Mc-döden minskade med 5% 2017

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag sålde ju min hoj, det är därför.
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Känns som att 2017 va mest avåkningar på bulten + 2/3 miste livet..,
Man få verkligen hoppas att siffror stämmer :D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Totalt 42 dödad i skjutningar i år, och otaligt fler skadade. Men det är motorcyklar som är det farliga här i livet enligt staten.
Större chans att bli ihjälskjuten på gatan än att dö på motorcykel i Sverige 2017.

https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/

Ja vad ska man säga.
85 drunkningar 2017.
42 dödsolyckor på arbetet under 2017. Så det är farligare att jobba än att åka mc.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Pornhub har tydligen storsatsat på PR 2017, måste finnas ett samband :crash
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Det är säkrare att köra MC än att gå:

"De flesta som omkom i vägtrafiken, 136 personer, var förare eller passagerare i en personbil. 35 åkte motorcykel, 24 var cyklister och 36 var gående som blev påkörda av motorfordon." /DN
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Till tråden om noll vision i trafiken grävde jag fram lite statistik:
Samtidigt dog 1056 i fallolyckor förra året (2016), och 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-...-av-bilolyckor

Ca 1500 personer tar livet av sig varje år, ca 4 om dagen. Det satsas 3 miljoner per år på suicidalforskning, och 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Det kan jämföras med att man sätter upp trafikkameror i Stockholm för 67 miljoner, som motiveras med att 26 personer dog i länet förra året. Då är varje människa, om det blir noll döda, värd 2,57 miljoner. Varje människa som tar självmord värderas däremot till 2000kr. 2 jävla tusen...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur många dagar med vettigt väder var det förra sommaren ? Hur många mil körde folk i genomsnitt mot tidigare år ?

Ja, det är - på många olika sätt, omöjligt att glädja sig över att 35 stycken har dött på MC under året.
Ingen utanför vår krets noterar en nedgång, men när nästa skakning i den nedåtgående kurvan syns så hoppas media på klickfest.

Men, det finns en långsiktigt nedåtgående trend, och delsiffrorna som brukar smygas ut om ett halvår eller så är riktigt intressanta att glutta i.

Troligen är det så i år igen att en tredjedel av dessa 35 dödade motorcykelförare överhuvudtaget inte hade på MC att göra: fulla, drogade, utan behörighet på en oreggad hoj dom stulit eller lånat.
Drygt 10 bort där.
Sedan har vi dom som måste dödas för att bilister skall få en bättre chans att göra misstag:
Knappt 10 motorcyklister dog mot räcken ifjol.
Liknande i år...?

Det är fel att räkna bort 20 från de 35 som omkommit, men ändå gör jag så i huvudet. Det där är 20 helt onödiga dödsfall: Trafikverksinducerade respektive samhällsgenererade.

De resterande 15? Var dom nödvändiga då...?
Eller... ...eh... ...det är ju såklart dom dödsfallen som är onödiga - bröder och systrar, utbildade, välklädda på egen hoj.

Slump, otur, egen förskyllan.
Alla tre ingredienserna finns med, i olika förhållande, i den bitterkaka ingen vill smaka.

15 motorcyklister dödade. Riktiga motorcyklister, med huvudet på skaft, ordnade förhållanden och planer för inte bara för nästa säsong utan för livet.
Kan man säga att det är "lite"? Acceptabelt?
15 av oss?

Jag bollar med siffror vi ännu inte vet de exakta värdena på, men det är nyttig gympa för hjärnan och för att ladda torra tal med värde.

En sak är dock tydlig!

Det är säkrare att köra MC än att gå:

"De flesta som omkom i vägtrafiken, 136 personer, var förare eller passagerare i en personbil. 35 åkte motorcykel, 24 var cyklister och 36 var gående som blev påkörda av motorfordon." /DN

Trafikverkets ansträngningar att skydda bilister slår stenhårt mot de svagaste!
Bilar i sig själva blir säkrare och säkrare för sina passagerare i varje generation som släpps ut, och trafikmiljön görs dessutom hela tiden säkrare för bilen.

På vems bekostnad? På det viset Trafikverket arbetar måste någon få avstå sin trafiksäkerhetshöjning till förmån för bilisternas.

I vissa fall räcker inte ens det. När det gäller oss motorcyklister måste vi till och med avstå den säkerhet vi en gång hade, till förmån för redan skyddade bilister.

Siffrorna visar tydligt att Noll Vision inte hjälper oskyddade trafikanter. Hur länge skall det få fortsätta?



Edit: @ TS
En sådan rubrik!

Mc-döden minskade med 5% 2017


Den lär vi inte få se i tidningarna...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror inte vi kommer få se ett litet hopp upp igen nästa gång, och att vi helt enkelt nått gränsen för hur få på mc som dör varje år. Det är egentligen slående få som faktiskt dör på hoj, varesig det är 45 eller 35, med tanke på vad vi faktiskt håller på med.
Att i princip oskyddad fara fram i 120 km/h I en miljö där minsta kollision innebär lemlästning och/eller död iklädd extra tjockt och slitstarkt tyg med lite häftigt lackerad plast eller komposit som enda skydd. Det är imponerande egentligen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är helt övertygad om att ifall alla som idag kör motorcykel skulle tvingas sluta med det skulle självmordsfrekvensen bland dessa öka betydligt mer än den minskning av dödsolyckor som i såna fall skulle bli resultatet.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är helt övertygad om att ifall alla som idag kör motorcykel skulle tvingas sluta med det skulle självmordsfrekvensen bland dessa öka betydligt mer än den minskning av dödsolyckor som i såna fall skulle bli resultatet.


Ja, som aktiv motorcyklist är det lätt att skriva under på det antagandet.
Man kan också misstänka att dessa totalförbjudna motorcyklister skulle sadla om till betydligt farligare aktiviteter - som att flyga UL... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6756745
eller rida hEst: https://www.skaraborgslanstidning.se/article/varst-i-hast-och-motorsport/



Jag tror inte vi kommer få se ett litet hopp upp igen nästa gång, och att vi helt enkelt nått gränsen för hur få på mc som dör varje år.

Där tror vi helt olika. Efter 2014 års positiva tal när SMC gick ut med pressrelease som talade om hur bra vi blivit så slog pendeln tillbaka 2015 och gav sådana här rubriker:
http://teknikensvarld.se/kraftig-okning-av-dodsolyckor-med-motorcykel-242865/

Varför skulle inte 2018 kunna bli ett "svart år för motorcyklarna"?

Det är så låga tal det handlar om, och så många faktorer som samverkar.
I min lilla "fuktat finger i vinden"-värld så är tidig, plötslig vårvärme en given killer:
Alltför många tar ut sina hojar samtidigt; stela, otränade innan vintergruset är undansopat - Booom!

En annan tydlig slaktare är fint väder precis när semestern börjat. Plötsligt skall varenda jävel leta fram en hoj dom inte kört på 5 år, och ge sig utan dom kläder som ändå inte passar längre.

En lång, varm höst lockar också fram det sämsta hos oss. Vi njuter och kör - rakt in i älgbrunsten, mörkare kvällar och ibland hela vägen in i älgjakten - med massa extra olyckor som följd.

En "idealisk säsong" med hejdundrande vår, het sommar och stadig höst kan mycket väl momentant skicka upp dödstalen till 50-regionen.
Hur ser rubrikerna i tidningarna ut då...?


Det är egentligen slående få som faktiskt dör på hoj, varesig det är 45 eller 35, med tanke på vad vi faktiskt håller på med.

Ja, du har rätt, men...

Att i princip oskyddad fara fram i 120 km/h I en miljö där minsta kollision innebär lemlästning och/eller död iklädd extra tjockt och slitstarkt tyg med lite häftigt lackerad plast eller komposit som enda skydd.

...du levererar också fullgoda argument till varför vi skall bli förbjudna ögonaböj - sett ur det perspektiv en körkortslös politiker från stan har.
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
85 drunkningar 2017.
42 dödsolyckor på arbetet under 2017. Så det är farligare att jobba än att åka mc.

Fast både jobba, bada och köra MC fyller väll ett betydligt större syfte och mening än att skjuta ihjäl någon. Vi kör väl mc, badar och jobbar för att vi trivs med det, tror syftet är nått helt annat när man tar liv av någon med ett vapen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast både jobba, bada och köra MC fyller väll ett betydligt större syfte och mening än att skjuta ihjäl någon. Vi kör väl mc, badar och jobbar för att vi trivs med det, tror syftet är nått helt annat när man tar liv av någon med ett vapen.

Visst är det så. Och det är ju också så att köra MC är till betydligt mindre nytta än att jobba. Att bada är rätt svårt att förbjuda eller reglera på något bra sätt. MC åkning är ganska lätt att reglera, försvåra och förhindra och generellt sett så är nyttovärdet ganska litet även om det är ganska många som använder sin MC för nyttotrafik som jobbpendling och liknande. Men många av dom resorna kan säkerligen bytas ut mot det säkrare alternativet bil. Åtminstone sett ur det ovan nämnda perspektivet som en körkortslös politiker har.
Dessutom har motorcyklar rätt usla utsläppsvärden sett till hur litet fordonet är.

Många hojar idag har en bränsleförbrukning som är nästan lika hög som en modern småbil och en avgasrening som är relativt dålig. Så vi är inte ens särskilt bra miljömässigt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top