Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 955

    Mc-döden minskade med 5% 2017

    Antalet omkomna motorcyklister 2017 blev 35 st, jämfört med 37 st 2016.
    Alltså en minskning på hela 5%
    Jämför man med året innan det, 2015. Då 43 st motorcyklister förolyckades, så är minskningen hela 19%

    SMC har lite statistik på det hela på sin sida:
    http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

  2. #2
    Medlem WebGringos avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Söderut
    Hoj
    En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
    Inlägg
    2 146
    Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?

  3. #3
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    2 533
    Citat Ursprungligen postat av WebGringo Visa inlägg
    Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?
    Precis, motorcyklar är JettefarLigA och måste förbjudas...
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  4. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 898
    Imponerande. Det måste vara alla nya räcken som sparar liv

  5. #5
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 591
    Jag sålde ju min hoj, det är därför.

  6. #6
    Medlem snutten_00s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    S1000RR
    Inlägg
    143
    Känns som att 2017 va mest avåkningar på bulten + 2/3 miste livet..,
    Man få verkligen hoppas att siffror stämmer

  7. #7
    Deals Gap To_Xtrems avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Honda CBR600 FS
    Inlägg
    148
    Totalt 42 dödad i skjutningar i år, och otaligt fler skadade. Men det är motorcyklar som är det farliga här i livet enligt staten.
    Större chans att bli ihjälskjuten på gatan än att dö på motorcykel i Sverige 2017.

    https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/

    Ja vad ska man säga.

  8. #8
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Suzuki DL1000 V-Strom & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    12 955
    Citat Ursprungligen postat av To_Xtrem Visa inlägg
    Totalt 42 dödad i skjutningar i år, och otaligt fler skadade. Men det är motorcyklar som är det farliga här i livet enligt staten.
    Större chans att bli ihjälskjuten på gatan än att dö på motorcykel i Sverige 2017.

    https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/

    Ja vad ska man säga.
    85 drunkningar 2017.
    42 dödsolyckor på arbetet under 2017. Så det är farligare att jobba än att åka mc.

  9. #9
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 835
    Det måste vara 80-skyltarna
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  10. #10
    Medlem Corepax1290s avatar
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Lindome
    Hoj
    KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
    Inlägg
    390
    Pornhub har tydligen storsatsat på PR 2017, måste finnas ett samband

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    806
    Det är säkrare att köra MC än att gå:

    "De flesta som omkom i vägtrafiken, 136 personer, var förare eller passagerare i en personbil. 35 åkte motorcykel, 24 var cyklister och 36 var gående som blev påkörda av motorfordon." /DN

  12. #12
    Medlem PimXs avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Södra Sandby
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 L0
    Inlägg
    473
    Fan nu kommer man ju inte få några när det är så töntsäkert o köra hoj

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    Honda Hornet 07, VTR Firestorm 02 & XT 600 88
    Inlägg
    371
    Självmord

    Årligen begår cirka 1 100 människor i Sverige självmord...(många av de är män, kan det vara pga tantens fel)

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tik-om-suicid/

    http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/...cid-i-varlden/

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/...id-sjalvmord1/

  14. #14
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 428
    Till tråden om noll vision i trafiken grävde jag fram lite statistik:
    Samtidigt dog 1056 i fallolyckor förra året (2016), och 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-...-av-bilolyckor

    Ca 1500 personer tar livet av sig varje år, ca 4 om dagen. Det satsas 3 miljoner per år på suicidalforskning, och 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Det kan jämföras med att man sätter upp trafikkameror i Stockholm för 67 miljoner, som motiveras med att 26 personer dog i länet förra året. Då är varje människa, om det blir noll döda, värd 2,57 miljoner. Varje människa som tar självmord värderas däremot till 2000kr. 2 jävla tusen...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  15. #15
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 276
    Citat Ursprungligen postat av WebGringo Visa inlägg
    Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?
    Ja, det är - på många olika sätt, omöjligt att glädja sig över att 35 stycken har dött på MC under året.
    Ingen utanför vår krets noterar en nedgång, men när nästa skakning i den nedåtgående kurvan syns så hoppas media på klickfest.

    Men, det finns en långsiktigt nedåtgående trend, och delsiffrorna som brukar smygas ut om ett halvår eller så är riktigt intressanta att glutta i.

    Troligen är det så i år igen att en tredjedel av dessa 35 dödade motorcykelförare överhuvudtaget inte hade på MC att göra: fulla, drogade, utan behörighet på en oreggad hoj dom stulit eller lånat.
    Drygt 10 bort där.
    Sedan har vi dom som måste dödas för att bilister skall få en bättre chans att göra misstag:
    Knappt 10 motorcyklister dog mot räcken ifjol.
    Liknande i år...?

    Det är fel att räkna bort 20 från de 35 som omkommit, men ändå gör jag så i huvudet. Det där är 20 helt onödiga dödsfall: Trafikverksinducerade respektive samhällsgenererade.

    De resterande 15? Var dom nödvändiga då...?
    Eller... ...eh... ...det är ju såklart dom dödsfallen som är onödiga - bröder och systrar, utbildade, välklädda på egen hoj.

    Slump, otur, egen förskyllan.
    Alla tre ingredienserna finns med, i olika förhållande, i den bitterkaka ingen vill smaka.

    15 motorcyklister dödade. Riktiga motorcyklister, med huvudet på skaft, ordnade förhållanden och planer för inte bara för nästa säsong utan för livet.
    Kan man säga att det är "lite"? Acceptabelt?
    15 av oss?

    Jag bollar med siffror vi ännu inte vet de exakta värdena på, men det är nyttig gympa för hjärnan och för att ladda torra tal med värde.

    En sak är dock tydlig!

    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Det är säkrare att köra MC än att gå:

    "De flesta som omkom i vägtrafiken, 136 personer, var förare eller passagerare i en personbil. 35 åkte motorcykel, 24 var cyklister och 36 var gående som blev påkörda av motorfordon." /DN
    Trafikverkets ansträngningar att skydda bilister slår stenhårt mot de svagaste!
    Bilar i sig själva blir säkrare och säkrare för sina passagerare i varje generation som släpps ut, och trafikmiljön görs dessutom hela tiden säkrare för bilen.

    På vems bekostnad? På det viset Trafikverket arbetar måste någon få avstå sin trafiksäkerhetshöjning till förmån för bilisternas.

    I vissa fall räcker inte ens det. När det gäller oss motorcyklister måste vi till och med avstå den säkerhet vi en gång hade, till förmån för redan skyddade bilister.

    Siffrorna visar tydligt att Noll Vision inte hjälper oskyddade trafikanter. Hur länge skall det få fortsätta?



    Edit: @ TS
    En sådan rubrik!

    Mc-döden minskade med 5% 2017

    Den lär vi inte få se i tidningarna...
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-01-11 klockan 07:26.
    IBA #40701

  16. #16
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    15 470
    Blogginlägg
    37
    Jag tror inte vi kommer få se ett litet hopp upp igen nästa gång, och att vi helt enkelt nått gränsen för hur få på mc som dör varje år. Det är egentligen slående få som faktiskt dör på hoj, varesig det är 45 eller 35, med tanke på vad vi faktiskt håller på med.
    Att i princip oskyddad fara fram i 120 km/h I en miljö där minsta kollision innebär lemlästning och/eller död iklädd extra tjockt och slitstarkt tyg med lite häftigt lackerad plast eller komposit som enda skydd. Det är imponerande egentligen.

  17. #17
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 023
    Jag är helt övertygad om att ifall alla som idag kör motorcykel skulle tvingas sluta med det skulle självmordsfrekvensen bland dessa öka betydligt mer än den minskning av dödsolyckor som i såna fall skulle bli resultatet.

  18. #18
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 276
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Jag är helt övertygad om att ifall alla som idag kör motorcykel skulle tvingas sluta med det skulle självmordsfrekvensen bland dessa öka betydligt mer än den minskning av dödsolyckor som i såna fall skulle bli resultatet.

    Ja, som aktiv motorcyklist är det lätt att skriva under på det antagandet.
    Man kan också misstänka att dessa totalförbjudna motorcyklister skulle sadla om till betydligt farligare aktiviteter - som att flyga UL... http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6756745
    eller rida hEst: https://www.skaraborgslanstidning.se...ch-motorsport/



    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Jag tror inte vi kommer få se ett litet hopp upp igen nästa gång, och att vi helt enkelt nått gränsen för hur få på mc som dör varje år.
    Där tror vi helt olika. Efter 2014 års positiva tal när SMC gick ut med pressrelease som talade om hur bra vi blivit så slog pendeln tillbaka 2015 och gav sådana här rubriker:
    http://teknikensvarld.se/kraftig-okn...rcykel-242865/

    Varför skulle inte 2018 kunna bli ett "svart år för motorcyklarna"?

    Det är så låga tal det handlar om, och så många faktorer som samverkar.
    I min lilla "fuktat finger i vinden"-värld så är tidig, plötslig vårvärme en given killer:
    Alltför många tar ut sina hojar samtidigt; stela, otränade innan vintergruset är undansopat - Booom!

    En annan tydlig slaktare är fint väder precis när semestern börjat. Plötsligt skall varenda jävel leta fram en hoj dom inte kört på 5 år, och ge sig utan dom kläder som ändå inte passar längre.

    En lång, varm höst lockar också fram det sämsta hos oss. Vi njuter och kör - rakt in i älgbrunsten, mörkare kvällar och ibland hela vägen in i älgjakten - med massa extra olyckor som följd.

    En "idealisk säsong" med hejdundrande vår, het sommar och stadig höst kan mycket väl momentant skicka upp dödstalen till 50-regionen.
    Hur ser rubrikerna i tidningarna ut då...?


    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det är egentligen slående få som faktiskt dör på hoj, varesig det är 45 eller 35, med tanke på vad vi faktiskt håller på med.
    Ja, du har rätt, men...

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Att i princip oskyddad fara fram i 120 km/h I en miljö där minsta kollision innebär lemlästning och/eller död iklädd extra tjockt och slitstarkt tyg med lite häftigt lackerad plast eller komposit som enda skydd.
    ...du levererar också fullgoda argument till varför vi skall bli förbjudna ögonaböj - sett ur det perspektiv en körkortslös politiker från stan har.
    IBA #40701

  19. #19
    Deals Gap To_Xtrems avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    Honda CBR600 FS
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    85 drunkningar 2017.
    42 dödsolyckor på arbetet under 2017. Så det är farligare att jobba än att åka mc.
    Fast både jobba, bada och köra MC fyller väll ett betydligt större syfte och mening än att skjuta ihjäl någon. Vi kör väl mc, badar och jobbar för att vi trivs med det, tror syftet är nått helt annat när man tar liv av någon med ett vapen.

  20. #20
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av To_Xtrem Visa inlägg
    Fast både jobba, bada och köra MC fyller väll ett betydligt större syfte och mening än att skjuta ihjäl någon. Vi kör väl mc, badar och jobbar för att vi trivs med det, tror syftet är nått helt annat när man tar liv av någon med ett vapen.
    Visst är det så. Och det är ju också så att köra MC är till betydligt mindre nytta än att jobba. Att bada är rätt svårt att förbjuda eller reglera på något bra sätt. MC åkning är ganska lätt att reglera, försvåra och förhindra och generellt sett så är nyttovärdet ganska litet även om det är ganska många som använder sin MC för nyttotrafik som jobbpendling och liknande. Men många av dom resorna kan säkerligen bytas ut mot det säkrare alternativet bil. Åtminstone sett ur det ovan nämnda perspektivet som en körkortslös politiker har.
    Dessutom har motorcyklar rätt usla utsläppsvärden sett till hur litet fordonet är.

    Många hojar idag har en bränsleförbrukning som är nästan lika hög som en modern småbil och en avgasrening som är relativt dålig. Så vi är inte ens särskilt bra miljömässigt.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det känns som du focuserar på Shoei för att det är ett känt märke. Alla människor har olika huvudform, och olika hjälmfabrikat passar olika huvudformer. Mitt r [...]

Bandit-1200
Vill du annonsera ovan? Klicka här