Ledbelysning i bagaget lagligt?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Vi har en hund som ofta får följa med i bilen. Dock är hon lite mörkrädd av sig och gnyr hela tiden när vi kör.

Vi provade att lägga en liten ficklampa vid sidan av buren under en period och då ligger hon helt tyst. Men då ska man hela tiden se till att ha batteri till den och det funkar helt enkelt inte.

Min tanke är i stället att sätta någon form av 12-volts led-list i/omkring hennes bur.

Men är det lagligt att ha detta tänt under färd?

Har tonade rutor på bilen och tänker i så fall montera listen så lågt jag kan så den inte sitter vid någon av rutorna men vill ändå göra detta så lagligt jag kan.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
KAn du inte ha takbelysningen tänd bara i bagaget? Är det för starkt kan du maska med en tejpbit eller nåt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har man elbakruta är det ett jättebra ställe att tjuva ström, då kan man stänga av med knappen när inte hunden är med.

En LED list drar i princip ingen ström, så det påverkar inte funktionen på bakrutan.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ett annat sätt är att lära hunden att vara själv i mörker. En hund har normalt inte rädsla för mörker men kan givetvis var mörkrädd efter en eller annan påverkan av människan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi skjutsar runt svärföräldrarnas pälslimpa ibland, en liten schnauzer, som normalt är ganska oblyg och nyfiken, men i bilen kan hon få frispel ibland. Vi har listat ut att det beror på att hon tror sig vara ensam, hon sitter i bagageutrymmet i min Fabia, utan hatthyllan dock, och kan inte se sig omkring. Men om vi pratar lugnande med henne så brukar hon lugna ner sig. Svärföräldrarna har en V90 som troligen har mer ljusinsläpp, och då sitter hon i sin lilla bur, som kanske ger mer trygghet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top