Energideklaration av hus, ocker på hög nivå

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Konstaterar att man är i fel branch, har sålt huset och var då tvungen att göra en energideklaration. 1 timme och 3 min efter att besiktningen av huset påbörjas får jag mailet med energideklarationen och är 4500 kr fattigare. Detta om något är ocker på hög nivå:mad::mad::mad::mad:

Man blir ju heligt förbannad på detta svammel som dessutom är en lag:mad::mad:

Vem som helst men nån form av en gnutta förstånd och logiskt tänkande hade ju kunnat förutsäga resultatet. Huset byggt 1943 fick rådet att tilläggsisolera kallvinden och att byta ut fjärrvärmen till jord, berg eller luftvärme. Konstigt nog nämns inte de hemska "storspolande" Gustavsberg 315 som förbrukar 12 liter vatten vid varje spolning som en energibesparande åtgärd. Det hade jag förväntat mig, dock är jag ganska övertygad att dessa storspolande toaletter är ekonomiska och miljövänliga mot att ha en spolbil titt som tätt då avlopp i gamla hus har en tendens att stocka efter byte till snålspolande toaletter, jobbar inom VA så jag tror mig ha hyfsad koll ;)

Hade jag vetat att jag inte inom en snar framtid skulle flytta så hade jag ju gjort dessa åtgärder, plus lite till för att minska energiåtgången som trots allt kostar pengar.

Var bara tvungen att klaga lite.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ännu värre är att det är krav på att göra det även om man inte säljer. Och göra om det var 10e år.

Jag använder som tur är mitt hus till största delen för andakt eller religös verksamhet så jag slipper. Min religon baseras på tron om att Gud finns i individens självbestämmande och att leva i ett hus utan energiklassning är därmed en djupt helig handling.:tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lagfartsavgifter är en liknande idioti. Må vara att det kostar att skriva över en fastighet på någon annan, men att det är procent på köpeskillingen är ju rent nonsens. Det är ju knappast dyrare att skriva över en kåk för 10 mille än en för miljonen blankt :dummer
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lagfartsavgifter är en liknande idioti. Må vara att det kostar att skriva över en fastighet på någon annan, men att det är procent på köpeskillingen är ju rent nonsens. Det är ju knappast dyrare att skriva över en kåk för 10 mille än en för miljonen blankt :dummer

Fast lagfarten är ju en slags skatt som åtminstone i teorin skulle kunna tillföra samhället något. Här är det ju någon person som faktiskt gör ett extremt dyrt och meningslöst uppdrag istället för att syssla med något vettigt som exempelvis vara hallick, sälja knark eller kanske distribuera våldsporr.

Har också varit med om energideklaration av hus som jag just köpt. Då det var säljaren som betalade kalaset (vet inte ens vad slutnotan gick på) så kunde jag skratta åt eländet, men han gick mest runt och mätte med en lasermätare, räknade fönster och räknade med någon standardtabell för att efteråt komma med standardråd som "tilläggsisolera vinden", "sätt in värmepump som ersättning av elpatronskonverterad oljepanna" (no shit!) samt att det kan vara bra att sätta in kamininsats i öppen spis. Tror även han tyckte jag skulle byta alla fönster till treglas vilket säkert är jättebilligt och betalar sig inom ett århundrade eller kanske två.

Ja sen fick man en rolig labyrintkarta med någon punkt som skulle ilustrera hur effektivt mitt hus var. För de räcker ju inte att skriva en siffra x kWh/m2...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast lagfarten är ju en slags skatt som åtminstone i teorin skulle kunna tillföra samhället något. Här är det ju någon person som faktiskt gör ett extremt dyrt och meningslöst uppdrag istället för att syssla med något vettigt som exempelvis vara hallick, sälja knark eller kanske distribuera våldsporr.
Ja, en skatt är ju precis vad det är, och då borde det heta fastighetsomsättningsskatt istället för lagfartsavgift, på samma sätt som vi har moms istället för affärsavgift :mattias Sen borde den som sagt vara en fast summa. Annars kan vi börja differentiera alla avgifter i samhället, tex dyrare uppkörning för dom som hade tänkt köpa en dyr hoj eller högre brevporto om man skickar till ett finare område :huvet
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Bluff och båg är vad det är!
Vi sålde vårt hus förra året och tvingades göra en energideklaration. Fick väldigt dålig klassning vilket jag reagerade starkt på då kåken som va byggd på 70-talet var tilläggsisolerad samt hade nya fönster.
Kollade med en granne som hade ett identiskt hus dock ej tilläggsisolerat. När hon köpte sitt hus så klassades det som näst bästa klass.
Deras tabeller för uppskattning av energiåtgång suger. Grannens hus hade det bott två pensionärer i som hade värmen helt avstängd på övervåningen och typ 17 grader på nedervåningen. Vi var fem i vår kåk med va 20-21 grader.

Miljömupperi som inte tillför nått gott i världen, förutom att en massa gubbar ska få puttra runt och skinna folk på pengar med lagstiftaren som stöd.

Nej nu ska jag gå och lägga mig i min nya 100 år gamla dåligt isolerade kåk i Jämtland som värms med el... Men där energibesiktningen tyckte att inget behövde göras.... Pff!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag gjorde en Google sökning på firmor va kostnaden för energideklaration va å tog de lägsta som låg på 1990kr.. Dyrast va Anticimex på 4750kr..
Visst är det ett skämt som vår kära stat har hitta på...
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ännu värre är att det är krav på att göra det även om man inte säljer. Och göra om det var 10e år.

Var har du hört detta? Gäller väl bara offentliga byggnader?

När vi köpte vårt hus var det angivet extremt låg förbrukning. Detta eftersom förra ägarna hade två hus, och bara bott i detta i 5månader under det året man tog uppgifter om förbrukningen.
Som förslag på åtgärd stod det att vi borde sätta in fler friskluftsventiler :D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det var så jag tolkade Wikipedias text men det verkar inte stämma.

Det här är undantagen enligt Boverket: https://www.boverket.se/sv/byggande.../undantagen-fran-kravet-pa-energideklaration/

Då kan man ju gissa att regeln gäller för alla som inte är undantagna :huvet

Beror på när huset är byggt. Från år 2009 behöver en energideklaration upprättas vid nybyggnation(senast två år efter färdigställande har jag för mig).
I övrigt behöver som sagt en energideklaration upprättas när du säljer kåken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag skulle sälja mitt radhus så höll dom som bäst på med att dra in fjärrvärme, vilket jag avböjde.

När energideklarationen var klar så hade jag näst bästa klass, vilket kan bero på att jag bodde själv, körde diskmaskin och tvättmaskin en gång i veckan och jag duschar på 5min blankt i ganska svalt vatten för att vakna på morgonen, jag har aldrig varmare än 18 grader inne.


Att ansluta huset till fjärrvärme skulle ha betalat sig på 40 år, men anläggningens livslängd beräknades till 20.

Dom tyckte dock att nya gummilister skulle vara en bra investering.

Jag tror jag betalade 3lax till snubben som mäklaren föreslog (kompis till honom no doubt)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För att inte tala om byggfelsförsäkringen man måste teckna men den i många fall inte gäller. T.ex. om du bygger huset själv måste du teckna försäkringen men den gäller inte då du gjort jobbet själv.

I alla fall var det så. Var ett program på tv för några år sedan, tror att det var uppdrag granskning. Vi byggde nytt för 15 år sedan, den försäkringen var vi tvugna att ha men den gällde inte ett enda skit som vi anmärkte på efter ett par år. Som tur var var det inga stora grejor, så vi klarade oss ganska bra. Men har läst om andra som drabbats mycket värre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska det vara så svårt för dom som fattar besluten att det ska vara lag att göra energideklarationen att sätta en maxtaxa för vad den får kosta? Åter igen visar sig den fria marknaden från sin bästa sida, bor på ett litet ställe och har i princip bara en aktör att välja på.

Förstår tanken med det hela och den är väl i sig inte dålig att man skall minska energianvändningen och även minska kostnaderna för driften av hus i kronor och ören men som vanligt blir det totalt fel då de som skall utföra energideklarationen vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Blev faktiskt lite sugen att utbilda mig till energideklarerare och ha det som bisyssla, tror många skulle uppskatta servicen att man kan lura av dom pengarna på kvällen efter ordinarie jobb istället för att dom ska ta ledigt från jobbet i samband med att man skinnar dom på pengarna ;) ;)
 

Smagatusk

Guest
Jag ber om ursäkt till bosse-l om jag kapar tråden lite...

Jag tänkte skapa en egen tråd för jag ska just göra en energiberäkning för en tillbyggnad på 55 m2 till mitt befintliga hus.

Finns en sida på nätet där man räknar ut energibehovet, men novis som jag är i området tänkte jag höra om någon är bevandrad i dylik uträkning och kan åta sig att hjälpa mig för en swishad slant?

Edit: http://www.energiberakning.se/
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast lagfarten är ju en slags skatt som åtminstone i teorin skulle kunna tillföra samhället något. Här är det ju någon person som faktiskt gör ett extremt dyrt och meningslöst uppdrag istället för att syssla med något vettigt som exempelvis vara hallick, sälja knark eller kanske distribuera våldsporr.

Har också varit med om energideklaration av hus som jag just köpt. Då det var säljaren som betalade kalaset (vet inte ens vad slutnotan gick på) så kunde jag skratta åt eländet, men han gick mest runt och mätte med en lasermätare, räknade fönster och räknade med någon standardtabell för att efteråt komma med standardråd som "tilläggsisolera vinden", "sätt in värmepump som ersättning av elpatronskonverterad oljepanna" (no shit!) samt att det kan vara bra att sätta in kamininsats i öppen spis. Tror även han tyckte jag skulle byta alla fönster till treglas vilket säkert är jättebilligt och betalar sig inom ett århundrade eller kanske två.

Ja sen fick man en rolig labyrintkarta med någon punkt som skulle ilustrera hur effektivt mitt hus var. För de räcker ju inte att skriva en siffra x kWh/m2...

Jo. Det där känner jag igen. Förra huset var byggt 1954 och var tilläggsisolerat på vinden och bytt oljepannan mot bergvärme men fönstren var original från -54, dvs kopplade tvåglas.
Jag funderade ett tag över att byta fönstren. Mest av komfortskäl för att det minskar kallras och drag något.
Men den totala driftskostnaden var på 2000 i månaden varav uppvärmning var på ca 1300/mån utslaget över året. Jag räknade lite på isolervärden och kom fram till att jag skulle kunna spara i storleksordningen 50 eller i bästa fall 100 kr/mån på att byta fönstren vilket skulle kosta 40 000 om jag gjorde det själv och valde fönster av bra kvalitet. Det innebär att någonstans efter 400-800 månader hade jag nått break even. Dvs mellan 33-66 år för att tjäna igen kostnaden. Om jag bytte fönstren själv.
Behöver jag säga att jag inte bytte fönster.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo. Det där känner jag igen. Förra huset var byggt 1954 och var tilläggsisolerat på vinden och bytt oljepannan mot bergvärme men fönstren var original från -54, dvs kopplade tvåglas.
Jag funderade ett tag över att byta fönstren. Mest av komfortskäl för att det minskar kallras och drag något.
Men den totala driftskostnaden var på 2000 i månaden varav uppvärmning var på ca 1300/mån utslaget över året. Jag räknade lite på isolervärden och kom fram till att jag skulle kunna spara i storleksordningen 50 eller i bästa fall 100 kr/mån på att byta fönstren vilket skulle kosta 40 000 om jag gjorde det själv och valde fönster av bra kvalitet. Det innebär att någonstans efter 400-800 månader hade jag nått break even. Dvs mellan 33-66 år för att tjäna igen kostnaden. Om jag bytte fönstren själv.
Behöver jag säga att jag inte bytte fönster.

Jag har tre stycken tvåglasfönster på baksidan av huset, resten är högenergiklassade treglas.

Jag funderade på att göra "vinterkassetter" att sätta in i dom fönstren, som man gjorde förr, men efter byte av lister så märkte jag ingen större skillnad mellan dom gamla och nya fönstren
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har tre stycken tvåglasfönster på baksidan av huset, resten är högenergiklassade treglas.

Jag funderade på att göra "vinterkassetter" att sätta in i dom fönstren, som man gjorde förr, men efter byte av lister så märkte jag ingen större skillnad mellan dom gamla och nya fönstren

Äldre fönster har ju såklart sämre U-värde men pga att ytan inte är sådär enormt stor så blir det inte någon jättestor skillnad.
En väldigt enkel grej man kan göra som inte kostar mycket är att man kan sätta in 2mm polykarbonat mellan glasen. Det ska enligt uppgift sänka U värdet med 0,5-0,7 vilket ger en viss förbättring för värmen. Man monterar det med skruvar och någon bomullslist som man klämmer fast mellan fönstren.
Dels är det rätt billigt. Jag kom fram till att det skulle kostat någon tusenlapp för hela huset. Bonusen är att 2mm polykarbonat är rätt jobbigt att ta sig igenom. Dvs en inbrottstjuv som ska ta sig in genom fönstret behöver vara rätt ihärdig med en yxa för att kunna ta sig in istället för att klara sig med en snabb knack med en sten eller hammare. Dessutom ska det i stort sett helt ta bort behovet av att putsa mellan rutorna.
Halverat fönsterputsbehov plus inbrottsäkring är ju rätt trevliga bieffekter.

Hade jag bott kvar hade jag gjort det.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
3M har fönsterfilmer som sänker förlusterna med 25%,ger inbrottsäkring,minskar uv ljuset så din konstsamling inte bleks av solen och minskar värmeinsläpp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top