Modda mc-lyft?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske lite OT men frågar ändå. Jag har köpt en mclyft på biltema lite för att kombinera nytta med nöje.

Kör väldigt mycket traktor med snöslunga på vintern då jag snöröjer isvägar och det brukar nästan alltid vara ett haveri per vinter, kom på att en mclyft bör funka bra för då man lossar och monterar tillbaka inmatningsskruven i slungan själv utan hjälp. Dock skulle det vara bra att då ha alla hjulen roterande för att enkelt kunna flytta skruven på mclyften i alla riktningar.

Nu undrar jag om det är någon nackdel om man skulle bygga om lyften med "svängbara hjul" även där det i originalutförandet sitter "fasta" hjul då man sen ska använda mclyften till det den är tänkt som mclyft? Vad säger ni som använder mclyftar?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bara att skruva dit och testa, hittar du hjul med låsning/broms så är det en klar fördel.
För att låsa lyften mot golvet på ett stabilt sätt så kan du sätta dit "skruv med platta" som du svetsar fast i ramen och sen kan skruva ner mot golvet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror väl på golvet- I vårt garage ca 7meter långt, ca 2,5meter brett är golvet byggt som ett badrum med lutning ner mot golvbrunnen vid mitten på ena långväggen. Dvs ca golvet lutar mot mitten av garaget från båda ändar och dessutom ner mot ena långväggen, ca 1,5 dm som lägst på mitten. Det betyder att med ett ABBA stand så måste man tänka på hur det sätts på hojen för hojen ska stå stadigt. När hojen är upplyft.
Och några lyft med hjul, nä, nä, då rasar hojen ner mot golvbrunnen ! :huvet
Så med enbart helt rörliga hjul, ja då ska golvet vara helt plant.
Fördel med ett par fasta hjul är att det är lättare flytta anordningen i en riktning längre sträcka.
Ingen tillfällighet att pallyftare har två fasta hjul.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då tror jag att jag försöker göra antingen en lös del med vridbara hjul som kan skruvas fast vid behov eller nån konstruktion som bultas fast istället för de fasta hjulparet, då har man ju inte förstört nåt.

Mitt garage består av två platser med rännor så golvet lutar ju en del mot mitten av varje plats.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra bosse, en av dem som håller liv i den här sidan

Tack!

Ska modda mclyften då jag får ordning i garaget, nu återstår lite sortering av grejer och verktyg och sen att tillverka en arbetsbänk. Vill inte börja med nåt skruvande mer än nödvändigt (traktorerna för snöröjning) innan garaget är helt klart. Annars finns nog risken att det aldrig blir riktigt färdigt.

Ska se om man kan göra en platta liknande de hjulförsedda plattorn man brukar ha under pianon som flyttas, nåt kommer jag nog på.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top