När är det bäst att resa till Alperna?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Blir alldeles ivrig av alla trådar som dyker upp, funderar starkt på att antingen se MotoGP i Tjeckien eller Tyskland eller köra hoj till Alperna i sommar. Finns det några särskilda kostnader förknippade med långa hojturer? Jag har bilat till Garmisch

Förutom motorvägsavgifter, vignetbiljett + att Grossglockner tar en slant om man kör över där så är det väl inga kostnader utöver. Att man sen har ordning på pappren(pass etc) som vilken utlandsresa som helst. Du bör också ha med dig varselväst som är lag i en del länder.
Tror SMC har på deras sida en liten lista på vad man behöver ha med sig....

Vissa länder som har motorvägsavgift har gratis för mc, tex nämnda Tjeckien.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Finns det några särskilda kostnader förknippade med långa hojturer?.....
Beroende på hur lång en "lång" tur är, så kan det ju gå åt ett halvt bakdäck. Eller en halv serviceintervall. Drivpaket. Etc. Lätt att glömma när man räknar!
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
blir alldeles ivrig av alla trådar som dyker upp, funderar starkt på att antingen se motogp i tjeckien eller tyskland eller köra hoj till alperna i sommar. Finns det några särskilda kostnader förknippade med långa hojturer? Jag har bilat till garmisch

förutom motorvägsavgifter, vignetbiljett + att grossglockner tar en slant om man kör över där så är det väl inga kostnader utöver. Att man sen har ordning på pappren(pass etc) som vilken utlandsresa som helst. Du bör också ha med dig varselväst som är lag i en del länder.
Tror smc har på deras sida en liten lista på vad man behöver ha med sig....

Vissa länder som har motorvägsavgift har gratis för mc, tex nämnda tjeckien.

beroende på hur lång en "lång" tur är, så kan det ju gå åt ett halvt bakdäck. Eller en halv serviceintervall. Drivpaket. Etc. Lätt att glömma när man räknar!

Tack för svaren! Jag har en ovana av att detaljplanera så det var bra tips, får kolla upp vägtullar i förväg. Har påbörjat en ordentlig genomgång av hojen (nya bromsar, däck, drivpaket, vätskor, filter, packboxar, uppgraderad belysning och eventuellt nya styr-, hjul- och svinglager och kanske något mer) för att vara redo för sommarens äventyr.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag rekommenderar en del av resan i Österrike. Mycket vackert och bra vägar men regnigt. Om det regnar där kan du i stället åka till extremt vädersäkra Provence. Börja i sevärda Annecy, alpernas Venedig, och åk mot Nice. Tokvarmt maj till augusti.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
......... Finns det några särskilda kostnader förknippade med långa hojturer?..........
Skall du köra mycket aktivt i bergen kan det vara bra att ha med en extra omgång frambromsbelägg, trist när det börjar låta illa en solig lördagseftermiddag och dom italienska vägarna är nysopade.
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Jag valde att åka andra veckan i juli. Vi hade tur med väder och trafik, regnade bara genom danmark och trafikmängden var liten, kändes som säsongen inte var riktigt igång.:banana

Skulle välja samma period igen om jag hade möjlighet att åka :)

Apropå kostnader är det som med allt annat. man kan göra det dyrt om man vill... tror mina 11 dagar landade på 25000 ink autozug.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Början på september, ok eller för varmt?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Gör svårt att svara på, beror dels lite på vart man tänkt sig och hur tur man har. Kan vara väldigt varmt.

Kastar väldigt mycket. Jag åker helst dit i September av två orsaker. Brukar inte vara supervarmt samt inte minst.....den stora massan sydeuropaturisterna har slut på sin semesterperiod.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
'heman81'
Autozug, kan du berätta lite mer om hur det fungerar? Från, till, kostnad, vad ingår etc.?
/H
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Vi valde att inte köra genom tyskland, främst för att man sparar en dag åt varje håll, kommer fram utvilad och kan kasta sig in i bergspassen nästan omgående. Transporten gick mellan Hamburg och münchen, vilket gör att man sparar ca 80 mil enkel väg.

Enkelt sagt checkar du in hojen i en depå i Hamburg, hjälper till lite vid lastningen, kliver ombord på tåget, käkar lite mat och tar en kall öl, sover och vaknar upp i München, lastar av och rullar vidare :) (det finns olika typer av möjligheter med Kupén, precis som man är van i Sverige)

Jag tror dess värre inte denna möjlighet finns längre, inte med tåg iaf. Tror att det sker med lastbil numera. Hur som helst kan jag rekommendera en sådan lösning. Tror det kostade runt 5000 kr, vilket är rätt ok med tanke på att man får 2 hotellnätter mindre, och trots allt transporterar sig 180 mil utan slitage på kropp och hoj.

Om någon forskat på alternativen med hojtransport genom tyskland kan ni gärna skriva några rader!
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
September anser jag var bäst när det gäller kombinationen väder, priser samt trafik även om mitten av juni och en månad framåt också fungerar. Undvik augusti vad du än gör.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top