Besiktning av Tung MC med A2-körkort

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
Tjena!

Har A2 kortet och har en kawasaki ninja zx6r 2014 som ska besiktas om några månader och undrar om det går att dyka upp med den och besikta eller kommer de att klaga på att jag inte får köra den och skicka hem mig? eller kommer de att behålla den? hur funkar det om man vill besikta en tung mc med A2 kortet?.

Känner ingen i min krets som har MC och kan därför inte be någon besikta den åt mig.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Första frågan är ju varför du kör något du inte har behörighet att köra? Tråkigt om polisen stoppar dej på vägen till besiktningen menar jag..
 

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
För att det är tråkigt att köra en 35 kw MC. Har blivit stoppad av polisen förut och de har inte klagat på att jag inte får köra den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smart... varför inte köra tung lastbil olovligt också?


Buy quality, cry once
 

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
För de tråkigt att köra lastbil, olovligt och olovligt, fyller man 18 så borde man fan i mig få ta A kortet precis som man får ta B-kortet (Är man vuxen så får man väl fan i mig ta och köra vad man vill, om de kostar en livet så fine då får man själv avgöra om de värt eller inte). Man får fan i mig kör en bil med 1000+ hästar med B-kortet vid 18 år men inte får man köra en fucking hoj med 130 hästar. utan man får vänta tills man är 24 och ta A-kortet. Dumma regler och dumma regler skiter jag i. Några fler dumma kommentarer om olovlig körning?
Kan tillägga att jag är 25 och har haft A2 kortet i 3 år och inte haft tid att fixa A
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
25? Du argumenterar och resonerar som om du är 15:7peta
 

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
varför är det dåligt resonerat? säger jag någonting fel eller? Är man 18 så klassas man som vuxen enligt lag. Varför ska det inte vara tillåtet att få ta A-körkort vid den ålder om det är tillåtet att få ta B-kortet vid den åldern, båda är ju fordon eller hur? båda kan komma upp till otroliga hastigheter. Jag vet att MÅNGA länder tillämpar denna princip. Dra inte upp "jaa men de pga försäkringen och enligt statistik så dör många unga bla bla blaaaaaaaa" Låt folket själv få välja vad de vill göra med sina liv, vill de dö körandes en hoj så låt de.

Jag kan garantera att om det vore en demokratisk röstning gällande detta så skulle majoriteten definitivt välja att kunna ta A-kökort vid 18 års åldern
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Suck......

JA du kan besiktiga ett fordon du inte får framföra. JA det är olagligt att framföra fordonet och det är bara idioter som skiter i så banala regler som körkortsbehörigheter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
.

Jag kan garantera att om det vore en demokratisk röstning gällande detta så skulle majoriteten definitivt välja att kunna ta A-kökort vid 18 års åldern

Du menar en demokratisk omröstning bland 18 åringar då eller?


Jag föreslår att du skapar Genesispartiet och går till val på fria körkort och inträde till systembolaget när man fyller 18.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Sånna med ditt tänkande som inte borde få ta A-behörighet förens de är 30...
Har inte tid att skaffa A-behörighet? :va Hur fan har då då tid att köra hoj? Det är nämligen det man gör på en uppkörning också, så då borde ju tiden finnas. :arsele
 

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
Jag fick ju vänta 2 år i onödan så man kunde fylla 24 men ska ta den nu till sommaren hade jag tänkt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
varför är det dåligt resonerat? säger jag någonting fel eller? Är man 18 så klassas man som vuxen enligt lag. Varför ska det inte vara tillåtet att få ta A-körkort vid den ålder om det är tillåtet att få ta B-kortet vid den åldern, båda är ju fordon eller hur? båda kan komma upp till otroliga hastigheter. Jag vet att MÅNGA länder tillämpar denna princip. Dra inte upp "jaa men de pga försäkringen och enligt statistik så dör många unga bla bla blaaaaaaaa" Låt folket själv få välja vad de vill göra med sina liv, vill de dö körandes en hoj så låt de.

Jag kan garantera att om det vore en demokratisk röstning gällande detta så skulle majoriteten definitivt välja att kunna ta A-kökort vid 18 års åldern

När myndighetsåldern sattes till 18 var de flesta självförsörjande sedan 13 års ålder. Dvs betydligt torrare bakom öronen än dagens unga som bor hemma och får kalsongerna tvättade av mamma tills de är 30.

Det ligger närmare till hands att hellre höja myndighetsåldern till 25 år...

Och att grina över regler...

93c24a1bf2c754fc1d4b19bc138f2619.jpg



Buy quality, cry once
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
varför är det dåligt resonerat? säger jag någonting fel eller? Är man 18 så klassas man som vuxen enligt lag. Varför ska det inte vara tillåtet att få ta A-körkort vid den ålder om det är tillåtet att få ta B-kortet vid den åldern, båda är ju fordon eller hur? båda kan komma upp till otroliga hastigheter. Jag vet att MÅNGA länder tillämpar denna princip. Dra inte upp "jaa men de pga försäkringen och enligt statistik så dör många unga bla bla blaaaaaaaa" Låt folket själv få välja vad de vill göra med sina liv, vill de dö körandes en hoj så låt de.

Jag kan garantera att om det vore en demokratisk röstning gällande detta så skulle majoriteten definitivt välja att kunna ta A-kökort vid 18 års åldern

Problemet är väl att det dessvärre inte alltid bara är föraren som dör.

Hur man kan ha så kortsiktigt tänk samtidigt som man slår sig för bröstet och hävdar att man minsann är vuxen är för mig helt obegripligt. Varför tog du körkort över huvud taget? Det är ju bara en dum regel som säger att man ska behöva ha ett plastkort i fickan för att få köra motorfordon, så det är väl bara att skita i det och köra ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser inget större problem att besiktiga tung MC med A2 kort. Du rullar ju hojen till besiktningen. Och hem igen.
Så gjorde en vän när han tog MC-kort.
Rullade sin Ducati 125 körskolan, körde lektionen, och rullade sedan hem Duccen igen.
Det var några år sedan.
Inte konstigare än att köpa bil utan att ha körkort.
Tre gubbar (off topic) träffas i bastun och diskuterar sina sambos.
G 1: Min köpte 50kg köttfärs när det var rea och vi har ingen frys.
G 2: Min köpte en ny Merca och hon har inget körkort.
G 3: Min är värst, hon reste med 2 väninnor till Mallis och packade ner 20 kondomer. Och hon har ingen snopp !
 

Genesis123

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007,Kawasaki ER6N
Problemet är väl att det dessvärre inte alltid bara är föraren som dör.

Hur man kan ha så kortsiktigt tänk samtidigt som man slår sig för bröstet och hävdar att man minsann är vuxen är för mig helt obegripligt. Varför tog du körkort över huvud taget? Det är ju bara en dum regel som säger att man ska behöva ha ett plastkort i fickan för att få köra motorfordon, så det är väl bara att skita i det och köra ändå.

Jag har ju inte sagt att man ska skita i körkortetskravet helt och hållet, vilket du får det att framstå som. Allt jag menar är att sänka åldern till åtminstone 21, helst 18 men då skulle ni bajsa på er ännu mer.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det går inte att starta en sådan här tråd på SH utan att få massa moralkakor, här är alla Guds bästa barn. Åk du och besiktiga hojen, de bryr sig inte om vilket körkort du har.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Vad ts har för behörighet är av ointresse för besiktningsorganet. Däremot måste fordonet överensstämma med dess typgodkännande. Dvs är mc´n reggad som full effekt så är det bara att besikta. Om den däremot är reggad som A2 så kommer besiktningsmannen med största sannolikhet att märka det. Det är inte som förr nåt fån som står där, numer är de ofta lika kunniga som allmänt motorintresserade, om en hoj har 50 eller 125hk märker en erfaren besiktningsman lätt!
För övrigt håller jag med om att ts är ute och cyklar kring sitt omogna resonemang kring egenpåhittade lagar och regler! Nån annan kanske tycker att lagen om andras grejor, mitt och ditt , bara är larv. Är det ok att denne snor din hoj? Trams att man inte får slå ned någon?
De flesta här skiter fullständigt i huruvida du kör ett fordon som du inte har behörighet för. Det som bekymrar oss är konsekvenserna av om andra människor kommer till skada! Fruktansvärt tragiskt för alla inblandade, samt att hela hojkollektivet utses som syndabock.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top