Jäkligt tänkvärd filmsnutt..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mycket bra film :tummenupp Men, det är ju inte vi som kör hoj som behöver det här, vi fattar ju redan konceptet, det är ju dom som åker runt i sina plåtlådor som behöver omvändas. Moderna bilar gör det ju dessutom inte bättre, oftare och oftare hör man ju att med en modern bil behöver man inte ha lite bra koll, för den varnar ju om det dyker upp något :huvet Jag har testat moderna Volvosar, som man ser att det blinkar i backspegeln på när bilen upptäcker saker, dom har i många fall börjat blinka när jag har kommit förbi förarens huvud, dvs när han/hon ser alldeles på egen hand utan att ens vrida på huvudet :huvet Då är det ju så dags :död
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tog mig friheten att redigera särskrivningen, f´låt.

Helt ok sportbike. Min dyslexid kan jag inte göra något åt tyvärr.. :)

Du får ändra namn till Modd La Ren! :D :krama

Mycket bra film :tummenupp Men, det är ju inte vi som kör hoj som behöver det här, vi fattar ju redan konceptet, det är ju dom som åker runt i sina plåtlådor som behöver omvändas. Moderna bilar gör det ju dessutom inte bättre, oftare och oftare hör man ju att med en modern bil behöver man inte ha lite bra koll, för den varnar ju om det dyker upp något :huvet Jag har testat moderna Volvosar, som man ser att det blinkar i backspegeln på när bilen upptäcker saker, dom har i många fall börjat blinka när jag har kommit förbi förarens huvud, dvs när han/hon ser alldeles på egen hand utan att ens vrida på huvudet :huvet Då är det ju så dags :död

Den är ju gjort för bilister så länka den till nära och kära som inte kör motorcykel! :tummenupp

I landet med Noll Vision är upplysande filmer som denna otänkbart eftersom upplysning inte fungerar enligt Tragikvärket. :(
Så då får vi som förstår att trafiksäkerhet är både aktiv, och det Tragikvärket förespråkar, passiv säkerhet som behövs.:)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Kan inte se klippet, kan någon länka tack? :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Massa fel i den filmen.

A: Trafikinformation och -propaganda fungerar inte.
Det har Tingvall bestämt.

B: Förarutbildning är farligt. Folk kör bättre när dom inte vet vad dom håller på med. Det har Trafikverket bestämt.

C: "Look twice" är helt omodernt. Utvecklingen går nu mot att bilister inte skall behöva bekymra sig alls. Det har biltillverkarna bestämt.

:zpy
:zpy
:zpy
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Massa fel i den filmen.

A: Trafikinformation och -propaganda fungerar inte.
Det har Tingvall bestämt.

B: Förarutbildning är farligt. Folk kör bättre när dom inte vet vad dom håller på med. Det har Trafikverket bestämt.

C: "Look twice" är helt omodernt. Utvecklingen går nu mot att bilister inte skall behöva bekymra sig alls. Det har biltillverkarna bestämt.

:zpy
:zpy
:zpy

Det sista har jag inte hört.
Tvärtom ska föraren hela tiden vara beredd att ingripa om bilen inte gör rätt. ##
Dvs händerna på ratten och högerfoten ska väl flyttas mellan bromspedal och gaspedal.
Allt efter situationen. Dock utan att röra pedalerna.
Och uppstår en farlig situation, tex en bil håller på att backa på dig.
Tror du att att bilautomaten trycker på signalhornet och blinkar med ljustutan?
För att uppmärksamma den andra föraren om att "jag står här". #
Eller att automat bilen också börjar backa för att ge plats ?
Om det går att backa för det är plats bakåt ?

# Det gjorde inte den automatiska bilen gissar jag vid just en backningsolycka nyligen.

## Har läst både från Tesla och Volvo PV !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sista har jag inte hört.
Tvärtom ska föraren hela tiden vara beredd att ingripa om bilen inte gör rätt. ##
Dvs händerna på ratten och högerfoten ska väl flyttas mellan bromspedal och gaspedal.
Allt efter situationen. Dock utan att röra pedalerna.
Och uppstår en farlig situation, tex en bil håller på att backa på dig.
Tror du att att bilautomaten trycker på signalhornet och blinkar med ljustutan?
För att uppmärksamma den andra föraren om att "jag står här". #
Eller att automat bilen också börjar backa för att ge plats ?
Om det går att backa för det är plats bakåt ?

# Det gjorde inte den automatiska bilen gissar jag vid just en backningsolycka nyligen.

## Har läst både från Tesla och Volvo PV !

Level 4 självkörande bilar är helt autonoma och behöver inte övervakas av en köttsäckspilot. Level 5 saknar kontroller för köttsäckar bortom en inmatning av address.
Bilarna som finns på marknaden nu är level 2.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Massa fel i den filmen.

A: Trafikinformation och -propaganda fungerar inte.
Det har Tingvall bestämt.

B: Förarutbildning är farligt. Folk kör bättre när dom inte vet vad dom håller på med. Det har Trafikverket bestämt.

C: "Look twice" är helt omodernt. Utvecklingen går nu mot att bilister inte skall behöva bekymra sig alls. Det har biltillverkarna bestämt.

:zpy
:zpy
:zpy

Är det inte så att förarutbildningarna bara blir hårdare och hårdare? Inte som på farbrors tid när MC-korten slängdes ut som reklamblad från en Cessna.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Är det inte så att förarutbildningarna bara blir hårdare och hårdare? Inte som på farbrors tid när MC-korten slängdes ut som reklamblad från en Cessna.
Nej nu har du missuppfattat det hela, mc-kort för farbröder delades ut i Corn Flakes-paket, eller kårn fläcks, som det heter på stockholmska.
Själv fick jag mitt mc-kort gratis, på köpet, utan att ha kört en meter.
Sug på den, snorungar :yoparty
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nej nu har du missuppfattat det hela, mc-kort för farbröder delades ut i Corn Flakes-paket, eller kårn fläcks, som det heter på stockholmska.
Själv fick jag mitt mc-kort gratis, på köpet, utan att ha kört en meter.
Sug på den, snorungar :yoparty
Fast iofs är det bra nu när det de har en hel lektion om att hur man får upp hojjen på centralstöd .Skulle ju vara bra att kunna :D
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Offtopic.

Jag är inte så se nån film, kollar på en ipad
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om den var före eller efter vet jag inte, men motsvarande det australiensiska Trafiksäkerhetsverket hade precis samma tema men en kille som kör med sitt barn i bilen och inte är uppmärksam på ett mötande fordon. Tiden stannar - han får möjlighet att begrunda sitt fel, men obönhörligen startar tiden igen och han inser förkrossad att det går åt skogen och WHAM!


Lämnar en mycket besk eftersmak i munnen. Förhoppningsvis tar någon intryck av den och kanske räddas också liv. Liksom med denna film.


EDIT: Hittade filmen. https://www.youtube.com/watch?v=nUPfD_FobwM







EDIT 2: Fy fan....

EDIT 3: Usch, den är så sjukt ruskig. Jag mår nästan illa.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Level 4 självkörande bilar är helt autonoma och behöver inte övervakas av en köttsäckspilot. Level 5 saknar kontroller för köttsäckar bortom en inmatning av address.
Bilarna som finns på marknaden nu är level 2.

Just det, bilarna som finns på marknaden nu är level 2 dvs typ Tesla Volvo, men det ar kommit en högre level och den krockade redan 1 a dan.
https://www.theverge.com/2017/11/8/16626224/las-vegas-self-driving-shuttle-crash-accident-first-day
Och igår såg jag hur en spårvagn här i Göteborg tog backspegeln på en mindre smart parkerad lastbil från mathem.se
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just det, bilarna som finns på marknaden nu är level 2 dvs typ Tesla Volvo, men det ar kommit en högre level och den krockade redan 1 a dan.
https://www.theverge.com/2017/11/8/16626224/las-vegas-self-driving-shuttle-crash-accident-first-day
Och igår såg jag hur en spårvagn här i Göteborg tog backapegeln på en mindre smart parkeratd lastbil från mathem.se

"The autonomous shuttle was testing today when it was grazed by a delivery truck downtown. The shuttle did what it was supposed to do, in that it’s sensors registered the truck and the shuttle stopped to avoid the accident. Unfortunately the delivery truck did not stop and grazed the front fender of the shuttle."
Sååå, den självkörande bussen stannade, och var stillastående, när den köttsäcksopererade lastbilen körde in i den. LAstbilen som dessutom gjorde fel från början när den körde ut från lastkajen ut i trafik utan att se till att där inte var trafik där redan...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att döda ett barn. Stig Dagerman

Att döda ett barn är en novell av Stig Dagerman, publicerad första gången 1948.
Novellen skrevs 1948 på beställning av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, för att få ner hastigheten i trafiken.
På en avskalad och klar prosa men med en ödesmättad stämning skildras vardagslivet för de inblandade innan en av dem oavsiktligt kör på ett litet barn. Läsarna vet från början vad som ska ske och författaren arbetar med en berättarteknik som kallas plantering. I novellen förekommer parallellhandlingar eftersom två händelseförlopp varvas men utspelas samtidigt.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Att_döda_ett_barn

https://web.archive.org/web/2014091...nsk-filmdatabas/Item/?ItemId=15045&type=MOVIE

https://web.archive.org/web/2014092...tabas/Item/?itemid=15045&type=MOVIE&iv=PdfGen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"The autonomous shuttle was testing today when it was grazed by a delivery truck downtown. The shuttle did what it was supposed to do, in that it’s sensors registered the truck and the shuttle stopped to avoid the accident. Unfortunately the delivery truck did not stop and grazed the front fender of the shuttle."
Sååå, den självkörande bussen stannade, och var stillastående, när den köttsäcksopererade lastbilen körde in i den. LAstbilen som dessutom gjorde fel från början när den körde ut från lastkajen ut i trafik utan att se till att där inte var trafik där redan...

Så om du kommer på MCn och det håller på och köra ut en lastbil över trottoaren så gör du precis som Shuttlen.
Kör för du har förkörsrätt ?

I så fall kör du som en automatstyrd bil. Och det är många MC-förare som gör det.
Jag tror jag sett att i de bilolyckor som rapporteras in till polisen med en MC inblandad är det i 40% av olyckorna bilistens fel. Dvs MC föraren har precis som shuttlen inte gjort något fel.
Själv kör jag ofta enligt principen, det gör lika ont även om jag har rätt.
Och rättar mig efter det.
Och även om jag har rätt och sitter i en bil, ja så bromsade jag i fredags vid ett övergångställe. Jag hade grönt, fotgängaren hade rött.
Som jag förklarade för min son: Hade jag snuddat vid henne och hon gått omkull, ja då hade vi fått stanna och det hade gått en massa tid.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så om du kommer på MCn och det håller på och köra ut en lastbil över trottoaren så gör du precis som Shuttlen.
Kör för du har förkörsrätt ?

Jag skulle antagligen stanna för att undvika att köra in i lastbilen ja. Att föraren av lastbilen sedan totalt skiter i att där är ett fordon på vägen och kör in i det på alldeles eget bevåg kan jag inte direkt kontrollera med hur JAG kör.
Hur hade du undvikt att bli påkörd av en lastbil som kör rakt ut i dig får man fråga?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så om du kommer på MCn och det håller på och köra ut en lastbil över trottoaren så gör du precis som Shuttlen.
Kör för du har förkörsrätt ?

Den stannade väl?

"The shuttle did what it was supposed to do, in that it’s sensors registered the truck and the shuttle stopped to avoid the accident. "
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top