Tips på vinterhoj!

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tänkte höra mej för om det finns några tankar och funderingar kring vinterhoj. Sambon börjar jobba igen efter 3års mammaledighet vilket gör att hon kommer ta bilen för att komma till jobbet. Jag är lämnad med 3 val.

1. Köpa en till bil
2. Köpa en vintervänlig MC
3. Börja samåka med arbetskamrater

Jag är mest inne på alternativ 2 såklart. Vet bara inte vad man skulle satsa på. Krav: Vintervänlig = tillgång till bra däck utan att behöva special eller liknande. Billig att äga, gärna billig i inköp med men viktigast billig att äga.

Har inte superlångt till jobbet så det behöver inte vara någon superkomfort.

Såååååå... vad säger ni? :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört scooter med dubbfritt vilket funkar bra även i riktigt vinterväglag om hastigheten är låg hela vägen. Riktigt billigt är det också.
Annars är Yamahas XT en budfavorit.

Dock tål inga hojar Svenskt nedsaltade vägar och temperaturer som pendlar kring fryspunkten något vidare så det kräver en del insats för att hålla maskinen rullande.

Farligt är det också med halka både för dig och mottrafikanterna och man tröttnar dessutom rätt fort på att köra transportsträcka på vintern. Jag skulle rekommendera en bil.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Transalp. Billig att äga, går aldrig sönder, samt såklart tristhetsfaktorn enligt förstå-sig-påarna. En stor fördel i detta fall då hojarna till följd ofta ligger betydligt trevligare till i inköpspris jämfört med de mer macho alternativen. :fakta
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Transalp. Billig att äga, går aldrig sönder, samt såklart tristhetsfaktorn enligt förstå-sig-påarna. En stor fördel i detta fall då hojarna till följd ofta ligger betydligt trevligare till i inköpspris jämfört med de mer macho alternativen. :fakta

Finns en transalp på Bike Göteborg för 22k. Såg intressant ut. Synd att de e dom som säljer för där köper jag aldrig något igen.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag har kört scooter med dubbfritt vilket funkar bra även i riktigt vinterväglag om hastigheten är låg hela vägen. Riktigt billigt är det också.
Annars är Yamahas XT en budfavorit.

Dock tål inga hojar Svenskt nedsaltade vägar och temperaturer som pendlar kring fryspunkten något vidare så det kräver en del insats för att hålla maskinen rullande.

Farligt är det också med halka både för dig och mottrafikanterna och man tröttnar dessutom rätt fort på att köra transportsträcka på vintern. Jag skulle rekommendera en bil.

Helt klart får man räkna med lite extra slitage, men tänkte nog ge de en chans innan jag släpper idén och köper en bil. Funkar de så funkar de :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Doppa hela hojen i carosol och torka av sadeln lite lätt så spar du en massa jobb!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag kör Honda MSX125 på vintern som jobbpendlare, dryga milen enkel resa. Magisk ködödare i city. Så liten att du nästan kan ta den under armen och ställa den i badrummet då den blivit skitig. Kostar mindre än ett månadskort i kollektivtrafiken (soppa, försäkring, service/underhåll). Och slänger du på, typ Michelin CityGrip Winter, så fixar den även lite halka, om det inte är ren blåis...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Körde DT 125 en hel vinter i ur och skur på 90-talet (hade ingen bil). Lätt, smidig och pigg i stan är den.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Vintern 2014-2015 körde jag Kawasaki ZX-12R, det var i princip snöfritt nästan hela vintern, utom cirka 2 veckor har jag för mig. Körde på vanliga däck och det funkade faktiskt över förväntan, enda gången det blev lite spännande var vissa morgnar när det var frost och kallare än -5, det finns inget som värmer händerna i såna temperaturer med lite fartvind på det. Handtagsvärme och 3 par handskar spelade ingen roll. Det kan vara värt att ha i åtanke.
Jag är fortfarande lite dum i huvudet och åker så fort det inte är snö på vägbanan, men som redan nämnts ovan så är det nog saltet du ska vara mest rädd för. Förutom bilister som kör som om det är sommarväglag såklart.
Ni har säkert såna hos er oxå.. :krama
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Kör inte en KTM under vintern iaf. Kul som fan men satan vad mycket underhåll den kräver.

Suzuki DR650 funkar kanoners! Skön motor för vinterkörning väldigt hanterbar hoj. Man vill helst att hojen väger så lite som möjligt. Nya XT är ju tjockisar, däremot gamla XT med kick och liknande funkar också jävligt bra.

Prova ACF-50, tvätta hojen ordentligt, låt torka sen sprejar man typ överallt och sen köööör man som en idiot hela vintern. Sen tvätta hojen efter vintern ordentligt och rengör bromsar och sånt ordentligt. Inga problem!

Om möjligt snickra lite med inställningar på fjädring/framgafflarna. En plus där för KTM att jag kan justera det väldigt bra så det blir enkelt att sladda runt i trafiken.

Dubbdäck bak slits ganska fort att det blir äckligt platt i mitten...men det är för det är oftast för torrt i Stockholm nu för tiden och man sladdar runt lite för mycket...
Framdäck håller för evigt!
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag kör Honda MSX125 på vintern som jobbpendlare, dryga milen enkel resa. Magisk ködödare i city. Så liten att du nästan kan ta den under armen och ställa den i badrummet då den blivit skitig. Kostar mindre än ett månadskort i kollektivtrafiken (soppa, försäkring, service/underhåll). Och slänger du på, typ Michelin CityGrip Winter, så fixar den även lite halka, om det inte är ren blåis...

Den såg inte dum ut, knappt 40k ny. Hittar inga begagnade. Ska nog se om det inte finns någon handlare i stan där man kan få testa den :tummenupp

Kör inte en KTM under vintern iaf. Kul som fan men satan vad mycket underhåll den kräver.

Suzuki DR650 funkar kanoners! Skön motor för vinterkörning väldigt hanterbar hoj. Man vill helst att hojen väger så lite som möjligt. Nya XT är ju tjockisar, däremot gamla XT med kick och liknande funkar också jävligt bra.

Prova ACF-50, tvätta hojen ordentligt, låt torka sen sprejar man typ överallt och sen köööör man som en idiot hela vintern. Sen tvätta hojen efter vintern ordentligt och rengör bromsar och sånt ordentligt. Inga problem!

Om möjligt snickra lite med inställningar på fjädring/framgafflarna. En plus där för KTM att jag kan justera det väldigt bra så det blir enkelt att sladda runt i trafiken.

Dubbdäck bak slits ganska fort att det blir äckligt platt i mitten...men det är för det är oftast för torrt i Stockholm nu för tiden och man sladdar runt lite för mycket...
Framdäck håller för evigt!

Hur är Suzuki att äga? Håller dom? Honda har ju alltid varit kända för att aldrig dö :fakta

Går ju att kombinera punkt 2 o 3 :lol

Helt klart :tummenupp får nog bli så om jag nu satsar på en hoj. Är de för jävligt väder så...


Eller så kanske man skulle köpa sej en enduro och dubbat. Har bara någon km asfalt innan jag kommer så jag kan åka grusväg parallellt med vanliga vägen. Har ganska exakt 1mil varav 7-8km går åka parallellt. Kan ju vara roligt även på sommaren att köpa enkelt supermotard kit (fälgar, bromsar). En FE 501 kanske?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Köp en offroad. Tanka och kör.
Jag körde tre vintrar på en dr600 med odubbade tkc80. Kan ha varit 2006-2008, dvs då det fortfarande kunde vara vinterväglag.
1 mil till jobbet. Hade handtagvärmare vilket var skönt om det var under fem minus. Bättre handskar hade funkat.
Varmgarage på jobbet, tvätthall hemma men parkerade utomhus. Tvättade ibland och smorde kedjan då och då. Gaffelbälgar är bra för packboxarna.
Förra vintern körde jag 300 mil på en Kawasaki z750 ltd twin. Det var snöfritt de flesta dagarna. De vanliga däcken funkade fint. Ingen handtagvärme eller annat tjafs. Smorde kedjan och tvättade hojen om den blev smutsig. Varmgarage och tvätthall. Packboxarna började dock läcka.
I år körde jag tdm900 fram tills snön och kyla kom så den är avställd sedan ett par veckor.


Edit: Kawan körde jag inte när det var snö och is på vägen, bara när det var över 3+ och hyfsat torra vägar.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hur är Suzuki att äga? Håller dom? Honda har ju alltid varit kända för att aldrig dö :fakta

Suzukin är jävligt bra! Jag behövde inte göra något extra än det vanliga service. Den luftkylda motorn funkar kanon på vintern. Enda dåliga är ju bromsarna fram som är ganska bläh. Men stålomspunnet slang + bra belägg löser det problemet. På vintern använder man inte bromsarna så hårt och mycket. Men skön känsla vill man ändå ha både fram och bakbromsen.

Suzukin har en väldigt jämn och fin motor. Den har tillräckligt med vrid lågt att man kunde enkelt ligga 1 växel högre. Vilket hjälper på vintern. Skottsäker motor på de! Sen välbyggda är de också du kommer inte få så mycket problem med att skruvar rostar snabbt som fan och saker och ting kärvar osv.

Honda är kass, min polare kör med en transalp året runt som krånglar hela tiden! Ska egentligen vara skottsäkra hojar men inte hans :D

Husaberg/husqvarna stora stånkorna från förr är jäävligt roliga!!! Tror de skulle funka bra för vintern om man tar hand om de som man ska.

Det beror ju också på hur mycket du ska köra på vintern med hojen. Mycket pendla så vill man ha en skön enkel hanterbar hoj som är pålitligare än sin fru. Tänk på att man kanske vill dreva om för vintern och sommaren. Jag brukar gå ner några kugg bak inför vintern. Däremot på sommaren har man pizza drev där bak så man bara åker på bakhjulet. Men på vintern vill man ha framdäcket på marken.

Det är en av de roligaste grejerna att göra i livet! MC körning på snöfyllda vägar...oh! Man lär sig kontrollera gasen som N.Haga!
Kylan är enkelt att överkomma med rätt kläder.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Gjorde 4 vintrar i Stockholm på en Yamaha TT600 med mcbudsdubbade cheng shin däck. Funkade kanon. Påsar på styret är guld.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Efter lite kika runt verkar 600-650 modeller av olika offroadslag vara omtyckta maskiner för dessa förhållanden. Då har jag ändrat mina alternativ för transport till arbete..

1. Enduro (mest lockande Husqvarna FE 501)
2. Någon modell av en 600-650 offroad
2.5 . I kombination med samåkning vid extrema förhållanden

:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare har kört både msx125 och Duke 200, han föredrar duken. Han kör på heidenau med vintergummi i år, och verkar klara sig bra på det.
Så värst mycket effekt behöver man ju inte på vintern när det spinner hela tiden ändå. :D
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Heidenhau har ju Silica blandning i vissa däck - de e bra gummin för vinter o blöta vägar.
Typ året runt däck för detta land....Snitttemp på 6 grader ,luftfuktighet 345% och årsnederbörd 25,7m
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top