Hur farligt är öppen eld i garaget?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja!

Jag har ett städ, och en ambition att banka till lite olika prylar av plattjärn, men kallsmide kommer inte att funka, det ska böjas mm, så jag behöver värma upp dom. Då finns det ju två alternativ, antingen ute eller inne. Står jag ute och bankar mitt i villaområdet så kan det ju vara så att grannarna inte fnissar. Det är dessutom kallt och mörkt ute, så ur det perspektivet lockar det att vara inne. Men, i garaget står några hojar, motorsågar, soppardunkar mm, så min stora fråga är egentligen, hur farligt är det att stå med öppen låga i den miljön, med tanke på bensinångor mm? :va

Jag har koll på det här med brandsläckare, brandfilt osv, men boffar ett garage som är mättat med bensinångor så känns det som att det kvittar att stå och fjutta lite med brandsläckaren :brinnerup
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Svetsa och köra med vinkelslip är värre än öppen låga .Men bra ventilation och stängda dunkar så ska det inte vara nån fara
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ska du bygga en Gasolugn?

Dom är ju rätt säkra.
Men rekomenderar ju att du tar ut dunkar och sånt undertiden du grejar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns ju alltid en risk med öppen låga i ett slutet rum med bensinångor....
Bra ventilation är ett tips...

Ett tips om du skall fixa en ässja
http://ronreil.abana.org/minifor1.shtml

Eller kolla på blocket...
https://m.blocket.se/alvsbyn/Gasolassjor___Billigt_48827209.htm
Dom där små ässjorna var ju inte dumma alls :tummenupp

Svetsa och köra med vinkelslip är värre än öppen låga .Men bra ventilation och stängda dunkar så ska det inte vara nån fara
Ska du bygga en Gasolugn?

Dom är ju rätt säkra.
Men rekomenderar ju att du tar ut dunkar och sånt under tiden du grejar.
Jag är ju inte så rädd för dunkarna, det är ju jeppdunkar som är väl stängda, jag är mer nervös för hojarna, och att baxa ut dom i snöslasket lockar ju måttligt. Sen kommer jag ju inte stå med största brännaren jag har och mosa länge och väl, då är ju brandfaran minsta problemet, det mesta, inklusive jag, slocknar ju när allt syre är borta och garaget är koldioxidmättat istället :gnissla

Japp, grymt cool :tummenupp Min sambo anade att det kommer smyga sig in en sån där på inköpslistan snart :hihi Vi ska byta spis nästa vecka, kan man göra något kul med den tro? :va
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Der finns en fara att du får glödskorpor som smiter iväg längs golvet som sedan kan ligga och antända brännbart material om du bearbetar stål mot städet vid regelrätt smide. Samma sak med gnistor från från en ässja. Iaf en med kol och fläkt. Ett liknande dilemma som om du står och kapar med en vinkelslip. Läs på lite om heta arbeten så får du en uppfattning om vad du kommer att ställas inför. Kanske speciellt om det skulle bli en försäkringsfråga vid en brand.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoztic skriver
det mesta, inklusive jag, slocknar ju när allt syre är borta och garaget är koldioxidmättat istället
DU slocknar mycket tidigare än syret är slut pga av koldioxidförgiftning. Dödlig koncentration av koldioxid för människa är 12%. Noga uttestat för om en ubåt sjunker (äldre typ under tex 2a världskriget) så är det inte syrebristen som tar livet av besättningen utan koldioxiden i utandningsluften. Redan vid 7% koldioxid i inandningsluften kan den som drabbas överraskande, tex går in i ett rum med mycket koldioxid bli medvetslös. Och du märker ingen ting. Bara svimmar av. Enligt en kollega som i sin ungdom jobbade i ett tomatväxthus. Han hade ingen aning om vad som hänt när han vaknade upp liggande ute på gården. Ägaren hade sett när han stöp och släpat ut honom. En distributionsslang för koldioxid hade lossnat från stamröret i växthuset just där han stod och packade tomater i lådor. Så bra ventilation i garaget rekommenderas.
Vi på SH vill inte läsa om dig i tidningen ! :)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11835436.ab
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Finns ju väldigt händiga Co2 larm att köpa :)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har du ett garage på 40m2 behövs det 5kg gasol för att nå 12volym% CO2. Med tanke på att man har gasolkök i t ex båtar och husvagnar så är det inget problem att värma med gasol i garaget. Bensinångor kommer inte heller antända. Det krävs så hög koncentration så då kan du inte vistas i garaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du ett garage på 40m2 behövs det 5kg gasol för att nå 12volym% CO2. Med tanke på att man har gasolkök i t ex båtar och husvagnar så är det inget problem att värma med gasol i garaget. Bensinångor kommer inte heller antända. Det krävs så hög koncentration så då kan du inte vistas i garaget.
Tyvärr är det inte så. Bensinångor är tyngre än luft och sprider sig som ett decimetertjockt lager över golvet. Så om man inte ligger på golvet och jobbar tex under en bil känner man inte någon bensinlukt.
Själv upptäckte jag detta när jag skulle testa ett campingkök för bensin inomhus. Jag hade campingköket stående längst in på elspisen (avstängd såklart !) fyllde på bensin i den lilla förvärmarskålen under brännaren och tände en tändsticka för att några sekunder senare föra fram tändstickan mot förvärmarskålen. Men i samma ögonblick jag förde ner tändsttickan mot spisen så flammade hela ovansidan på spisen ca 60cm x 60cm upp för någon sekund och brann med en ca 1dm hög låga. Höjden på bensinångorna.
Jag har senare sett detta en gång i en fjällstuga där man ställt ett bensinkök på ett bord. Här blev det en yta på ca 1m x 1m som flammade upp när tändstickan fördes fram mot campingköket.

Men tillbaka till ämnet, bra ventilation så blir det inga problem med eld i garaget.
Och som föreslagits koldioxid mätare om man oroar sig över ventilationen.
Generellt har Arbetsmiljöverket en övre gräns för koldioxid på 1000ppm eller 0,1 % i arbetslokaler där människor arbetar AFS 2009:2 16§
https://www.av.se/globalassets/file...latsens-utformning-foreskrifter-afs2009-2.pdf

I t.ex. verkstäder är gränsen 5000ppm 0,5% CO2 (8 timmars arbetsdag) mellan 5000 och 10000ppm = 1% max 15 minuter. Vår utandningsluft innehåller ca 4% CO2.
Se sida 33
https://www.av.se/globalassets/file...krifter/hygieniska-gransvarden-afs-2015-7.pdf

På jobbet brukar vi ha larmen vid 2000ppm CO2. För då är det fel. Ingen tillfällig störning.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har redan figurerat i tidningen här på SH, den gången räcker, helt korrekt :)

Finns ju väldigt händiga Co2 larm att köpa :)
Det är ju som sagt inte i första hand CO²-halterna jag är rädd för, det är brandriskerna. Men visst, gas/CO²-larm är ju inte fel ändå :tummenupp

Tyvärr är det inte så. Bensinångor är tyngre än luft och sprider sig som ett decimetertjockt lager över golvet. Så om man inte ligger på golvet och jobbar tex under en bil känner man inte någon bensinlukt.
Precis, och står man i en miljö med en viss doft ett tag så känner man den inte längre heller. Jag försökte elda i en hink i skogen för en massa år sedan, men det tog sig inte, så jag skvimpade i lite fotogen. Jag var försiktig när jag kastade i tändstickan, men det hade ändå förångats helt perfekt, så polarna hörde smällen ganska långt bort över skogen och jag lyssnade på piiiiiiiiip resten av eftermiddagen :gnissla Ögonbryn mm klarade sig dock :tummenupp

I 112 på liv och död med Bengt Magnusson på TV4 för en massa år sedan var det en kille som stod i en grav under sin bil och lyfte ner soppatanken. Han råkade skrapa den lite mot väggen så att det blev en gnista, och plötsligt var hela garaget ett eldhav.

Så det är just såna saker jag vill undvika att drabbas av i garaget.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Känner 2st som fått en mindre explosion i sina avlopp ner de svetsat/kört med vinkelslip .
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag klurade lite på det här med en gasolässja. En fullstor har jag varken behov av eller plats för, men en sån där liten som oliven länkade till lockar desto mer. Jag gav upp att hitta isoleringsull, men eldfast tegel var ju ganska enkelt att få tag på, och kostar nästan ingenting. Hur långt skulle man komma med att bygga en låda av 25mm tjockt eldfast tegel, och sedan borra ett hål som man kan stoppa ner en vanlig Sievert-brännare i hålet?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Annars ska det vara rätt så lätt att tillverka munstycken av vanliga rördelar står en del om det på det här forumet http://antracit.se/ Annars sök på diy propan forge
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag klurade lite på det här med en gasolässja. En fullstor har jag varken behov av eller plats för, men en sån där liten som oliven länkade till lockar desto mer. Jag gav upp att hitta isoleringsull, men eldfast tegel var ju ganska enkelt att få tag på, och kostar nästan ingenting. Hur långt skulle man komma med att bygga en låda av 25mm tjockt eldfast tegel, och sedan borra ett hål som man kan stoppa ner en vanlig Sievert-brännare i hålet?

Du kommer långt ! Problemet med öppen låga är strålningen från det som värms. I en låda med väggar av eldfast tegel stannar strålningen i lådan.
In med brännare genom ett hål i ena änden nertill och ut med avgaserna i den andra änden upptill. Du kanske tom kan fixa ett avgasrör / skorsten ut ur garaget. Men tänk på att avgasröret blir VARMT och måste isoleras rejält om röret ska gå igenom tex en vägg.
Så inte väggen / taket börjar brinna. Sånt har hänt.
http://www.denbilden.se/index.php/b...der/1891-brand-i-triangelns-koepcentrum-3419f
Den som fick skulden vid rättegången var isoleraren. Trots han påpekat att det var för lite utrymme för fullgod isoleringen runt avgasröret från reservelaggregatet på vinden. Han skulle gått hem.
Enligt det ena alternativet arbetsledaren gav honom. Det andra var att isolera.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag klurade lite på det här med en gasolässja. En fullstor har jag varken behov av eller plats för, men en sån där liten som oliven länkade till lockar desto mer. Jag gav upp att hitta isoleringsull, men eldfast tegel var ju ganska enkelt att få tag på, och kostar nästan ingenting. Hur långt skulle man komma med att bygga en låda av 25mm tjockt eldfast tegel, och sedan borra ett hål som man kan stoppa ner en vanlig Sievert-brännare i hålet?

Eller kanske en sådan här?
 

Bifogat

  • Ässja.png
    Ässja.png
    108.8 KB · Visningar: 89

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Annars ska det vara rätt så lätt att tillverka munstycken av vanliga rördelar står en del om det på det här forumet http://antracit.se/ Annars sök på diy propan forge
Antracit är ett riktigt trevligt forum :tummenupp

Du kommer långt ! Problemet med öppen låga är strålningen från det som värms. I en låda med väggar av eldfast tegel stannar strålningen i lådan.
In med brännare genom ett hål i ena änden nertill och ut med avgaserna i den andra änden upptill. Du kanske tom kan fixa ett avgasrör / skorsten ut ur garaget. Men tänk på att avgasröret blir VARMT och måste isoleras rejält om röret ska gå igenom tex en vägg.
Så inte väggen / taket börjar brinna. Sånt har hänt.
http://www.denbilden.se/index.php/b...der/1891-brand-i-triangelns-koepcentrum-3419f
Den som fick skulden vid rättegången var isoleraren. Trots han påpekat att det var för lite utrymme för fullgod isoleringen runt avgasröret från reservelaggregatet på vinden. Han skulle gått hem.
Enligt det ena alternativet arbetsledaren gav honom. Det andra var att isolera.
Något permanent inbyggt blir inte, dels för att jag inte har plats att ha något fast monterat i garaget, ibland är det bra att kunna tömma det för att få in bilen, och det är lite klent med bra ytterväggar för avgassystem. Så det blir en portabel pryl i så fall. Men frågan är hur viktigt det är med avgasrör? :va Dom flesta småugnar som säljs är ju bara en liggande burk med brännare i toppen och ett hål i kortsidan där man stoppar in det som ska värmas.

Eller kanske en sådan här?
Spännande! Vars hittade du den?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoztic skriver
Men frågan är hur viktigt det är med avgasrör?

Allt beror på ventilationen.
Hur länge tycker du det är OK med en hojmotor igång på tomgång i garaget ?
Är väl ungefär den tiden du kan köra en inomhus ässja utan att bättra på ventilationen genom att tex öppna garagedörren.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top