När är det bäst att resa till Alperna?

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hej,

I år planerar jag att resa till Österrike och norra Italien. Vilken tid på året trivs man bäst i Alperna? Tar gärna emot tips från er som haft MC-semester i Alperna.

//RallyJärnet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Maj eller september. Behaglig temperatur och lagom med trafik.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Maj eller september. Behaglig temperatur och lagom med trafik.

+ på den! September är säkrare vad gäller väder, maj kan vara lite so so om man har otur, jag passerade Grossglockner i +28 den 18/5 2015, dagen efter var det -3 och 15 cm snö....:Bugar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag var i alperna i början-mitten på augusti, Italien var som en enda lång bilkö.. Lite bättre i Österrike.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej,

Vilken tid på året trivs man bäst i Alperna?

//RallyJärnet

Alltjämt! :hihi

Nä, men jag började min semester veckan efter midsommar och just med tanke på att 150 miljoner tyskar och italienare inte har semester förrän i augusti var det helrätt. Inga köer och lätt att fixa rum.
Visst var det folk uppe i de mest kända bergspassen men inget att oja sig över.

De åren jag var där (03-06) slogs det däremot värmerekord på löpande band vilket fick snön i bergen att smälta tidigare. Så jag skulle kanske ha stuckit ner i början på juni för att få se mer snö och vildare vattenfall. :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Maj är väldigt tidigt. Det finns somliga höghöjdspass som inte öppnar förrän i Juni, och även på lägre höjd kan man få brutala bakslag i vädret i maj månad.

Här är en bra sammanställning när olika pass öppnas.
http://www.alpineroads.com/passstatus.php

Sidan är bra i övrigt också.

Sista veckorna i Juni skulle jag satsa på.
Efter halva juli ökar risken för våldsamma värmeböljor, som fjolårets "Lucifer" - och strax därpå drar toksemestrarna igång.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi var i Alagna i norra Italien 16-19 mars förra året. Dom dagar vi var där var det helt fantastiskt väder, soligt, varmt, vindstilla, bara underbart, och det var en hel del hojåkare ute. Veckan efter regnade det hysteriska mängder varje dag, så det kan verkligen slå ganska brett.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, att jag skrev maj var nog lite förhastat om man tänker på Alperna i stort. Det var mest baserat på erfarenheter från Dolomiterna vid den tiden. Där och då var det fantastiskt
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dolomiterna kan man åka till mitt i högsommaren, det är lagom svalt. Söder om Po-slätten blir för varmt, dit skall man åka i typ maj och september.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Om jag kunde välja skulle jag åka i mitten av juni. Är lärare och åker sista arbetsdagen 20/6 (kompbar). Har gjort det de 3 senaste åren och har mest bra erfarenheter. Ganska bra väder, passen öppna och lite trafik. Kan vara väldigt varmt på låglandet runt Mosel, Gardasjön redan i juni. 35 - 40 grader är inte ovanligt, men uppe i passen är det perfekt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är inte semestern i Italien och Frankrike typ mitten på juli till mitten på August ?
:va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Italienska revolutionen?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Slutet av månadsskiftet juni/juli eller i september är väl kanske bäst.

Såhär såg det ut en gång i början av juni......

ena dagen.....
120609-6b98.jpg


120609-6b53.jpg


Nästa dag var det bara att vänta ut halva dagen innan man kunde brassa vidare :)


120609-7b1.jpg


120609-7b5.jpg
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag var i de trakterna i september i somras. Bra väder generellt men det regnar en del. Jag var ju där ett en bit över 2 veckor och då hinner man köra ordentligt med fina vägar i lugn och ro. Det kommer regna och då brukar det hänga i hela dagen oftast. Men nästa dag soligt och skönt med torra vägar. Så på regniga dagar såg man till att använda det dagen som transport.
Solig dag lekte man runt! Det trevliga med den tiden är att det var inga problem att hitta hotell osv Låga priser då det är lågsäsong.

Jag planerade inte alls så mycket i förväg förutom att jag skulle se MotoGP i Misano.

Hittade vägar med hjälp av lokala MC galningar. När jag var runt Bologna området så träffade jag på ett par lokala motorcyklister som visade mig en fantastisk väg. Åkte med de till deras egen "rosenhill" som ligger på en "hill"!!! De bjöd på fika också!
Oplanerad MC åkning och den fantastiska MC kollektiven runt världen och man lever fint fint!

Sen fick jag en del tips på vissa vägar emellan, heeeeeeeeeeeeelt utan trafik och med helt ny och ren asfalt med bra grepp. Det var helt otroligt och de vägarna ligger på minnet nu.

En sak som är jobbigt att när solen går ner så är det BOOM och den är borta. Det är inte så kul att köra de krokiga vägarna i mörker!
 

Goodchild

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2018
Ort
Sverige
Hoj
Japsare
Så här såg det ut halvvägs upp för Furkapasset i september 2017. Byn Gletsch samt Grimselpasset syns om ni tittar noga. Oftast bra väder, bra hotellpriser och lite trafik denna månad.

001ufsoe.jpg
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Blir alldeles ivrig av alla trådar som dyker upp, funderar starkt på att antingen se MotoGP i Tjeckien eller Tyskland eller köra hoj till Alperna i sommar. Finns det några särskilda kostnader förknippade med långa hojturer? Jag har bilat till Garmisch-Partenkirchen med några vänner så har ett hum om priset för boende och mat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top