RR som friskvård?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ser att skatteverket har öppnat upp för att även dyrere sporter så som golf och hästsport skall vara ok för friskvårdsbidrag.

Det måste väl betyda att även RR träningar är ok som friskvård?


Skatteverkets pressmeddelande 2018-01-15

Friskvårdsbidrag nu även för dyrare sporter

Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen står det nu klart att också dyrare sporter som exempelvis golf och ridning ska omfattas av friskvårdsbidraget, så har inte tidigare varit fallet.

En arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria förmåner i form av motions- och friskvårdsaktiviteter förutsatt att aktiviteten erbjuds hela personalen. Tidigare har inte golf och ridning ingått i friskvårdsbidraget eftersom det inte har klassats som enklare form av motion då det bland annat krävt dyrare utrustning.

– Så länge en förmån i form av friskvårdsbidrag är av ett mindre värde, 5 000 kronor, ska det betraktas som en skattefri personalförmån. Det här innebär till exempel att den som spelar golf eller tar lektioner på ridskola kan använda friskvårdsbidrag till det, säger Pia Blank Thörnroos, jurist vid Skatteverket.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kan man då få friskvårdsbidrag för licensen? Då skulle det ju kunna vara lönt att lösa den för 1-2 tävlingar.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är fortfarande upp till arbetsgivaren att bestämma vad som är ok och inte. Så har jag fattat det ivf.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Frågade på mitt jobb för något år sedan om att få träningskortet på motorstadion som friskvård, cross, enduro och supermoto. Då var svaret nej men nu med nya regler så ska jag höra igen, RR licensen vore ju perfekt:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag försökte få medlemskapet till LMS betalt, men det var tvärstopp, att gå med i en fotbollsklubb eller hockeyklubb var däremot helt ok :huvet Majoriteten i motorklubbar har betydligt bättre fysik än majoriteten som är med i lagsporternas supporterklubbar :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pia Blank Thörnros skriver
– Så länge en förmån i form av friskvårdsbidrag är av ett mindre värde, 5 000 kronor, ska det betraktas som en skattefri personalförmån. Det här innebär till exempel att den som spelar golf eller tar lektioner på ridskola kan använda friskvårdsbidrag till det, säger Pia Blank Thörnroos, jurist vid Skatteverket.
Som jag fattat det skulle antagligen bankörningar kunna räknas som friskvårdsbidrag. Men OBS gränsen 5000kr.
Ridsport passar in på den som går och tar lektioner på ridskola en gång i veckan.
Inte en chans få bidrag till nått sådant här.
https://www.svt.se/sport/ridsport/video/videoEpisod-13246812/
Jag tyckte filmen var intressant. Hade ingen aning om vilket jobb det var att hålla Allan i form. Kolla efter stelhet, massera bort stelhet, stretcha, sätta sömmen i hästskorna rätt o.s.v.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu vet jag inte hur andra resonerar och lever sitt liv, men jag tränar på gym.

Borde inte de flesta människor ändå träna, och speciellt då kanske personer som kör RR regelbundet?
Förutsatt att man inte bor jäkligt stort och har ett riktigt bra hemmagym så måste man ändå köpa ett gymkort och då kvittar det om man kan köpa bandagar på friskvårdsbidrag eller ej. Både gym och bandagar ska betalas.

Givetvis finns det folk som aldrig tränar och hade då säkert önskat att arbetsgivaren betalar dessa.
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Enligt ett par trådar här tycks RR vara raka motsatsen till friskvård, iaf vid en krasch... Å andra sidan besökte jag en golfklubb för ett par år sedan och en äldre herre fick en boll mitt i planeten och mådde inte heller så bra. Dessa risksporter....:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enligt ett par trådar här tycks RR vara raka motsatsen till friskvård, iaf vid en krasch... Å andra sidan besökte jag en golfklubb för ett par år sedan och en äldre herre fick en boll mitt i planeten och mådde inte heller så bra. Dessa risksporter....:D
Fotboll, ishockey, gym osv är inte heller friskvård, iaf inte vid en krasch.
https://www.google.se/search?q=henr...hXmJJoKHWH1AeYQ9QEINDAD#imgrc=ZaQ-JMIDlZMNEM:

P-E skriver
Nu vet jag inte hur andra resonerar och lever sitt liv, men jag tränar på gym.
Instämmer. Så gymkortet borde inte vara några problem.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle nog inte dra allt för långtgående slutsatser av den aktuella domen. Återstår att se hur den skall tolkas. De principer som hittills gällt har inneburit att för att det skall räknas som en skattefri friskvårdsförmån skall den erbjudas hela personalen, vara av mindre värde (t ex 5000 kr) och får inte förutsätta att man måste ha någon särskild dyr utrustning för att kunna utnyttja förmånen. Det är detta som tidigare uteslutit bl.a. golf, hästsport och motorsport. Om jag förstått saken rätt handlade den aktuella domen specifikt om golfspel på s.k. pay and play-banor samt att rida på ridskola. Båda dessa aktiviteter uppfyller ju då egentligen de ordinarie principerna då de inte kräver att man själv äger dyr utrustning (häst och golfklubbor). Det går därför inte generellt att säga att golf och ridsport skall vara uteslutna från friskvårdsbidrag så länge det är möjligt att bedriva sporten utan att själv äga dyr utrustning. Antar att det är detta som tydliggjorts med domen.

Skulle man försöka tillämpa samma principer på roadracing antar jag att det skulle vara ok att få friskvårdsbidrag om det finns klubbar som tillhandahåller hoj och all utrustning.

Skatteverket har ju bara uttalat sig fåordigt än så länge utan det mesta som finns att läsa nu verkar mest vara olika mediers fria tolkningar och spekulationer.
 
Last edited by a moderator:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag försökte få medlemskapet till LMS betalt, men det var tvärstopp, att gå med i en fotbollsklubb eller hockeyklubb var däremot helt ok :huvet Majoriteten i motorklubbar har betydligt bättre fysik än majoriteten som är med i lagsporternas supporterklubbar :huvet

Medlemskap är aldrig godkänt även om det bara är en skillnad i text på kvittot, ex årskort på gym är ok men inte medlemskap på BK Gym stor o grym.. typ.

..och arbetsgivaren bestämmer fortfarande om denne vill sponsra aktiviteten.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag använder mitt friskvårdsbidrag till att gå på massage och så har vi ett väldigt förmånligt avtal med en lokal naprapat. De båda hjälper till att räta ut min skeva rygg efter en helg på hojen och det kan jag rekommendera er alla.
Speciellt besöka en naprapat, även om du inte har besvär med ryggen så kan de ge väldigt bra tips för att man ska slippa det i framtiden. Åka RR är inte direkt bra för rygg och nacke :machinegu :jisses
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man kan köra cross istället för att gå på gym, just sayin'
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tvivlar på att jag skulle fö igenom RR som friskvård hos chefen. Både hon och vdn skulle säkert vika sig dubbelt av frågan.. och jag undrar lite hur bra träning det ens kan vara. Man bör ju helst vara riktigt bra tränad för den sporten, men man blir ju tyvärr inte bra tränad av att utöva den :rofl

Köp gymkort och ta det på friskvårdsbidraget istället. Det kommer gynna körningen och kanske är det det som gör så ni får behålla självaste livet efter en marksyning :fakta
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
och jag undrar lite hur bra träning det ens kan vara. Man bör ju helst vara riktigt bra tränad för den sporten, men man blir ju tyvärr inte bra tränad av att utöva den :rofl

Där har du helt fel, jag får jättemycket motion och träning av att köra hoj, varför tror du alla racerförare har magrutor? Det är iallafall det jag säger till mig själv så jag kan fika varje gång jag kör hoj. :D

Skämt åsido, man tränar givetvis för att bli en snabbare och bättre förare, men som du säger så tränar man innan.
Jag har börjat träna fem dagar i veckan sen jag började köra hoj för jag tyckte att jag är för svag och jag blir trött i kroppen och då tappar jag fokus.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tvivlar på att jag skulle fö igenom RR som friskvård hos chefen. Både hon och vdn skulle säkert vika sig dubbelt av frågan.. och jag undrar lite hur bra träning det ens kan vara. Man bör ju helst vara riktigt bra tränad för den sporten, men man blir ju tyvärr inte bra tränad av att utöva den :rofl

Köp gymkort och ta det på friskvårdsbidraget istället. Det kommer gynna körningen och kanske är det det som gör så ni får behålla självaste livet efter en marksyning :fakta

Jooooo.... men efter 3 st 20-minuterspass på Falken är jag trött och rejält svettig. Alltså har jag ansträngt mig. Alltså ska jag ha friskvårdsbidrag. Pungt!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jooooo.... men efter 3 st 20-minuterspass på Falken är jag trött och rejält svettig. Alltså har jag ansträngt mig. Alltså ska jag ha friskvårdsbidrag. Pungt!

Meen, nu använder du logik. :huvet

Och att de flesta av oss blir friskare och mår bättre av att bara sitta i sadeln än mindre när vi kör på bana får inte uppmuntras... :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top