Tips på nakenhoj för lång förare

judge_atte

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2018
Ort
NIL
Hoj
NIL
Tjena! Som rubrik lyder så undrar jag om ni har några tips på en naken hoj för mig som är 192 cm lång. Ska köpa hoj men vill ha ett underlag på vad man ska testa för några. Kubik gärna mellan 600-1000, varken mer eller mindre.

Tack på förhand.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
En kompis något längre än TS köpte en Triumph Tiger. På den fick han rum tyckte han.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jag är ett par cm längre och tycker det mesta i "nakenväg" funkar.
Har haft Honda Cb1000RA, SD 990 och SD 1290 vilka var kanon.

Sedan går de nog inte in under nakenhoj men KTM 660 SMC och 690 SMC funkar alldeles utmärkt.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tänkte 1290 SD som ovan, har en del vänner som är ganska långa som trivdes på min, men när TS så fint skrev 600-1000cc verken mer eller mindre drog jag mej för att säga något. Nu vart ja tvungen bara för de :kär
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tänkte 1290 SD som ovan, har en del vänner som är ganska långa som trivdes på min, men när TS så fint skrev 600-1000cc verken mer eller mindre drog jag mej för att säga något. Nu vart ja tvungen bara för de :kär
Fast det är ju i princip 1000+moms så det funkar säkert
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ja om det nu inte var en gräns på 1000cc skulle jag rekommenderat BMW R1200R men nu gick ju inte det tyvärr...
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Last edited:

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Jag är 191 cm lång och precis som du är jag också på jakt efter en ny hoj.
För mig står det mellan följande:

Yamaha XSR900
Kawasaki Z900RS
Triumph Thruxton R
Triumph Speed Triple

Sen så beror ju mycket på vilket sätt man är lång. Långa ben? Lång överkropp?
 

judge_atte

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2018
Ort
NIL
Hoj
NIL
Tackar ödmjukast för svar! Bara av ren nyfikenhet, hur är 690 SMC säg en 10milasträcka? Tänker på vind och sadel osv.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Om du inte måste ha nytt så skulle jag rekommendera KTM 990 SuperDuke. Man sitter väldigt rakt, med hyggligt hög sadelhöjd. Knävinkeln är inte heller så brant på den som på mycket annat.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Tackar ödmjukast för svar! Bara av ren nyfikenhet, hur är 690 SMC säg en 10milasträcka? Tänker på vind och sadel osv.

Aldrig ägt SMC men polare säger att man kan lämna arslet hemma om man ska åka en bit utan att stanna för du kommer inte känna att du har ett iaf :tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tackar ödmjukast för svar! Bara av ren nyfikenhet, hur är 690 SMC säg en 10milasträcka? Tänker på vind och sadel osv.
Jag har haft både en sådan och en 660 SMC.
10 mil på motorväg eller större landsväg är riktigt tråkigt. Vet att det finns de som tourat på dessa men inget för mig.
För låg topphastighet och för "moppeaktig".

Gäller det istället 10 mil på kurviga vägar är det absolut inga problem. Jag tog ofta 20-mila turer utan stopp och funkade kanon men då var det nästan bara aktiv körning.
 

judge_atte

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2018
Ort
NIL
Hoj
NIL
Jag förstår. Det är ju inte så att man kommer göra det ofta. Så man kan nog stå ut. Finns säkert någon komfortsadel att inköpa.

Har sneglat lite på husqvarna 701, får intrycket om att det ska vara en hoj med mindre vibrationer och att den ska vara mer allround.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Passa på att besöka mc mässan i Göteborg nu under helgen och provsitt alla hojar som finns där!
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Street/Speed tripple

Är själv 188 så inte riktigt lika lång som dig, men har långa ben i förhållande till resten av kroppen. Provkörde en street tripple för nåt år sedan och tyckte den var riktigt rolig! Inte obekväm heller.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Street/Speed tripple

Är själv 188 så inte riktigt lika lång som dig, men har långa ben i förhållande till resten av kroppen. Provkörde en street tripple för nåt år sedan och tyckte den var riktigt rolig! Inte obekväm heller.

Street triple alltså? Har alltid tyckt den sett så liten ut men den kanske är rymligare än vad man tror.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag upplever den inte ”rymlig”, snarare som ett par schyssta gympadojor. Jag sitter helt OK på den med mina långbenta 189cm. En rolig bieffekt är att jag inte ser någonting av hojen, det känns som att flyga... Klart uthärdlig och betydligt bättre körställning än tex Yamaha FZ1
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är 191 cm lång och precis som du är jag också på jakt efter en ny hoj.
För mig står det mellan följande:

Yamaha XSR900
Kawasaki Z900RS
Triumph Thruxton R
Triumph Speed Triple

Sen så beror ju mycket på vilket sätt man är lång. Långa ben? Lång överkropp?

Jag är "bara" 187 lång men tyckte att båda Triumph var väldigt märkliga att sitta på. Fast jag tror att jag är en sån som har rätt lång överkropp och inte så långa ben. :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top