Sporthoj eller Supermotard?

RIOT-HL92

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Sverige
Hoj
KTM Duke 125 2017
Hej!
Då jag snart fyller 18 år ska jag köpa A2 hoj och ta körkort (har redan A1 behörighet). Skulle först och främst vilja ha lite hjälp med reglerna. Har läst en del och hittar många olika "påståenden" som säger att man får strypa ner en Yamaha R6 till en mellan hoj men det finns även många som säger att man INTE får. Så hur är det? Får man strypa ner en R6:a?

Det andra är ifall man nu skulle få strypa ner en R6:a, vilken hoj ska man välja? Just nu står det mellan (då såklart) en R6:a eller en KTM SMC 690. Vet att det är två helt olika typer av motorcyklar men är inte helt säker ännu på vad jag vill ha... En SPORTHOJ eller MOTARD? Vad tycker ni?

Tack i förhand :yoparty
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Finns det inte tillräckligt med trådar om man får strypa ner en R6??:huvet
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23

Skit i alla trådar där folk tror, hoppas och inte vet. Det är bara att kolla vad som gäller hos trafikverket. Här har jag kopierat vad som gäller åt dig. Tro mig, det finns ingen väg runt detta.

A2 – mellanstor motorcykel
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är helt tillåtet att strypa hojen, men du får inte köra den på A2 då den överskrider maxgränsen på 70kw ursprungseffekt.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Eftersom du inte får köra R6 på A2 så är det ganska solklart vad du ska ha istället?

En motard helt enkelt :tummenupp
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Varför inte en 390 Duke? Eller Yamaha r3? Dom är väl redan gjorda för a2?

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skulle du köpa en Lamborghini för att stoppa i en motor från en Fiat Uno? Om inte - motard. En hoj är ju liksom byggd som en helhet, börjar man sabba delar av det så har du ofta sabbat en stor del av upplevelsen med hojen
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Vill du ha en hoj som är gjord för att köra på asfalt eller vill du ha en grushoj man satt asfaltsdäck på?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Triumph har en street triple som har 70kw. Den modellen kan strypas till 35 kw. Strypningen är en gasvägsbegränsning ( plåtbleck).

Det finns även "små" sportrhojar t.ex. Kawasaki Ninja 400 och Honda Cbr 500. Dessa hojar har dock enklare chassiekomponenter ,, bromsar och fjädring lämfört med r6.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top