Byte swing med kärvande "swinginfästning"

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hej,

Jag alla kunniga! Jag håller på med vintermek av hojen och en av dom sakerna som står på att göra listan är byte av swing. Detta beroende på att den förre ägaren haft avgassysstemet infärst så att den har legat och gnagt ett djupt jack den. Nu ska jag försöka få loss densamma vilket inte visade sig så lätt...

Den sitter som 17 och jag har försökt hitta något verktyg så jag kan dra loss den yttre ruíngen som "låser" fast den genomgående . På engelsa heter verktyget "spanner" men det verkar vare sig finnas på feltema eller vid googling. Någon som har några bra tips eller tankar?

Hälsningar,
//CInfärstning Swing.jpg
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Tack Boris och Ulvhamne! Jag ska pröva Ulvhamne tips först och se om det funkar, annars blir det eBay. - Case closed :)

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Boris och Ulvhamne! Jag ska pröva Ulvhamne tips först och se om det funkar, annars blir det eBay. - Case closed :)

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk

Det är mest om man har bråttom och inte orkar vänta på ett verktyg som det är värt att tillverka själv, för så hemskt dyra behöver de inte vara. De billigaste jag hittat ligger på en 50-lapp ungefär. Den där specifikt för RSV1000 är fånigt dyr, och det går definitivt hitta billigare. :hihi
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'Coq Rouge'
Har du ens provat att knacka lite försiktigt på ringen (castle nut) med en liten hammare och t.ex. en spårmejsel eller ett dorn?
På min V-Strom satt ringen otroligt löst och jag hade absolut inte behövt tillverka ett specialverktyg (hylsa som jag sågade sönder) för att lossa den. Tror det är en 36 mm hylsa som jag använde.
Hylsan finns kvar i min verktygslåda om du tror att den passar och vill använda den.
Finns på Kungsholmen.
/H
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
'Coq Rouge'
Har du ens provat att knacka lite försiktigt på ringen (castle nut) med en liten hammare och t.ex. en spårmejsel eller ett dorn?
På min V-Strom satt ringen otroligt löst och jag hade absolut inte behövt tillverka ett specialverktyg (hylsa som jag sågade sönder) för att lossa den. Tror det är en 36 mm hylsa som jag använde.
Hylsan finns kvar i min verktygslåda om du tror att den passar och vill använda den.
Finns på Kungsholmen.
/H
Japp jag har försökt med det men den sitter stenhårt, nu har jag fått låna en passande hylsa så nu vore väl 17 om det inte skulle funka, a testa ikväll så håll tummarna och tårna :)

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top