Sverigeresa?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Har (preliminärt) lyckats förhandla till mig en veckas hojsemester på egen hand i sommar. Tänkte först dra till Norge men insåg sen att jag har ju knappt rört mig norr om Göteborg i vårt eget lilla land, så varför inte passa på att se Sverige lite? Jag har i ärlighetens namn noll koll på hur en Sverigeresa skulle se ut så lite tips hade varit varmt uppskattat! Var finns de fina vägarna, vad har vi för sevärdheter egentligen? Jag känner inte en jävel i norrland (läs: norr om småland) så har inga direkt "naturliga" destinationer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dalsland har mycket fina hojvägar och väldigt litet trafik.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vägtipsen blir nog mer träffsäkra om du berättar vad du har för typ av hoj.
 

Raderad medlem 51742

Guest
MT07 är det som gäller.


Tydligen ska man se akvedukten i Håverud om man passerar, det är ju alltid något.

Precis! Håverud blir bra som ett fika- eller matstopp. Ta Sågbrovägen norrut från Dals Rostock till Dals Långed, sedan tar du Brudfjällsvägen därifrån till Håverud.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vill du åka till norrland eller bara norröver?

Norrland börjar i Sundsvall och håller du dig bara ifrån europavägar i större utsträckning så blir det nog en ganska annorlunda upplevelse än du är van vid....
Dock så är de roliga mc-vägarna obefintliga utan här snackar vi raksträckor och tjälskott. Vyerna å andra sidan kan vara ganska svårslagna samt är midnattssol fränt att uppleva en gång.
Sevärdheter är väldigt personligt men vem som helst som varit liten grabb gillar ett besök i Aitik(Gällivare) eller LKAB Kiruna.
Vid ett norrlandsbesök är indalsälvsvägen ett måste med sina vyer.

Vill du ha roliga mc-vägar finns det många i dalsland-värmland med inte alltför mkt trafik. Årjäng-Arvika är bland det roligaste jag varit med om på allmän väg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Solsystemsmodellen kan ju vara ett intressant "mål" för en Sverigeresa
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ah, du vill göra en Sverigeresa. Vad sägs om att åka till Norge istället :D
1 vecka räcker ju till en bra tur längs med norska kusten och sen över till Sverige och en dagstur hem från mitten av landet ungefär.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vill du åka till norrland eller bara norröver?

Norrland börjar i Sundsvall och håller du dig bara ifrån europavägar i större utsträckning så blir det nog en ganska annorlunda upplevelse än du är van vid....
Dock så är de roliga mc-vägarna obefintliga utan här snackar vi raksträckor och tjälskott. Vyerna å andra sidan kan vara ganska svårslagna samt är midnattssol fränt att uppleva en gång.
Sevärdheter är väldigt personligt men vem som helst som varit liten grabb gillar ett besök i Aitik(Gällivare) eller LKAB Kiruna.
Vid ett norrlandsbesök är indalsälvsvägen ett måste med sina vyer.

Vill du ha roliga mc-vägar finns det många i dalsland-värmland med inte alltför mkt trafik. Årjäng-Arvika är bland det roligaste jag varit med om på allmän väg.

Funderar på om man skulle ta och vända i Kiruna. Jag har ju noll koll men vettifan vad mer man skulle kunna se norrut med en landsvägshoj. Indalsälvsvägen verkar väldigt intressant, särskilt när jag hittade det minst sagt bisarra "Thailändska paviljongen" (va i helvete).

Solsystemsmodellen kan ju vara ett intressant "mål" för en Sverigeresa
Känns som ett bra stopp på vägen tillbaka, tack.

Dalarna i ospec. ordning

Njupeskär! Nationalpark.
Baseball i Leksand, av alla ställen. Mina amerikanska kollegor säger att det är så här det ska va...
Porfyr & Gitarrer i Älvdalen.
Pizzeria Malmen i Smedjebacken
. Bästa pizzorna på flera mils håll....
Fiske om du är så hågad i Kolbäcksån och Norra Barken.
Naturreservatet Malingarna.

Det sägs att man kan se Nävermannen med kurbitstrikåer och näverkont fara omkring i trakterna av Malung. Näääääveeer.

Någon form av nationalpark känns ju absolut intressant, tror jag satsar på Njupeskär i det fallet. Att fara från Malung till Njupeskär passar ganska bra, tror jag.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ah, du vill göra en Sverigeresa. Vad sägs om att åka till Norge istället :D
1 vecka räcker ju till en bra tur längs med norska kusten och sen över till Sverige och en dagstur hem från mitten av landet ungefär.

Humor :hihi Ju mer jag tittar på kartan desto mer inser jag ju att jag har noll jäkla koll. Man kan ju säkert beta av Sverige på bara några dagar, men varför inte utforska lite :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vad söker du? Sevärdheter, utsiktspunkter, gruvor och sådant, eller roliga körvägar?
Har lite koll på västra delen som jag kan tipsa om.

Dalsland har redan nämnts. Ett bra råd - massor av kul småvägar i vacker landsbygd. Akvedukten i Håverud - jodå, men den har man sett på en kvart. Brudfjällsvägen däremot (som ligger ett par kilometer bort) är värt en omväg. Likaså sträckan Ed-Nössemark. 3 mil med nästan bara kurvor... Say no more! :)

Vägen dit kan du köra genom Bohuslän. Antingen i tassemarkerna i inre delen med massa go'a vägar och fin natur. Eller längs kusten, allra längst ut, som också är fin-fin körning och många fina småsamhällen. En varning dock - i högsäsong är där myyyycket turister. Och nästan alla kör sakta... Synd att "slösa bort" en go' kurvkombination genom att hamna bakom en husbil eller en gubbe/gumma i en Toyota.

Halland har också mycket fin körning. Samma råd nu - småvägar ute i spenaten. Långt från de stora vägarna finner man vägpärlorna. Halland är inte långt, men genom att välja "rätt" vägar så har man att göra ett antal timmar. Kustvägen, då, säger någon. Nja. Halmstad-Falkenberg längs kusten är fint. Men Falkenberg och norrut är inte så spännande. Jo, det är fint att se på många håll, går tidvis nära havet. Men ganska rakt-rakt. Inte så stimulerande.

Småland då? Tycker att det blir j*kligt mycket granar så fort man lämnar Halland och kommer in i Småland. Granar och raka vägar. Men skäll gärna på mig, ni som är från Småland och påstår att jag har fel...! ;)

Västergötland? Ge dig ut i obygden och du skall finna gott om fina hojvägar. Runt Sjuhäradsbygden (nära Borås) finns gott om fin mc-körning. Trakterna runt Falköping. Hökensås (googla!). Vägen Töreboda-Undenäs-Tived har jag snart kört 10 gånger och kör gärna 10 gånger till... ;)

Alltså - håll dig bort från E-vägarna, leta upp småbygderna - och så kommer du att ha mycke' skoj på hojen!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....... Man kan ju säkert beta av Sverige på bara några dagar, men varför inte utforska lite :)
Beror på vad man menar med "beta av på några dagar". Landet är långt. Jag körde Göteborg-Norrrlandskusten upp, över till Lofoten och norska kusten ned i somras. Tog 13 dagar. Knappt 40 mil om dagen i snitt. Det tar tid...
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Funderar på om man skulle ta och vända i Kiruna. Jag har ju noll koll men vettifan vad mer man skulle kunna se norrut med en landsvägshoj.
Vända i Kiruna känns lite onödigt då du bara är några timmar från Lofoten. Ta färja från Lofotens spets till Bodö, kika på Saltströmmen i närheten av Bodö och håll dig längs RV 17 ett tag innan du åter viker av in i Sverige.
Då får du betat av en hel del som ligger lite avsides och kan ta det som är mer nära nästa gång kvinnan är på dåligt humör så du måste dra iväg en sväng.

Ger du det lite mer tid så är Kanonerna i Harstad en lite smått imponerande avstickare med sina 40.6 cm kaliber.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det finns massor av fina vägar och saker att se i Sverige men i Norge är nästan ALLT gudomligt fint. Utom vädret. Och bötesbeloppen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Klart du skall åka norrut, bered dig på att allt söder om Östersund är transportsträcka...

Men jag föreslår att du åker in/ut i Norge över kölen där vägarna går. Mycket vackert och din hoj passar perfekt till det. Du kommer så långt du kommer men du får nog vara beredd på att åka längre än 40 mil/dag om du skall komma längre än till Dalarna.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Indalsälvsvägen verkar väldigt intressant, särskilt när jag hittade det minst sagt bisarra "Thailändska paviljongen" (va i helvete).

Kung Cholalonkorn´s paviljong är faktiskt väldigt spektakulär vy, spec nattetid. Även Döda fallen är ett självklart "glass-stop" längs vägen. Just den vägbiten från Sundsvall och ända upp mot Hammarstrand och sen vidare upp till Hammerdal är riktigt trevlig MC-väg. Kurvig med djupa dalar och fina byer, lite vägsprickor här och där, men inga problem. Bor i trakterna själv, kör Honda CB650F och brorsan har en MT07. Efter Hammerdal, kan man lida e45 ca 3,5 mil norrut och sen fortsätta från Strömsund upp längs Vildmarksvägen. Första milen är inte jättespännande, men vid Bågede så tar man över på andra sidan, får köra en bit grusväg med lite strö-ren här och var och leta sig upp till Hällingsåfallet. Där man kan ta liten fikapaus och spana i ravinen. Väldigt stämningsfullt. (Medhavd fika gäller.) Sen kan man ta en tankningspaus och ev en Pizza i Gäddede innan man kör vidare över Jorm/Blåsjön. Föreslår övernattning på Ankarede Camping, stugor finns. Väldigt fint. Sen Över Stekenjokk och vidare ned Klimpfjäll/Saxnäs Med fikastopp vid Trappstegsforsen, mysig väg nästan ända ned till Vilhelmina. Sen däruppöver är inte 45an helt tokig upp till Storuman. Alternativt om man vill, så kan man istället köra över till Norge i Gäddede, ligger bara nån mil från gränsen. Vägen till Nordli och därikring är helt fantastisk körning. Och landskapet blir totalt annorlunda. Nu blev det mycket om detta, men jag är ju partisk som får bo i detta underbara område. ;) Sen ska det in sanning sägas att just runt själva Strömsund är det inte direkt något omfång av underbara MC-vägar, men vissa transportsträckor får man nog utstå vart man än vänder sig. =)

Låter det intressant och kan bli aktuellt med en sväng, så skicka PM för kontaktuppgifter, om jag inte jobbar så kan jag guida och hänga på i området, alternativt en sväng längs vägen. Även dusch och ev övernattning kan gå ordna. =)

//Dennis
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Vad söker du? Sevärdheter, utsiktspunkter, gruvor och sådant, eller roliga körvägar?
Har lite koll på västra delen som jag kan tipsa om.

Dalsland har redan nämnts. Ett bra råd - massor av kul småvägar i vacker landsbygd. Akvedukten i Håverud - jodå, men den har man sett på en kvart. Brudfjällsvägen däremot (som ligger ett par kilometer bort) är värt en omväg. Likaså sträckan Ed-Nössemark. 3 mil med nästan bara kurvor... Say no more! :)

Vägen dit kan du köra genom Bohuslän. Antingen i tassemarkerna i inre delen med massa go'a vägar och fin natur. Eller längs kusten, allra längst ut, som också är fin-fin körning och många fina småsamhällen. En varning dock - i högsäsong är där myyyycket turister. Och nästan alla kör sakta... Synd att "slösa bort" en go' kurvkombination genom att hamna bakom en husbil eller en gubbe/gumma i en Toyota.

Halland har också mycket fin körning. Samma råd nu - småvägar ute i spenaten. Långt från de stora vägarna finner man vägpärlorna. Halland är inte långt, men genom att välja "rätt" vägar så har man att göra ett antal timmar. Kustvägen, då, säger någon. Nja. Halmstad-Falkenberg längs kusten är fint. Men Falkenberg och norrut är inte så spännande. Jo, det är fint att se på många håll, går tidvis nära havet. Men ganska rakt-rakt. Inte så stimulerande.

Småland då? Tycker att det blir j*kligt mycket granar så fort man lämnar Halland och kommer in i Småland. Granar och raka vägar. Men skäll gärna på mig, ni som är från Småland och påstår att jag har fel...! ;)

Västergötland? Ge dig ut i obygden och du skall finna gott om fina hojvägar. Runt Sjuhäradsbygden (nära Borås) finns gott om fin mc-körning. Trakterna runt Falköping. Hökensås (googla!). Vägen Töreboda-Undenäs-Tived har jag snart kört 10 gånger och kör gärna 10 gånger till... ;)

Alltså - håll dig bort från E-vägarna, leta upp småbygderna - och så kommer du att ha mycke' skoj på hojen!
Massor av bra tips, stort tack. Jag letar väl egentligen lite blandat, både kul vägar och lite "must see"-ställen längs vägen.

Vilken hoj skall färden gå med förresten?
Har man en äventyrsmaskin så finns ju grusvägar en bit in i landet som sträcker sig långt norrut.
Jag kommer rulla på en MT07 :tummenupp

Beror på vad man menar med "beta av på några dagar". Landet är långt. Jag körde Göteborg-Norrrlandskusten upp, över till Lofoten och norska kusten ned i somras. Tog 13 dagar. Knappt 40 mil om dagen i snitt. Det tar tid...
Ja vi får väl se hur många mil jag kommer upp i, kanske är det så att jag måste skruva ner förväntningarna på hur långt man kan komma utan att mosa allt för mycket mil.

Vända i Kiruna känns lite onödigt då du bara är några timmar från Lofoten. Ta färja från Lofotens spets till Bodö, kika på Saltströmmen i närheten av Bodö och håll dig längs RV 17 ett tag innan du åter viker av in i Sverige.
Då får du betat av en hel del som ligger lite avsides och kan ta det som är mer nära nästa gång kvinnan är på dåligt humör så du måste dra iväg en sväng.

Ger du det lite mer tid så är Kanonerna i Harstad en lite smått imponerande avstickare med sina 40.6 cm kaliber.
Det finns massor av fina vägar och saker att se i Sverige men i Norge är nästan ALLT gudomligt fint. Utom vädret. Och bötesbeloppen.

Klart du skall åka norrut, bered dig på att allt söder om Östersund är transportsträcka...

Men jag föreslår att du åker in/ut i Norge över kölen där vägarna går. Mycket vackert och din hoj passar perfekt till det. Du kommer så långt du kommer men du får nog vara beredd på att åka längre än 40 mil/dag om du skall komma längre än till Dalarna.

Tanken är att eventuellt ge sig på en Norgeresa 2019 då sambon har släkt i Trondheim, så dels därför jag har valt att skippa Norge denna gången :) Men låter onekligen som att jag underskattar hur jävla stort vårt kära land är :tungan

Kung Cholalonkorn´s paviljong är faktiskt väldigt spektakulär vy, spec nattetid. Även Döda fallen är ett självklart "glass-stop" längs vägen. Just den vägbiten från Sundsvall och ända upp mot Hammarstrand och sen vidare upp till Hammerdal är riktigt trevlig MC-väg. Kurvig med djupa dalar och fina byer, lite vägsprickor här och där, men inga problem. Bor i trakterna själv, kör Honda CB650F och brorsan har en MT07. Efter Hammerdal, kan man lida e45 ca 3,5 mil norrut och sen fortsätta från Strömsund upp längs Vildmarksvägen. Första milen är inte jättespännande, men vid Bågede så tar man över på andra sidan, får köra en bit grusväg med lite strö-ren här och var och leta sig upp till Hällingsåfallet. Där man kan ta liten fikapaus och spana i ravinen. Väldigt stämningsfullt. (Medhavd fika gäller.) Sen kan man ta en tankningspaus och ev en Pizza i Gäddede innan man kör vidare över Jorm/Blåsjön. Föreslår övernattning på Ankarede Camping, stugor finns. Väldigt fint. Sen Över Stekenjokk och vidare ned Klimpfjäll/Saxnäs Med fikastopp vid Trappstegsforsen, mysig väg nästan ända ned till Vilhelmina. Sen däruppöver är inte 45an helt tokig upp till Storuman. Alternativt om man vill, så kan man istället köra över till Norge i Gäddede, ligger bara nån mil från gränsen. Vägen till Nordli och därikring är helt fantastisk körning. Och landskapet blir totalt annorlunda. Nu blev det mycket om detta, men jag är ju partisk som får bo i detta underbara område. ;) Sen ska det in sanning sägas att just runt själva Strömsund är det inte direkt något omfång av underbara MC-vägar, men vissa transportsträckor får man nog utstå vart man än vänder sig. =)

Låter det intressant och kan bli aktuellt med en sväng, så skicka PM för kontaktuppgifter, om jag inte jobbar så kan jag guida och hänga på i området, alternativt en sväng längs vägen. Även dusch och ev övernattning kan gå ordna. =)

//Dennis
Suveräna tips och stort tack för erbjudandet! :)

Försöker planera ut lite vettiga stopp och sen hitta fina vägar mellan de. Något orutinerad, håller mig till Googles verktyg för stunden, äger ändå ingen vettig GPS så det får bli med telefonen som hjälp ute på vägen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top