RR som friskvård?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tvivlar på att jag skulle fö igenom RR som friskvård hos chefen. Både hon och vdn skulle säkert vika sig dubbelt av frågan.. och jag undrar lite hur bra träning det ens kan vara. Man bör ju helst vara riktigt bra tränad för den sporten, men man blir ju tyvärr inte bra tränad av att utöva den :rofl

Köp gymkort och ta det på friskvårdsbidraget istället. Det kommer gynna körningen och kanske är det det som gör så ni får behålla självaste livet efter en marksyning :fakta

Äsch då, att man får titanförstärkningar av skelettet betalt av staten bör ju räknas som friskvård och extremförbättring av kroppen! :fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Betalt av staten? Knappast, det är vi skattebetalare som pungslås...


Buy quality, cry once
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Friskvård måste ju innebära allting som får en att må bra. Såsom en kasse bärs, MotoGP weekend. Nya däck mm.
Seriöst så är väl ett gymkort det som ger mycket tillbaka till hela kroppen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Äsch då, att man får titanförstärkningar av skelettet betalt av staten bör ju räknas som friskvård och extremförbättring av kroppen! :fakta

Staten har ingenting med sjukvården i Sverige att göra.
Staten svarar för sjukförsäkringen, dvs ersättning för förlorad arbetsinkomst vid sjukdom.

I Sverige går skatten till tre olika offentliga delar
Staten
Landstinget
Kommunen

där det är Landstingskatten som svarar för sjukvården.
Vad det gäller sjukvård har Sverige 2018 EUs lägsta sjukvårdskapacitet ca 250 sängplatser på sjukhus per 100000 invånare. Genomsnittet i EU är ca 500 sängplatser / 100000 invånare.
och många länder har givetvis mycket större sjukhuskapacitet än genomsnittet !
Annars hade ju inte EU genomsnittet varit så högt med en sådan EU-medlem som Sverige.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00046&plugin=1
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Staten har ingenting med sjukvården i Sverige att göra.
Staten svarar för sjukförsäkringen, dvs ersättning för förlorad arbetsinkomst vid sjukdom.


I Sverige går skatten till tre olika offentliga delar
Staten
Landstinget
Kommunen

där det är Landstingskatten som svarar för sjukvården.
Vad det gäller sjukvård har Sverige 2018 EUs lägsta sjukvårdskapacitet ca 250 sängplatser på sjukhus per 100000 invånare. Genomsnittet i EU är ca 500 sängplatser / 100000 invånare.
och många länder har givetvis mycket större sjukhuskapacitet än genomsnittet !
Annars hade ju inte EU genomsnittet varit så högt med en sådan EU-medlem som Sverige.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00046&plugin=1

Tycker Du nästintill tillintetgör statens roll för svensk hälso- och sjukvård.

"Statens roll är att etablera principer och riktlinjer och fastställa den övergripande politiska agendan för svensk hälso- och sjukvård. Detta sker genom lagar och förordningar eller genom överenskommelser med Sveriges kommuner och landsting, SKL. Aktuella överenskommelser gäller till exempel inom områden som kortare väntetider i cancervården, förlossningsvård och kvinnors hälsa, läkemedelsförmåner och stöd till nationella kvalitetsregister.

Socialdepartementet ansvarar för att uppfylla riksdagens och regeringens mål inom hälso- och sjukvårdspolitiken. Dessutom ansvarar socialdepartementet för beredning av den del av statens budget som rör bland annat folkhälsa och sjukvård. Under socialdepartementet finns ett antal myndigheter som fungerar som stöd för departementets verksamhet, däribland Folkhälsomyndigheten, E-hälsomyndigheten, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Inspektionen för vård och omsorg, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och Statens beredning för medicinsk utvärdering."

https://www.kliniskastudier.se/forskningslandet-sverige/det-svenska-sjukvardssystemet.html
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tycker Du nästintill tillintetgör statens roll för svensk hälso- och sjukvård.

"Statens roll är att etablera principer och riktlinjer och fastställa den övergripande politiska agendan för svensk hälso- och sjukvård. Detta sker genom lagar och förordningar eller genom överenskommelser med Sveriges kommuner och landsting, SKL. Aktuella överenskommelser gäller till exempel inom områden som kortare väntetider i cancervården, förlossningsvård och kvinnors hälsa, läkemedelsförmåner och stöd till nationella kvalitetsregister.

Socialdepartementet ansvarar för att uppfylla riksdagens och regeringens mål inom hälso- och sjukvårdspolitiken. Dessutom ansvarar socialdepartementet för beredning av den del av statens budget som rör bland annat folkhälsa och sjukvård. Under socialdepartementet finns ett antal myndigheter som fungerar som stöd för departementets verksamhet, däribland Folkhälsomyndigheten, E-hälsomyndigheten, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, Inspektionen för vård och omsorg, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och Statens beredning för medicinsk utvärdering."

https://www.kliniskastudier.se/forskningslandet-sverige/det-svenska-sjukvardssystemet.html

Det du ville ha sagt var med andra ord att våra Riksdagshen ger oss EUs lägsta sjukvård ?
Här läggs i varje fall ansvaret på landstinget.
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/myglarkulturen-kring-nya-karolinska-maste-utredas-18693
 
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Är det någon som försökt att få friskvårdsbidrag för bankörning/träning?

Förra året hade jag gymkort på SATS, men i år tänkte jag träna på gymmet vi har på kontoret och då det ju intressant om man kan få 3-4 heldagar som friskvård istället för att låta dem brinna inne.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är det någon som försökt att få friskvårdsbidrag för bankörning/träning?

Förra året hade jag gymkort på SATS, men i år tänkte jag träna på gymmet vi har på kontoret och då det ju intressant om man kan få 3-4 heldagar som friskvård istället för att låta dem brinna inne.
https://www.skatteverket.se/privat/...saktiviteterao.4.15532c7b1442f256baee714.html

Motorsport = nej.

Försöka kan man göra hur mycket man vill. Så länge det av Skatteverket inte är en godkänd aktivitet så är det helt meningslöst.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Viktminskningskurs Ja
Vibrationsträning på platta Ja

Sen hur man viktminskar är väl upp till var och en, vibration medelst bromsplattor bör funka. :banana
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Sen hur man viktminskar är väl upp till var och en, vibration medelst bromsplattor bör funka. :banana

Jag tänker likadant!
Så fort något kallas motorsport är det ju dåligt, men om man på sina kvitton refererar till det som vibrationsträning på hjul?, NürburgRINGträning?, 300km(/h) på mosse i Småland?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ja där ser man.
Rätt mycket udda man kan få som friskvård, men inte bankörning som är friskvård för både kropp och själ.

Att driva saken till Högsta förvaltningsdomstolen är tydligen rätt väg att gå för att göra ett "nej" till ett "ja" i den listan. Fungerade för hästfolket uppenbarligen. Driva rättslig process mot Skatteverket kostar sannolikt tid + pengar.


Verkar som att detta också lobbades via riksdagsledamot som motionerade (höhö...) via Skatteutskottet:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5021470
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Att driva saken till Högsta förvaltningsdomstolen är tydligen rätt väg att gå för att göra ett "nej" till ett "ja" i den listan. Fungerade för hästfolket uppenbarligen. Driva rättslig process mot Skatteverket kostar sannolikt tid + pengar.


Verkar som att detta också lobbades via riksdagsledamot som motionerade (höhö...) via Skatteutskottet:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H5021470

Det är väl bara att ta Översyn av vad som ska räknas som skattefri friskvård och byta ut ridsport mot rekreationskörning på avlyst bana eller mc-träning så borde biffen var klar... :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag tvivlar på att jag skulle fö igenom RR som friskvård hos chefen. Både hon och vdn skulle säkert vika sig dubbelt av frågan.. och jag undrar lite hur bra träning det ens kan vara. Man bör ju helst vara riktigt bra tränad för den sporten, men man blir ju tyvärr inte bra tränad av att utöva den :rofl

Köp gymkort och ta det på friskvårdsbidraget istället. Det kommer gynna körningen och kanske är det det som gör så ni får behålla självaste livet efter en marksyning :fakta

WORD !

Alla mina chefer jag har över mig skulle aldrig säga att jag åker MC på banan gör mig friskare fysiskt, men då jag oxå var sjukskriven för utmattningssyndromet 2016 sa läkaren att jag ska absolut göra det jag blir glad av :D
Gick ju så där ..... :tummenupp
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Tycker alla negativa chefer kan pröva själva att köra bana, cross, enduro etc och se hur "lätt" det är för kroppen! :D

Friskvård är ju ett jäkla luddigt begrepp, att någon annan tjomme ska bestämma vad min friskvård är och inte är ju rätt uselt ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker alla negativa chefer kan pröva själva att köra bana, cross, enduro etc och se hur "lätt" det är för kroppen! :D

Friskvård är ju ett jäkla luddigt begrepp, att någon annan tjomme ska bestämma vad min friskvård är och inte är ju rätt uselt ändå.

Skatteverk och politiker bestämmer. Chefer skiter fullständigt i vad som definieras som friskvård, bara de anställda mår bra av det...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad är en trafiksäkerhetsutbildning hos SMC eller en knix? Det är knappast motorsport

Det är precis vad du specificerade det som, en trafiksäkerhetsutbildning. Trafiksäkerhetsutbildning är inte en skattebefriad personalförmån, så som friskvårdsbidraget åsyftar att vara. Så länge det av Skatteverket inte är SPECIFICERAT som en godkänd aktivitet så kan man tycka vad man vill.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top