Tips på vinterhoj!

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp en billig 80-talshoj, typ 250-400 cc. tuta och kör .
Betrakta den som slut och avskriven redan från början ....
Kör , vurpa och ha kul utan att bli ledsen :banana
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Körde till jobbet varje dag ett par vintrar med min XT660Z 2009 utan problem. Dubbade TKC80 funkade fint i både blask och fruset underlag. Man får dock tänka sig för lite då det inte alltid är skithäftigt att möta en lastbil på en 90-väg med 10cm modd på vägen.

Spolade av den varje helg och kollade igenom allt. Inga problem men man ska ju ha klart för sig att vägsaltet sliter en del!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag får skämmas.. latheten och bekvämligheten tog över.. blev en Citroën Berlingo :crash
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jaha. Då kommer du inte till jobbet ändå :D .
Annars har jag två billiga moppar till salu om den inte startar. Yamaha yp 250 eller cbr 600 f2. 12000:- stycket. Billiga försäkringar.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jaha. Då kommer du inte till jobbet ändå :D .
Annars har jag två billiga moppar till salu om den inte startar. Yamaha yp 250 eller cbr 600 f2. 12000:- stycket. Billiga försäkringar.

Finns väll en risk för de :huvet Ger den upp hör jag av mej :tummenupp
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Bumpar tråden lite då vi går mot kallare tider.
Har flyttat en bit utanför stan och tänker mig en pendlarhoj i vinter. Tigern jag har är för fin och dyr för att köra runt i slask och salt.
Behövs dubbade däck eller är det onödigt? Ca 2 mil i pendlingsväg på större väg.
Hur skulle en BMW F650 GS funka?
Tänker mig en budget runt 20k.

Fyll gärna på med bra andra förslag!
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Hallå. Även jag behöver dessvärre börja pendla in till stan men bil är otänkbart pga. köer och tågen går ju aldrig. (Har provat) Alltså funderar jag på något pendlingsbart för åretruntbruk. Jag funderar dock på en CRF 250L. Hållbar, smidig och hyffsat lätt att få upp när man glidigt omkull. Dessutom billig i omkostnader. Vad tror ni om en sån plan?
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Hallå. Även jag behöver dessvärre börja pendla in till stan men bil är otänkbart pga. köer och tågen går ju aldrig. (Har provat) Alltså funderar jag på något pendlingsbart för åretruntbruk. Jag funderar dock på en CRF 250L. Hållbar, smidig och hyffsat lätt att få upp när man glidigt omkull. Dessutom billig i omkostnader. Vad tror ni om en sån plan?


Bra plan! CRF250L är helt okej. Men den är nästan sanslöst slö öch dynan är något av hojvärldens mest obekväma. Annars kan allt under 200 kg (ja, en bra bit under) do the trick. Så mycket effekt behöver man inte vintertid. Det spinner mer, det är allt...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
250n är nog utmärkt när det är halt men väldigt trött alla andra dagar. 450n är kul hela året och väger mindre vad jag förstår. Självklart är den dock dyrare i inköp.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
250n är nog utmärkt när det är halt men väldigt trött alla andra dagar. 450n är kul hela året och väger mindre vad jag förstår. Självklart är den dock dyrare i inköp.

”Väldigt trött” är så klart en subjektiv bedömning. För mig är det viltigt att kunna åka från Grödinge i till stan oavsett väder, samt att kunna ta en sväng i hästhagarna och inventera vildsvin på åkrarna. Jag är ju ingen ”speeder” (min andra hoj är en GSX750e från 82 och den går nog snabbt ) så jag nöjer mig med att kunna köra om lastbilar på motorvägen.

Det finns naturligtvis både snabbare och coolare val än CRF 250L, men när man ser på den utifrån min helhet (nämnd ovan) och då även kollar på skatt, försäkring, servicekostnader osv, så framstår det som ett vettigt val.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har en bra slit o släng hoj, till ett bra pris. Hunden behöver in på operation igen. Yamaha 750. 1991 . ca 7200 mil. 17500:-
yamaha xtz.jpg
Sorry, vrid på huvet, jag får inte till det.
 
Last edited:

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Jag har en bra slit o släng hoj, till ett bra pris. Hunden behöver in på operation igen. Yamaha 750. 1991 . ca 7200 mil. 17500:-
View attachment 445713
Sorry, vrid på huvet, jag får inte till det.

Hallå. Ajdå, tråkigt med hunden. Jag tror dessvärre att den är lite tung för mina behov, men låt mig fundera lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
”Väldigt trött” är så klart en subjektiv bedömning.
Det finns naturligtvis både snabbare och coolare val än CRF 250L, men när man ser på den utifrån min helhet (nämnd ovan) och då även kollar på skatt, försäkring, servicekostnader osv, så framstår det som ett vettigt val.
Ja, då är det nog rätt hoj för dina behov, bara att handla.:tummenupp
Vinterkörning dödar andrahandsvärdet rätt fort så köp ett ex som redan kommit en bit på den resan.
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Jo, det finns ju några beggade ute men börjar ändå tveka. Dels för att jag tycker att 250 rallyn är så mycket snyggare än 250L men då får man ju en beggad Husqvarna 701 Eunduro för typ samma pengar och den lär man ju inte växa ur i första taget. Knepigt det här...
 

PenttiVarg

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2018
Ort
Grödinge
Hoj
Suzuki GSX 750 e
Jo, det finns ju några beggade ute men börjar ändå tveka. Dels för att jag tycker att 250 rallyn är så mycket snyggare än 250L men då får man ju en beggad Husqvarna 701 Eunduro för typ samma pengar och den lär man ju inte växa ur i första taget. Knepigt det här...

Det blev en 701 Enduro som hämtas på torsdag. Häpp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top