Däckvärmare för mig som nybörjare

Ktmwille

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki Ninja 300 2013, Yamaha R1 2007
Hej, vet att det redan finns ett gäng trådar om ämnet men har inte direkt fått svar på mina frågor..

Tänkte införskaffa ett par däckvärmare till min R1 -07. Ska bara köra bana för att det är kul och köra kvällsträningar och några bandagar, inga tävlingar dvs.

Vad kan expertera rekommendera? Behöver jag värmare som värmer upp till 85 grader eller kommer jag som nybörjare inte känna någon skillnad om dom bara är 65 grader?
Kommer billiga värmare paja efter nån säsong eller handlar allt om tur?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Om du är nybörjare kan du köra med gatdäck som är inriktade på enstaka bandagar och inte behöver däckvärmare.
Jag kan rekommendera Bridgestone RS10.
Är du nybörjare kommer antagligen Micheline Pilot Power 2ct vara det som fungerar bäst.

Däck som kräver däckvärmare kräver också att man kör fort så däcken håller värmen.

Lycka till:tummenupp
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kan även rekomendera Pirelli Supercorsa SP som gatdäck på bana.
Billiga däckvärmare är oftast skräp. Om du ska ha däckvärmare så köp sådana där värmeslingorna ligger tätt, ca 2-3mm mellan dem. Däcken värms i huvudsak genom kontakt med värmaren, inte genom att luften blir varm. Nypris 4-5 kkr. Racedäck som inte är ordentligt varma kan förstöras ganska genom så kallad kallrivning. Ett förstört bakdäck, och mellanskillnaden mellan dyra och billiga värmare är uppäten. Har själv gjort den resan.
 

Ktmwille

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki Ninja 300 2013, Yamaha R1 2007
Tack för svaren!

Vill bara påpeka att gatdäck inte är så aktuellt då det är en banhoj, och har fått med ett antal slicks vid köpet!

Har ju erfarenhet av att köra motorcykel och motocross så har en förhoppning om att jag kommer förstå hur man tar sig runt efter några träningar. Vill även planera för framtiden då jag kommer börja plugga universitet i höst.....

Vad tror ni om märket Capit?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Har inte använt dem själv, men de är säker bra. Många toppförrare använder dem. Själv har jag KLS som jag är supernöjd med. Tänk på att de måste vara ställbara om du använder regndäck.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Capit är riktigt bra.

Mina första höll i 10 år och värmer snabbt och håller värmen bra då de går ner lite över fälgkanten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är målet att få lite temp i befintliga slicks så kan du köpa vilka värmare du vill. Ju dyrare desto bättre men Capit du funderat på funkar utmärkt.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Inte helt lätt att få tillräckligt hög temp i däcken om man inte är så snabb i början. Då är det ännu viktigare med bra värmare. Kanske idé att börja med typ endurance innan du blivit varm i kläderna. Brukar finnas begagnade till bra pris. Var nog lite optimistisk om priset. Runt 6000kr och uppåt är nog mer realistiskt för bra värmare. Även här är begagnade ett bra alternativ. Kostnaden för billiga värmare kan vara en förlorad bandagar pga avbrott i värmaren, krasch pga kalla däck eller förstörda däck pga kallrivning. (Har som sagt själv betalat dyrt pga dessa orsaker):huvet
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det här ett nerköp?

https://www.louis.de/artikel/racing-reifenwaermer-satz/10032195?filter_article_number=10032195

Gör vad de ska säger några, blir inte tillräckligt varm säger andra som kommenterat...

Att några säger att de gör det de ska kan betyda att de inte har märkt av något. Kanske pga gynnsamma förhållanden. Den infon räcker inte så långt alltid..
Om några säger att de inte värmer tillräckligt bra så är det viktigt att dra öronen åt sig. Kommer de ens funka här under blåsiga kalla sommardagar när tempen ligger på 12-14 grader? Det billiga priset talar för att det är skräp också. Värmer den ens hela däcket eller blir det fläckvis varmt med kalla zoner? Det är inte lätt att värma ett däck och att snåla med däckvärmare kan vara både svindyrt och väldigt farligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top