Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    5

    Mitt projekt: Yamaha XV500 Virago - Caferacer

    Hej.

    Tänkte jag skulle lägga upp bilder på mitt Caferacer projekt jag håller på att bygga. Jag kollade runt en del på nätet och fastnade för att bygga på en Virago.

    Hojen är en Yamaha XV500 Virago från 1983, Import från Florida.

    Började med att beställa några av delarna jag behövde för att få igång projektet. Samtidigt som jag väntade på delarna började jag att skruva ner hojen och plocka bort dom delar jag inte behövde.

    Några av delarna jag började med att beställa:

    - Benelli Mojave tank.
    - Subframe från en kille i Holland, var till en xv750 så fick svetsa om en del.
    - Caferacer säte
    - Clip on
    - Fotpinnar för att kunna flytta och få ett annat körstuk
    - Digital hastighetsmätare
    - Justerbar monoshock
    - Baklampa som följer sätet bättre
    - Brom/kopplingshandtag
    - Knapppanel
    - Framlampa

    Beställer saker följande när jag kommer på nya saker jag behöver, Vill ni ha länk till någon av delarna så är det bara att skriva. Fler saker är på väg hem.

    Jag har byggt på helger och kvällar nu i några månader och tanken är att vara klar med Version 1 under vintern.

    Version 1: Att montera alla delar och modifiera och koppla in allt så att hojen går att starta och köra, därefter kommer jag att börja övningsköra och ta körkortet.

    Version 2: Tvätta och lackera alla delar mer seriöst och få hojen i bättre skick och kondition, tex byta olja, filter och se över slitagedelar.

    Version 3: Lämna in tanken och div delar på seriös lackering och göra div förbättringar.

    Nu till bilderna:

    När jag köpte hojen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild1.jpg
Visningar:	95
Storlek:	205,8 KB
Id:	440875

    Fick hem första delarna:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild2.jpg
Visningar:	69
Storlek:	89,1 KB
Id:	440876

    Subframen för Xv750 kom i delar:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild3.jpg
Visningar:	73
Storlek:	131,8 KB
Id:	440877

    Nya dämparen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild4.jpg
Visningar:	56
Storlek:	90,6 KB
Id:	440878

    Började att plocka ner hojen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild5.jpg
Visningar:	69
Storlek:	402,9 KB
Id:	440879

    Första test av delarna och svetsat om subframen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild6.jpg
Visningar:	99
Storlek:	421,1 KB
Id:	440880

    Plockade ner styrdelarna som inte skulle användas:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild7.jpg
Visningar:	65
Storlek:	399,7 KB
Id:	440881

    Sänkning av framgaffel och montering av clipon,handtag och knappmoduler
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild8.jpg
Visningar:	113
Storlek:	371,1 KB
Id:	440882

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    5
    Knappsats:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild9.jpg
Visningar:	71
Storlek:	362,5 KB
Id:	440883


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild10.jpg
Visningar:	61
Storlek:	356,0 KB
Id:	440884

    Testmontering av baklampa:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild11.jpg
Visningar:	95
Storlek:	341,8 KB
Id:	440885

    Montering av fotpegs:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild12.jpg
Visningar:	96
Storlek:	393,8 KB
Id:	440886

    Justerbar länkarm till bakbroms monterat:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild13.jpg
Visningar:	66
Storlek:	368,8 KB
Id:	440887

    Justerbar länkarm till koppling monterad:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild14.jpg
Visningar:	67
Storlek:	364,7 KB
Id:	440888

    Monterat knappsats och svetsat om tanken el del för bättre stuk:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild15.jpg
Visningar:	82
Storlek:	343,2 KB
Id:	440889

    Kapat och ändrat stuk på subframe, första testet med undersätesplåt.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild16.jpg
Visningar:	133
Storlek:	385,6 KB
Id:	440890

    Detta är hur hojen är i nuläget. Hoppas att ni gillar bilderna, jag kommer att uppdatera er allt eftersom bygget fortsätter. Har ni några frågor eller tips så är det bara att höra av er.

    //Dajjmen

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    tyresö
    Hoj
    Honda CBF600 -04
    Inlägg
    98
    Det blir ju spännande att få höra varför du fastnade för Virago....?
    Men du är ju uppenbarligen duktig och resultatet ser enligt min "humble opinion" mycket tilltalande ut!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    5
    Hej Tomsta.
    Jag kollade en hel del på olika modeller som är vanliga att bygga Caferacers av, så som Yamaha Virago, Bmw R100 och Honda CX500. Men Jag tror att med Viragon med sin ram utformad som den är och med monoshock kan göra att det blir ett bra stuk på hojen. Just att det är monoshock gör mycket av designen tycker jag. Tack ska du ha, har en polare som gärna hjälper till när man står inför svåra tankar/lösningar så det är guld värt.

    /Dajjmen

  5. #5
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure, Tuono V4 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 531
    Det här har potential att bli riktigt bra. Ser fram emot fortsättningen.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    545
    Kul med ett Virago bygge, är själv lite sugen på ett cafebygge med Virago som bas, vill egentligen ha en Vincent men känner inte för den ekonomiska uppoffringen det kräver

    Några tankar om bygget, se detta som konstruktiv kritik så ta det på rätt sätt. Vid första anblicken så tänkte jag direkt att det ser ut som att tanken och sadeln inte är på plats, som att tanken "ligger på" ramen och inte går ner över den och det är ett glapp mellan tanken och motorn, sen fortsätter sadeln ut från tanken i samma höjd och vinklar ännu mer upp (kan vara kameran som ljuger här) och ser också ut att sluta långt bak (jag gillar för övrigt inte det avhuggna stuket som många har på sina cafe racers) men med denna höjd skulle det nog vara snyggare med kortare sadel. Dock vet jag inte hur enkelt man kan sänka tanken över ramen och om man måste svetsa om tunneln för att lyckas eller om det räcker att flytta om fästen, måste man svetsa ska man ju ha kunskap eller kontakter för att få till det och få tanken tät.

    Nästa tanke är hur håller sadeln för belastning, känns ju ut som att den händer i fria luften och i princip bara är fäst i framkanten med ganska klena stag, med 90 kg jag på hojen efter en väg med Norrbottnisk vägstandard känns det ut som att kunna bli en hel del kraft då man missar den lilla asfaltfläcken att åka på bland tjälskottet, sprickor, gropar och annat elände som 90% av vägen består av. Detta är bara en tanke det är ju möjligt att den är hållbar även om jag tycker det ser klent ut.

    Så vad skulle jag göra om det var min hoj? Först skulle jag sänka tanken så mycket det går så den döljer ramen och att de kromade "pluttarna" på höger sida förmodligen luftfiltrena hamnar mot tanken underkant och då kan man kanske också flytta tanken något framåt och ändå ha utrymme kvar för styret, sen skulle jag sänka bakram och sadeln (i och för sig ganska självklart) och kanske även vinkla den lite nedåt i bakkant mot nuvarande vinkel, men det är lite i sånt fall. Sadeln är ju inte helt plan i underkant och detta kan man ju utnyttja för att sänka eller höja bakänden på hojen då man ändå inte kommer att få en spikrak "cafe linje". Sen skulle jag nog staga upp bakramen med ett rör från under sittdelen på sadeln fram till ramen, dels för att förstärka det hela men även för att få känslan av en ram istället för att sadeln hänger i fria luften.

    Detta var lite tankar och ta det på rätt sätt, huvudsaken du är nöjd med ditt bygge

    Här kommer en bild för lite inspiration, här ligger tanken på det sätt jag menar och även sadeln är mer byggd som en ram.
    https://bikebrewers.com/wp-content/u...%A9-Racer.jpeg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    5
    Hej Bosse. Tack för dina tankar och fungeringar, det är bra att folk delar med er då ni kanske har tänkt på saker jag har missat. Ska försöka svara så gott jag kan.

    Jo det stämmer att tanken ligger på ramen, för att få ner den yttligade så behövs tanken svetsas om och det är inget jag planerar att göra under "vertion 1" men kan mycket väl tänka mig att göra det
    i framtiden för att förfina hojens utseende. Sadlen ska ändras lite där den möter tanken då det idag är en mellanrum där sadlen möter tanken, men det är också bilden som ljuger lite, den går inte så högt upp som
    det ser ut, utan linjen under tank och sadel är lite rakare och går upp lite längre ut på subframen, men ja, det är inte 100% enligt Caferacer lagarna men jag kör lite efter mitt tyckte.

    Ang belastningen på subframen så försår jag vad du menar men jag har testat att lägga mycket vikt längst ut vid baklampan och den flexar inte det mista, rören till subframen är i 3 mm rörstål så det kommer inte att vara några problem alls.
    En del av anledningen av att subframe-fästena sitter så långt in mot tanken är delvis för att så ett snyggt stuk med monoshocken.

    Imorgon fortsätter bygget.

    //Dajjmen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    cbr 600 f2
    Inlägg
    474
    Fränt bygge. gillar sadeln som inte är formad som en vetelimpa som många sk byggen har
    ????

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det känns som du focuserar på Shoei för att det är ett känt märke. Alla människor har olika huvudform, och olika hjälmfabrikat passar olika huvudformer. Mitt r [...]

Bandit-1200
Vill du annonsera ovan? Klicka här