Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22

    Mitt projekt: Yamaha XV500 Virago - Caferacer

    Hej.

    Tänkte jag skulle lägga upp bilder på mitt Caferacer projekt jag håller på att bygga. Jag kollade runt en del på nätet och fastnade för att bygga på en Virago.

    Hojen är en Yamaha XV500 Virago från 1983, Import från Florida.

    Började med att beställa några av delarna jag behövde för att få igång projektet. Samtidigt som jag väntade på delarna började jag att skruva ner hojen och plocka bort dom delar jag inte behövde.

    Några av delarna jag började med att beställa:

    - Benelli Mojave tank.
    - Subframe från en kille i Holland, var till en xv750 så fick svetsa om en del.
    - Caferacer säte
    - Clip on
    - Fotpinnar för att kunna flytta och få ett annat körstuk
    - Digital hastighetsmätare
    - Justerbar monoshock
    - Baklampa som följer sätet bättre
    - Brom/kopplingshandtag
    - Knapppanel
    - Framlampa

    Beställer saker följande när jag kommer på nya saker jag behöver, Vill ni ha länk till någon av delarna så är det bara att skriva. Fler saker är på väg hem.

    Jag har byggt på helger och kvällar nu i några månader och tanken är att vara klar med Version 1 under vintern.

    Version 1: Att montera alla delar och modifiera och koppla in allt så att hojen går att starta och köra, därefter kommer jag att börja övningsköra och ta körkortet.

    Version 2: Tvätta och lackera alla delar mer seriöst och få hojen i bättre skick och kondition, tex byta olja, filter och se över slitagedelar.

    Version 3: Lämna in tanken och div delar på seriös lackering och göra div förbättringar.

    Nu till bilderna:

    När jag köpte hojen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild1.jpg
Visningar:	197
Storlek:	205,8 KB
Id:	440875

    Fick hem första delarna:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild2.jpg
Visningar:	144
Storlek:	89,1 KB
Id:	440876

    Subframen för Xv750 kom i delar:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild3.jpg
Visningar:	152
Storlek:	131,8 KB
Id:	440877

    Nya dämparen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild4.jpg
Visningar:	111
Storlek:	90,6 KB
Id:	440878

    Började att plocka ner hojen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild5.jpg
Visningar:	154
Storlek:	402,9 KB
Id:	440879

    Första test av delarna och svetsat om subframen:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild6.jpg
Visningar:	214
Storlek:	421,1 KB
Id:	440880

    Plockade ner styrdelarna som inte skulle användas:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild7.jpg
Visningar:	149
Storlek:	399,7 KB
Id:	440881

    Sänkning av framgaffel och montering av clipon,handtag och knappmoduler
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild8.jpg
Visningar:	253
Storlek:	371,1 KB
Id:	440882

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Knappsats:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild9.jpg
Visningar:	149
Storlek:	362,5 KB
Id:	440883


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild10.jpg
Visningar:	123
Storlek:	356,0 KB
Id:	440884

    Testmontering av baklampa:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild11.jpg
Visningar:	192
Storlek:	341,8 KB
Id:	440885

    Montering av fotpegs:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild12.jpg
Visningar:	205
Storlek:	393,8 KB
Id:	440886

    Justerbar länkarm till bakbroms monterat:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild13.jpg
Visningar:	128
Storlek:	368,8 KB
Id:	440887

    Justerbar länkarm till koppling monterad:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild14.jpg
Visningar:	143
Storlek:	364,7 KB
Id:	440888

    Monterat knappsats och svetsat om tanken el del för bättre stuk:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild15.jpg
Visningar:	175
Storlek:	343,2 KB
Id:	440889

    Kapat och ändrat stuk på subframe, första testet med undersätesplåt.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bild16.jpg
Visningar:	281
Storlek:	385,6 KB
Id:	440890

    Detta är hur hojen är i nuläget. Hoppas att ni gillar bilderna, jag kommer att uppdatera er allt eftersom bygget fortsätter. Har ni några frågor eller tips så är det bara att höra av er.

    //Dajjmen

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    tyresö
    Hoj
    Honda CBF600 -04
    Inlägg
    111
    Det blir ju spännande att få höra varför du fastnade för Virago....?
    Men du är ju uppenbarligen duktig och resultatet ser enligt min "humble opinion" mycket tilltalande ut!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Hej Tomsta.
    Jag kollade en hel del på olika modeller som är vanliga att bygga Caferacers av, så som Yamaha Virago, Bmw R100 och Honda CX500. Men Jag tror att med Viragon med sin ram utformad som den är och med monoshock kan göra att det blir ett bra stuk på hojen. Just att det är monoshock gör mycket av designen tycker jag. Tack ska du ha, har en polare som gärna hjälper till när man står inför svåra tankar/lösningar så det är guld värt.

    /Dajjmen

  5. #5
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Inlägg
    2 687
    Det här har potential att bli riktigt bra. Ser fram emot fortsättningen.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 016
    Kul med ett Virago bygge, är själv lite sugen på ett cafebygge med Virago som bas, vill egentligen ha en Vincent men känner inte för den ekonomiska uppoffringen det kräver

    Några tankar om bygget, se detta som konstruktiv kritik så ta det på rätt sätt. Vid första anblicken så tänkte jag direkt att det ser ut som att tanken och sadeln inte är på plats, som att tanken "ligger på" ramen och inte går ner över den och det är ett glapp mellan tanken och motorn, sen fortsätter sadeln ut från tanken i samma höjd och vinklar ännu mer upp (kan vara kameran som ljuger här) och ser också ut att sluta långt bak (jag gillar för övrigt inte det avhuggna stuket som många har på sina cafe racers) men med denna höjd skulle det nog vara snyggare med kortare sadel. Dock vet jag inte hur enkelt man kan sänka tanken över ramen och om man måste svetsa om tunneln för att lyckas eller om det räcker att flytta om fästen, måste man svetsa ska man ju ha kunskap eller kontakter för att få till det och få tanken tät.

    Nästa tanke är hur håller sadeln för belastning, känns ju ut som att den händer i fria luften och i princip bara är fäst i framkanten med ganska klena stag, med 90 kg jag på hojen efter en väg med Norrbottnisk vägstandard känns det ut som att kunna bli en hel del kraft då man missar den lilla asfaltfläcken att åka på bland tjälskottet, sprickor, gropar och annat elände som 90% av vägen består av. Detta är bara en tanke det är ju möjligt att den är hållbar även om jag tycker det ser klent ut.

    Så vad skulle jag göra om det var min hoj? Först skulle jag sänka tanken så mycket det går så den döljer ramen och att de kromade "pluttarna" på höger sida förmodligen luftfiltrena hamnar mot tanken underkant och då kan man kanske också flytta tanken något framåt och ändå ha utrymme kvar för styret, sen skulle jag sänka bakram och sadeln (i och för sig ganska självklart) och kanske även vinkla den lite nedåt i bakkant mot nuvarande vinkel, men det är lite i sånt fall. Sadeln är ju inte helt plan i underkant och detta kan man ju utnyttja för att sänka eller höja bakänden på hojen då man ändå inte kommer att få en spikrak "cafe linje". Sen skulle jag nog staga upp bakramen med ett rör från under sittdelen på sadeln fram till ramen, dels för att förstärka det hela men även för att få känslan av en ram istället för att sadeln hänger i fria luften.

    Detta var lite tankar och ta det på rätt sätt, huvudsaken du är nöjd med ditt bygge

    Här kommer en bild för lite inspiration, här ligger tanken på det sätt jag menar och även sadeln är mer byggd som en ram.
    https://bikebrewers.com/wp-content/u...%A9-Racer.jpeg

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Hej Bosse. Tack för dina tankar och fungeringar, det är bra att folk delar med er då ni kanske har tänkt på saker jag har missat. Ska försöka svara så gott jag kan.

    Jo det stämmer att tanken ligger på ramen, för att få ner den yttligade så behövs tanken svetsas om och det är inget jag planerar att göra under "vertion 1" men kan mycket väl tänka mig att göra det
    i framtiden för att förfina hojens utseende. Sadlen ska ändras lite där den möter tanken då det idag är en mellanrum där sadlen möter tanken, men det är också bilden som ljuger lite, den går inte så högt upp som
    det ser ut, utan linjen under tank och sadel är lite rakare och går upp lite längre ut på subframen, men ja, det är inte 100% enligt Caferacer lagarna men jag kör lite efter mitt tyckte.

    Ang belastningen på subframen så försår jag vad du menar men jag har testat att lägga mycket vikt längst ut vid baklampan och den flexar inte det mista, rören till subframen är i 3 mm rörstål så det kommer inte att vara några problem alls.
    En del av anledningen av att subframe-fästena sitter så långt in mot tanken är delvis för att så ett snyggt stuk med monoshocken.

    Imorgon fortsätter bygget.

    //Dajjmen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    RD 350
    Inlägg
    519
    Fränt bygge. gillar sadeln som inte är formad som en vetelimpa som många sk byggen har
    ????

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Hej igen.

    Idag har jag blivit klar med underplåten på subframen. Tanken är att all elektronik ska ligga under sadeln. Imorgon ska jag försöka lösa hur jag ska kunna fästa sadeln i subframen, det finns gängade hål i den som jag tänkte skruva från undersidan på ett så stilrent sätt som möjligt.

    Mellanrummet mellan underplåten och ramen innan:


    Mellanrummet mellan underplåten och ramen efter:


    Monterat dit baklampan och sadeln för att testa så att allt ser bra ut:


    //Dajjmen

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    799
    Gillar placeringen av baklyse och nummerplåt. Som det ska va på en caferäser.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Hej.

    Idag fick jag mina nya framblinkers, blev väldigt nöjd med dom. Dom har orangea LED samt vita, vet inte om det är lagligt att köra med dom vita lysande hela tiden?Har även löst så att jag kan skruva fast sadeln underifrån med hjälp av två hål där skrivarna går in, har beställt gummipluggar som ska sättas dit sen så att det blir så stilrent som möjligt.

    Blinkers:


    Orange ljus:


    Vitt ljus:


    Hålen i underkåpan:


    //Dajjmen

  12. #12
    Medlem kallholmens avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    stockholm
    Hoj
    2004 Triumph Thunderbird Sport
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av dajjmen Visa inlägg
    Hej.

    Idag fick jag mina nya framblinkers, blev väldigt nöjd med dom. Dom har orangea LED samt vita, vet inte om det är lagligt att köra med dom vita lysande hela tiden?Har även löst så att jag kan skruva fast sadeln underifrån med hjälp av två hål där skrivarna går in, har beställt gummipluggar som ska sättas dit sen så att det blir så stilrent som möjligt.

    Blinkers:


    Orange ljus:


    Vitt ljus:


    Hålen i underkåpan:


    //Dajjmen
    Fina. Länk till säljare?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Hej. Här kommer länk:

    https://www.aliexpress.com/item/2-pi...311.0.0.sxF896

    //Dajjmen

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Uppdaterings Lördag!

    Hej.
    Idag har jag svetsat ett fäste för tanken mot subframen så nu sitter tanken som den ska. Har också ändrat framdelen för att det inte ska vara ett så stort gap där, jag kommer att montera tändningen i den plåten.


    Nya tändningen då original var för stor:


    Påbörjat att svetsa dit en blockad stav för att få en rund början på plåten:


    Här är plåten svetsad och slipad, Kommer att behöva spackla lite för att få det jämt och fint:


    U-fästet till tanken:


    //Dajjmen

  15. #15
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 423
    Blir hur bra som helst det här! Snyggt!

  16. #16
    Pensionerad motardpilot Gnuttens avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Tokholm
    Hoj
    Lillgrabbens mc i plast
    Inlägg
    8 722
    Har du funderat på vilka fälgar du ska ha. Förbannad på mig själv att jag missade en XV400 som var till salu och hann bli såld innan jag hann titta på den.
    Hade allt klart huvudet att sätta på en komplett framdel ifrån Xvs650 classic med tillhörande ekerfälg. Tydligen enligt virago forumet så passar 535 virago bakfälg Bolt on på XV400 / Xv500, dock 15" och Xvs650 framfälg är 16" så det hade varit klockrent!


    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  17. #17
    Pensionerad motardpilot Gnuttens avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Tokholm
    Hoj
    Lillgrabbens mc i plast
    Inlägg
    8 722
    Det jag gillade med monoshock viragos är att på nyare så ställer twinstötdämparna till det lite. En del har problem att få förgasarna att funka ihop och byter till 2-1 variant men dyrt med insuget. En annan grej är bendix drevet till startmotorn som är tydligen problem med framförallt xv750 mfl.

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Gnutten Visa inlägg
    Har du funderat på vilka fälgar du ska ha. Förbannad på mig själv att jag missade en XV400 som var till salu och hann bli såld innan jag hann titta på den.
    Hade allt klart huvudet att sätta på en komplett framdel ifrån Xvs650 classic med tillhörande ekerfälg. Tydligen enligt virago forumet så passar 535 virago bakfälg Bolt on på XV400 / Xv500, dock 15" och Xvs650 framfälg är 16" så det hade varit klockrent!


    Skickat från min F5321 via Tapatalk
    Hej. Förstuden kommer jag att köra med original men senare vill jag byta till fetare framgafflar och då får vi se vad det blir. Det kommer säkert upp fler på blocket

    //Dajjmen

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Helsinborg
    Hoj
    Yamaha Virago xv500 -83
    Inlägg
    22
    Uppdaterings Söndag:

    Hej.
    Idag var tanken att jag skulle måla subframen men en polare föreslog att jag skulle montera små kåpor innan subframen för att dölja fästen och kabelstammen. Hann med att spackla lite på subframen så nästa helg blir det slipning och lackering.

    Kåpan ena sidan, bockad för att följa linjen på subframen:


    Samma på andra sidan:


    //Dajjmen

  20. #20
    Medlem MrMadMaxs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Vischan
    Hoj
    street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
    Inlägg
    1 423
    Behöver du kåporna? Går det inte att dölja kablarna under tanken och rakt in under sadeln utan att dom syns? Tycker det luftiga på dina bilder innan var snyggt. Jag lyckades dölja motsvarande, samma ram men annan tank och bakram iof... Jaja, det blir snyggt även med kåpor, ville bara erbjuda en alternativ lösning.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Min "Lördags" Bimota YB4IE 1988 YB4IE 1988, svårfångad och nu inlåst. Hoj nummer 25 i samlingen, men ska ju slåss om utrymmet och uppmärksamheten [...]

Toyman
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här