Yamaha R1 med tänd motorlampa

Tynér

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2018
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1
Hej. Funderar på att köpa en 08as Yamaha R1. Problemet är att motor lampan lyser... Enligt ägaren beror det på att han bytt ut hela avgassystemet och plockat bort lambdan och att det är därför motorlampan tänds. Nån som har koll på om detta kan stämma?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja det kan mkt väl stämma. Tror du kan se felkoderna på den i displayen. Googla hur man gör och stäm av vad de betyder
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan mycket väl stämma, MEN om det är enkelt att fixa kan man alltid fråga sig varför han inte har gjort det själv....

Kan inte R1an specifikt men på andra hojar, åtminstone lite äldre, går dylika problem ofta att lösa med kreativa kopplingar, antingen som man köper färdiga eller lite påläst själv fixar ihop med exempelvis väl avstämda motstånd.
 

Tynér

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2018
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1
Har inte fått nå svar på om det är enkelt eller inte att fixa men det låter ju rimligt det du säger... Har försökt googla lite om det men känner inte att jag finner något svar direkt. Rätt värdelöst känns det just nu också då jag vill köpa den av honom men finns ju ingen möjlighet att provköra än på några månader ????
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Klart den lyser om lambdan är bortplockad. Jag skulle kommit överens om pris. Sen återmontera allt och kollat att motorlampan inte lyser. Du behöver inte köra. Det räcker att motorn är igång. Lyser den fortfarande blir det inget köp. Som det är nu kan du inte veta om det är några mer felkoder. Jag kanske är lite petig men ett par timmars skruvande och du slipper eventuella bekymmer.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Normalt tänds inte motorlampan när lambdasensorn kopplas bort på de hojarna.

Om han bytt avgassystem är det mer troligt att han kopplat bort EXUP-motorn.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, motorlampan beror inte på bortplockad lambda. 08 är elektroniskt identisk med den 07 jag har...

Antagligen på urkopplad exup däremot, den måste ersättas med en eliminator för ett par hundringar.

Oavsett är det ju enkelt att kolla, det finns plugg att köpa för att ersätta lambdan också även om den inte behövs på europeiska hojar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kanske inte ska överdriva men liten varningsklocka hade det varit för mig.
Byter man avgas så ser man för fan till att inte varningslampan lyser efteråt.
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Motorn bör väl inte gå rent om man plockar bort lamdan ? Styr inte den bränsle och syrgas så motorn ska gå rent ?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kanske inte ska överdriva men liten varningsklocka hade det varit för mig.
Byter man avgas så ser man för fan till att inte varningslampan lyser efteråt.
Det kan man ju verkligen tycka.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Motorn bör väl inte gå rent om man plockar bort lamdan ? Styr inte den bränsle och syrgas så motorn ska gå rent ?

Det kan variera hur mycket lambdasensorn faktiskt används, så det är inte säkert att det händer så mycket om man plockar bort den.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Men har inte lamdan standard gängor ? Då borde man kunna svetsa på ett fäste på nya avgassystemet
 

Tynér

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2018
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1
Många som sitter på bra kunskaper här. Men är det något negativt om EXUP skulle vara bortplockad? Och hur gör man, ska man be han plocka tillbaka orginalgrejorna och se så det slocknar innan man handlar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lättast är att stoppa ett motstånd i kontakten som simulerar exup. Finns guider hur man gör. Googla exup removal
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Räcker ju att plugga i EXUP-kontakten... Behöver inte stoppa tillbaka hela avgaset.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Tynér

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2018
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1
Kikat runt lite nu och som det ser går det ju att beställa hem en plugg till exup kontakten, så de ska väl räcka att trycka i den så slocknar lampan.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir verkligen förvånad över att folk vill köpa trasiga/felaktiga hojar o ""tror en massa om felet""

Skulle jag köpa massa saker som jag.""tror"" är fel då hade mitt garage exploderat.

Man tar alltid reda på ett fel o varför felet har uppstått innan man beställer delar.

Det har hänt mer an en gång som folk monterar i en elektrisk pryttel som brinner upp mer eller mindre direkt pga följdfel.

Visserligen e jag certifierad maskin mekaniker o kanske tänker på ett annat sätt än vad många verkar göra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top