Köpa bänkslip, smärgel

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det två saker som fattas i garaget innan det är hyfsat komplett, men färdigt blir det väl aldrig. En plasmaskärare känns ut väldigt bra då jag ibland håller på med lite större grejer och sen ett måste en bänkslip. Funderar på en metallbandputs men tycker att en smärgel får duga så länge.

Kollade in den på jobbet och den har 200 mm skivor och är på 870W 3-fas och den duger till mina behov. Hittade hyfsat billiga bänkslipar hos duabhuset https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=2648&category=39 och verktygsboden https://verktygsboden.se/baenkslipmaskiner/baenkslipmaskin-md3220i verkar ju bara vara olika färg på slipen. Att börja lägga över 2000 kr för en bänkslip känns inte så lockande då kan man ju lika gärna gå direkt på en bandputs.

Denna slip är på 900W men 1-fas frågan är då hur det påverkar det hela eller om den i princip är lika kraftig som en 3-fas?

Vad tror ni om denna slip?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Själv har jag en liknande (fast 3-fas) för skrotslipning. Är dom på 900W är det i princip ingen skillnad på avverkning med en- eller 3-fas. Om man har flera maskiner i gång samtidigt är 3-fas bättre, eftersom strömmen per fas blir en tredjedel. Sparar säkringar. Så i ditt fall är enfas troligen OK. Nackdelen med en i den här prisklassen är att kanske blir överhettad om man kör den hårt länge. Hänt mig att den blivit trött efter en halvtimmes grovslipning. Blev pigg igen en timme senare.
För egen del har jag också en liten billig (typ 250kr) slip med finare skivor för att slipa verktyg och annat smått med. Kan rekommenderas. Typ moraknivar, ändan på avkapade skruvar, borr, svarvskär, tigelektroder och sånt.
Eftersom jag jobbar ganska mycket med aluminium och trä, är en bandslip inte fel. Billiga kombinationsmaskiner band/skiva är ingen höjdare. Lite för smalt band, halvtaskig åtkomlighet och bullrig. Funderar på byte till en band/rondellslip.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har en gammal 1-fas på 850w och jag tycker den räcker till .Det roliga med den är att den är inköpt på Ica:D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det låter ju ut bra, då får det bli en sån så man har en slip tillsvidare. Ska kolla hur långt borta den smärgeln är hos duabhuset, deras är ju ca en hundring billigare med frakten inräknat och snyggare i rött;)

Har en också bandputs av mindre modell med band rondell men startkondensator har gått på den så man får "springa igång den". Nackdelen på den är att den plana ytan är tillverkad av pressad plåt så den inte är plan har också en till skrotad bandputs som jag och en kompis försökte plana till men det var för lite gods i den så skiten började vibrera i fräsen.

Har tänkt att ta och skära ut planytan på den putsen och ersätta den med en 3-4 mm tjock plåt och sen är nästa tanke att försöka bygga om den med en kraftigare motor så den klarar lite avverkning.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Varför inte byta kondensator? Fick göra det på en billig Kamasapelarborr.
Inte så kitsligt, finns väl nån annan liggande med ungefär samma kapacitans.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter ju ut bra, då får det bli en sån så man har en slip tillsvidare. Ska kolla hur långt borta den smärgeln är hos duabhuset, deras är ju ca en hundring billigare med frakten inräknat och snyggare i rött;)
Kan det vara förklaringen till att den är tillfälligt slut ? Leverantören har tröttnat ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska byta konding i putsen då jag får lite mer tid, just nu ligger prio på att få garaget så klart att det kan börja användas för just såna projekt;) men det går saktare än planerat. Börjar till och med tro att min planerade version 2 av cafe moppen får bli nästa vinter som det känns nu.

Har mailat duabhuset och frågar om när som får in smärgeln, annars får det bli verktygsboden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är bänkslipen beställd, det blev verktygsboden då dom hade den i lager istället för att vänta 4-6 veckor hos duabhuset. Sen hade verktygsboden också varselfleecejackor klass 3 så det passade bra då jag behöver såna.

Väntar med spänning på att få testa den och se vad den går för.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har någon slags noname-kopia av den från Verktygsboden och den har fungerat utmärkt i mer än femton år. Mest använd till grovavverkning i både aluminium och stål.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick slipen i förra veckan men nu idag har jag testat den och den verkat helt ok för priset, har slipat lite 5 mm plattjärn till inredning i garaget och den verkar klara det utan problem. En fördel är att slipen har gummifötter och är hyfsat tung vilket gör att den faktiskt funkar att ha löst stående på arbetsbänken och det är så jag kört med den nu då jag inte hunnit bygga en bänk till slipen, kan ju vara bra att veta att det funkar att ha den obultad om man har dåligt med plats och vill ha möjligheten att lyfta bort den från en arbetsbänk då den inte används.

Visst är den lite grovhuggen, finish och montering av tex skydden runt skivorna är inte lite så där men funktionen är det inget fel men det är väl inget att haka upp sig på med tanke på priset. Hoppas att det är hyfsad hållbarhet på slipen för håller den bara och inte pajar direkt så duger kraften i den gott till mina behov.

Jag kommer att bygga en kraftig bänk med ordentlig vikt där bänkslipen och en liten bandputs kommer att monteras till en "slip station" i garaget.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hoppas att det är hyfsad hållbarhet på slipen för håller den bara och inte pajar direkt så duger kraften i den gott till mina behov.

Jag har en likadan från Vertygsboden sedan några år. Den har fungerat kanonbra.
Jag bytte ut de små plexiglasen mot en hel skiva av laminerat säkerhetsglas så slipper man oroa sig för stänk. Det är inte alltid man tänket på att ta på sig skyddsglaögon. Åtminstone inte jag som har vanliga glasögon.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en likadan från Vertygsboden sedan några år. Den har fungerat kanonbra.
Jag bytte ut de små plexiglasen mot en hel skiva av laminerat säkerhetsglas så slipper man oroa sig för stänk. Det är inte alltid man tänket på att ta på sig skyddsglaögon. Åtminstone inte jag som har vanliga glasögon.

Det låter ju ut bra. Jag skruvade i alla fall på de små skyddsglasen, tänkte först skita i dom då dom ändå alltid är undanvikta:rodnar Dock måste jag säga att jag är duktig på att använda skyddsglasögon, kommer att "stationera" skyddsglasögon och hörselkåpor vid "slipstationen" med smärgel och bandputs så man slipper hämta dom och inte fuskar då man gör ett "ska bara" jobb.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top