Video Trafiksäkerhetsverket manar:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ha ha. Kanske inte fastkedjad mc. Men visst lite igenkänningsfaktor är det
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tur att han inte hade skivbromslås fram istället, då hade det blivit dyrt.
Han verkade mekla med telefonen innan avgång, kanske fick han ett hett sms om stundande trevligheter.
Och tänker man med lilla huvudet kan det fort bli fel....
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
De roliga här är ju inte att han glömmer låset, de kan hända alla. De roliga är ju att de tar ett par ryck i kopplingen innan han kommer på de :rofl Undra vad han trodde de kunde va som höll emot dom första 4försöken att köra iväg? :7peta
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
I början av min karriär så lyckades jag rycka av kedjan
när jag passerade ett blött brunnslock under acc.
Tog en bra stund innan jag fattade att kedjan var borta:rodnar
Min första tanke var att växellådan var rensad på allt vad drev heter.
Kedjan låg inte vid hojen, hojen rullade väl 200m innan stopp.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
You can always count on the brits to do the right thing, after they have exhausted all the other possibilities.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Fast det här är väl just det Trafikverket manar till, att den säkraste motorcyklisten är just den som aldrig färdas någon längre sträcka på sin motorcykel :tungan
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Kul klipp, fast han har ju L-skylt vilket motsvarar övningskör hos oss, och det ger ju honom viss upprättelse.

Åskådarna låter för övrigt som en flock chimpanser :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast det här är väl just det Trafikverket manar till, att den säkraste motorcyklisten är just den som aldrig färdas någon längre sträcka på sin motorcykel :tungan

Själva taglinen "Trafiksäkerhetsverket manar..." är faktisk ur Svenska upplagan av tidningen MAD, på sjuttiotalet någon gång. ...då när vi fortfarande hade ett "Trafiksäkerhetsverk"


Kul klipp, fast han har ju L-skylt vilket motsvarar övningskör hos oss, och det ger ju honom viss upprättelse.

Åskådarna låter för övrigt som en flock chimpanser :D

Ja, visst är det så. Andra gången han trixar med att få i växel att åka på blir det lite skojsigt dock.
För mig bygger det på igenkänning. Sååå dum man skulle känna sig om man själv gjorde samma tabbe.


...och svinen i bilen som ser det hela segla upp utan att varna killen.
Känns som det är tryggt att dementera att det skulle vara dessa svärmorsdrömmarna som sitter i bilen...

hi-vis_1977579c.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Själva taglinen "Trafiksäkerhetsverket manar..." är faktisk ur Svenska upplagan av tidningen MAD, på sjuttiotalet någon gång. ...då när vi fortfarande hade ett "Trafiksäkerhetsverk"

Jag tänkte detsamma. Tragikvärket saknar inte bara säkerhet utan också tilltron till information.
Trafiksäkerhetsverket körde massor, bl.a. Blinka först, bromsa sen. Fungerade uppenbarligen inte eftersom en majoritet numera bromsar först och, möjligtvis, slår på blinkersen samtidigt som man svänger eller byter fil...
Nådde även till Norge där minnena finns kvar. Men där har man tydligen inte Noll Vision utan tror på informasjon. :)

Svenskene kjørte mange slike kampanjer på TV, flere av dem husker jeg like godt i dag. Men den gang hadde vi riktignok ikke den evinnelige informasjonsstrømmen vi nå er vitne til, og i Norge i dag ser det ut til at det er andre ting som prioroteres i kampanjene enn billisters holdninger til blinklys.
https://www.sb.no/meninger/meninger/blinka-f-rst-bromsa-sen/s/2-2.428-1.6779001

Men nu är det siffror som gäller och Noll Vision har lägre dödstal UTAN information så Tragikvärkets logik måste vara att det var denna information som orsakade de höga dödstalen... :fakta

Vadå, jag dyster? :tungan
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
@notrightrider och old badger: vårt första forum var FFF, och nu hänger vi på Sporthoj.

Känns helt rätt på nåt sätt :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top