Ny på sporthoj, hej!

Cumlin92

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Tog körkortet 2017-09-21 så är ganska grön på detta. Men en sak vet jag, det är jäääkligt skoj!

Min första hoj som jag övningskörde med var en Honda CB600FA -08. Helt underbar att lära sig på men direkt när kortet var kirrat så såldes denna.

Då införskaffade jag min första ”riktiga” hoj. En pojkdröm som gick i uppfyllelse efter att ha sett alla filmer på Ghost Rider så köpte jag mig en GSXR1000 2003 (K3). Lågmilad, en del godis på och i helt rätt färg, helsvart!

Mvh
Jonathan
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej och välkommen till Gökboet! :hej

Mina ord på vägen:
Alla hojar är riktiga hojar, gå kurser med SMC och utveckla din körning, respektera din hoj, kör med huvudet, kom ihåg att vi är ett kollektiv och det en förare gör påverkar samhällets syn på alla förare och håll dig borta från Minneslunden.
:mattias
 

Cumlin92

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Hej och välkommen till Gökboet! :hej

Mina ord på vägen:
Alla hojar är riktiga hojar, gå kurser med SMC och utveckla din körning, respektera din hoj, kör med huvudet, kom ihåg att vi är ett kollektiv och det en förare gör påverkar samhällets syn på alla förare och håll dig borta från Minneslunden.
:mattias

Stort tack! :)

Självklart är det så. Har väldigt stor respekt för både mig själv men även andra hojåkare i alla dess former.

Kör alltid med insidan och detta är första sommaren med sporthoj så kommer sakta men säkert lära mig.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Tjena ! och välkommen !

Kan bara säga som Peter, kolla in SMC kurserna och gå steg 1 & 2 iaf, det är nytta med det.
Jag brukar säga att när man tagit körkort FÅR man köra ur lagens mening, men SMC lär ut hur man bör köra.
Sen kan man självfallet lära sig ändå, men kurserna på bana är ju mera än så.....

https://www1.svmc.se/kurser
 

Cumlin92

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Tjena ! och välkommen !

Kan bara säga som Peter, kolla in SMC kurserna och gå steg 1 & 2 iaf, det är nytta med det.
Jag brukar säga att när man tagit körkort FÅR man köra ur lagens mening, men SMC lär ut hur man bör köra.
Sen kan man självfallet lära sig ändå, men kurserna på bana är ju mera än så.....

https://www1.svmc.se/kurser

Tack för tipset, ska se över detta! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för tipset, ska se över detta! :)
Googla efter
Full kontroll
respektive
Twist of the wrist
Och här lite om bromsning när man verkligen behöver kunna bromsa.
Tex på fuktig, dammig, kall eller oljig asfalt och ute på gräset bredvid vägen.

http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

Jag har aldrig haft ABS och dom 3 gånger jag bromsat omkull är när jag enbart använt frambroms.
Jag har aldrig bromsat omkull när jag använt båda bromsarna (det vanliga som Bosch tips) eller någon gång enbart bakbroms !
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Välkommen!

Kan bara hålla med föregående talare. Gå en kurs med SMC. Jag åkte hoj, sen gick jag kurser. Nu kör jag hoj.

Om det är storbana eller gokartbana spelar ingen roll i början tycker jag. De har olika egenskaper och det gör inget att köra båda typerna.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Knix är kul och rekommenderas .:banana
Det verkar fånigt att åka runt på en liten go-cart bana, men det är både kul och lärorikt.
Det är allt från nybörjare till mycket erfarna som brukar hänga på knixen...
Det är löjligt billigt, -köra bana med instruktör för småpengar :tummenupp
 

Cumlin92

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000
Googla efter
Full kontroll
respektive
Twist of the wrist
Och här lite om bromsning när man verkligen behöver kunna bromsa.
Tex på fuktig, dammig, kall eller oljig asfalt och ute på gräset bredvid vägen.

http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html

Jag har aldrig haft ABS och dom 3 gånger jag bromsat omkull är när jag enbart använt frambroms.
Jag har aldrig bromsat omkull när jag använt båda bromsarna (det vanliga som Bosch tips) eller någon gång enbart bakbroms !

Har sett Twist of the Wrist och den är ju helt galet lärorik!! :)

- - - Updated - - -

Välkommen!

Kan bara hålla med föregående talare. Gå en kurs med SMC. Jag åkte hoj, sen gick jag kurser. Nu kör jag hoj.

Om det är storbana eller gokartbana spelar ingen roll i början tycker jag. De har olika egenskaper och det gör inget att köra båda typerna.

Ska göra det, ska boka in mig snarast! :)

- - - Updated - - -

Knix är kul och rekommenderas .:banana
Det verkar fånigt att åka runt på en liten go-cart bana, men det är både kul och lärorikt.
Det är allt från nybörjare till mycket erfarna som brukar hänga på knixen...
Det är löjligt billigt, -köra bana med instruktör för småpengar :tummenupp

Har hört att det är väldigt roligt och lärorikt så detta ska självklart testas! :)
 

kf7

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000R -17
Kul med fler nya! Tog själv lappen 2017-09-16, så har ju flera dagar mer erfarenhet :hihi

SMC knix och bankurser har jag bara hört bra rekommendationer kring, så ska också satsa på det i vår. Någon som vet om det körs nybörjarkurser på Arlanda längre?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top