på ett visst ställe tex. Sen kan man ju kolla om det finns något kul man vill se i närheten av vägarna man har valt, tex häftig utsikt, något museum eller så, och då korrigerar man efter det. Vips har man en vägbeskrivning med sträcka varje dag, boende och mackar. Jag brukar dessutom göra två, en för boende, och en för mackar, man tankar ju sällan på campingen :hihi Och det känns rätt skönt att veta att det verkligen finns en mack om 10 mil när man åker förbi den sista macken före fjället med halvtank. Dessutom är det trist att stanna i onödan och tanka hela tiden, utifall att.

Innan jag köpte GPS blev det utskriven vägbeskrivning i tankväskan, vilket har sina nackdelar, man väljer gärna större/mer lättnavigerade vägar på det viset, man vill ju inte råka missa någon liten väg man ska in på och åka vilse mitt i ingenstans. Med GPS kan man ju lättare göra rutter med roliga vägar. Och tro mig, du kommer att ledsna på att hela tiden stanna och kolla på mobilen för att lista ut var du skulle ha svängt :mattias
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Denna kanske kan vara något, men är möjligen mer inriktad på äventryshoj.

http://www.transeurotrail.org/sweden/

Jag har kört ca halva sträckan av Trans Euro Trail i Sverige. Jag körde den med en 250cc offroadmaskin. Skulle inte rekommendera den för annat än hoj avsedd för offroad, fjädring bra nog att mata dålig grusväg i hög hastighet och som också kan ta sig igenom knixiga passager.

Generella rekommendationen från TET är:
"The TET is aimed at small and medium capacity trail bikes - bikes such as Yamaha’s WR250R,XT600 and XT660Z Tenere, CCM’s GP450, KTM’s 690 and Suzuki’s DRZ400. Larger bikes can tackle it but riders need to be more experienced and competent. Soft luggage and travelling light is the ethos – leave those panniers and armchairs at home. This is overlanding in its purest form."
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Furkot.com

Utmärkt ruttplaneringsverktyg.
Hur grymt som helst ju, tackar!

Det finns ju trots allt en del folk som har cyklat från Treriksröset till Smygehuk på 7 dagar ;)

Jag brukar börja med att bestämma något jag vill uppleva/se, och då ger sig ofta destinationen/destinationerna ganska naturligt. Sen listar jag ut vilken väg jag vill ta dit, och där kan det bli ett litet moment 22 med vägval/mackar/campingar, men med lite lirkande brukar det gå. Ibland får man kanske ta 10 mil extra en dag för att campingen låg på ett visst ställe tex. Sen kan man ju kolla om det finns något kul man vill se i närheten av vägarna man har valt, tex häftig utsikt, något museum eller så, och då korrigerar man efter det. Vips har man en vägbeskrivning med sträcka varje dag, boende och mackar. Jag brukar dessutom göra två, en för boende, och en för mackar, man tankar ju sällan på campingen :hihi Och det känns rätt skönt att veta att det verkligen finns en mack om 10 mil när man åker förbi den sista macken före fjället med halvtank. Dessutom är det trist att stanna i onödan och tanka hela tiden, utifall att.

Innan jag köpte GPS blev det utskriven vägbeskrivning i tankväskan, vilket har sina nackdelar, man väljer gärna större/mer lättnavigerade vägar på det viset, man vill ju inte råka missa någon liten väg man ska in på och åka vilse mitt i ingenstans. Med GPS kan man ju lättare göra rutter med roliga vägar. Och tro mig, du kommer att ledsna på att hela tiden stanna och kolla på mobilen för att lista ut var du skulle ha svängt :mattias

Kommer nog montera telefonen på hojen med ett RAM-mount, annars blir det jobbigt med mitt minne/lokalsinne :crash

Jag tackar så mycket för alla tips! Ska klura lite i Furkot och uppdatera med vad jag kommer fram till :banana

Edit: 70-80 mil om dagen verkar det som att jag måste mosa för att köra Malmö - Kiruna - Malmö på en vecka med småvägar, så dags att justera lite. 10-12 dagar med som mest 50 mil gör det betydligt rimligare men då är det ändå mycket E4 på vägen hem.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ett fint grundtips för resor nord-syd i Sverige: Håll dig 5-10 mil V om E4 så får du massor av fina vägar... inte alls bara raksträckor.


Buy quality, cry once
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har hittat en hel del guldkorn på udda ställen som jag aldrig annars hittat till om det inte vore för Geocaching. Gäller dock att filtrera hårt för det går minst 100 meningslösa gömmor på varje intressant plats.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top