Ekrar till Talon-hjul

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Av rent estetiska skäl vill jag ha svarta ekrar+nipplar till mitt talon-framhjul istället för de rostfria som sitter på nu. Jag har fått spec på ekrarna från Talons distributör (18x181/184 mm, 9G), men har svårt att hitta någon som kan sälja dem till mig. Snackade t.ex. med 24MX men säljaren där kunde bara leta på årsmodell på hojen för att hitta ekrarna, vilket inte hjälper mig då mina fälgar är från Ebay så jag vet inte vilken hoj de suttit på från början.

Har även konktakat några firmor i England men inte fått svar ännu. Vill hitta en svensk/europeisk återförsäljare då jag inte vill strula med moms och tull och långa leveranstider från USA. Någon som vet vem jag kan vända mig till?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kolla in Cc produkter. Har köpt både ekrar och bromsskiva av dom, verkar vara bra grejjer.

www.cross-center.com

Jag har varit i kontakt med Tobbe på cross center, och de har normalt inte ekrar till Talonhjul. De kan specialtillverka ekrar enl dimension men tar en startavgift på 500 per ekerlängd (plus priset för enskilda ekrar) vilket innebär att 36 ekrar går lös på lite över 2000 spänn, lite saftigt kanske. Cross center menade också att det borde gå att hitta billigare på annat håll.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
köp reducerade ekrar av bra kvalitet med rätt längd samt passande nipplar, -svårare är det inte ....
Det borde finnas någon lämpligt schema hos någon eker- eller fälgtillverkarer .

http://earlymotor.com/leon/misc/html/spoke.htm
http://www.central-wheel.co.uk/spokes/spokes.html

Jo, jag har sett att det finns flera som tillverkar måttbeställda ekrar (bland annat den du länkar till) men vill om möjligt hitta ett färdigt kit, tänker att det borde bli billigare?

Har alla dimensioner på ekrarna förutom vinkel på ekern där den sitter i navet och har velat vänta med att plocka ner hjulet bara för att mäta den vinkeln. Jag tänker att det måste ha sålts hur många Talon-hjul som helst så det borde finnas färdiga kit med rätt dimension, men kanske är ditt sätt det enda rimliga?

Reducerade ekrar, alltså ekrar med smalare ”midja”? Bara fördelar med dem (lägre vikt), inga nackdelar (sämre styrka)?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ganska få som tillverkar ekrar till Talons nav förutom Talon själva så kan de inte erbjuda svarta blir det nog meckigt att hitta färdigt inom EU.

http://www.central-wheel.co.uk/ är värt att prova.

Annars hade jag nog försökt lista ut vilken ytbehandling som gör ekrar svarta och ytbehandlat dina befintliga. Är det så enkelt att det är svartförzinkning ??
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ang. reducerade ekrar:
Jag ser bara fördelar, var går ekrarna av ? Jo, antingen vid nippeln eller vid infästningen vid navet, sällan mitt på ekern. Om man flyttar den svagaste delen till mitten på ekern där den sällan går av så har man löst problemet. ekern får även längre sträcka att fördela ut kraften på .
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är ganska få som tillverkar ekrar till Talons nav förutom Talon själva så kan de inte erbjuda svarta blir det nog meckigt att hitta färdigt inom EU.

http://www.central-wheel.co.uk/ är värt att prova.

Annars hade jag nog försökt lista ut vilken ytbehandling som gör ekrar svarta och ytbehandlat dina befintliga. Är det så enkelt att det är svartförzinkning ??

Det finns defintivt svarta ekrar till Talon-hjul. Möjligen inte till just detta. Jag har fått ekrarnas dimensioner från svenska importören av Talon (DBC Sweden), men min följdfråga om svarta ekrar har de inte svarat på än. Får rycka tag i dem igen.

Ditt tips att lämna in dem är ju dock bra. Verkar som att det är som du säger, förzinkning med svartkromatering. Borde gå att hitta någon i sydvästra skåne som gör det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ang. reducerade ekrar:
Jag ser bara fördelar, var går ekrarna av ? Jo, antingen vid nippeln eller vid infästningen vid navet, sällan mitt på ekern. Om man flyttar den svagaste delen till mitten på ekern där den sällan går av så har man löst problemet. ekern får även längre sträcka att fördela ut kraften på .

Ingen skillnad i flex i hjulet? Hojen kommer definitivt gå mer asfalt än gata, men mindre roterande massa är förstås alltid bra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
DUm fråga kanske men varför måste det vara så speciella ekrar till Talon-fälgar. Det viktiga är ju att ekernippeln passar i fälghålen och där tror jagf skillnaden är minimal mellan olika tillverkare. Det verkar vettigare att utgå från vilket nav du har och köpa därefter. Eftersom "Verkligheten" är svår att platsbestämma så rekommenderar jag närmsta större crossbutik och titta på vad de har hemma. Utgå från rätt längd så lär nog resten ge sig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns defintivt svarta ekrar till Talon-hjul. Möjligen inte till just detta. Jag har fått ekrarnas dimensioner från svenska importören av Talon (DBC Sweden), men min följdfråga om svarta ekrar har de inte svarat på än. Får rycka tag i dem igen.

Ditt tips att lämna in dem är ju dock bra. Verkar som att det är som du säger, förzinkning med svartkromatering. Borde gå att hitta någon i sydvästra skåne som gör det.

Finns ett företag i Landskrona som pappa lämnar in saker på ytbehandling som jag vet gör gul och svart förzinkning. Kan höra med honom om du vill.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
DUm fråga kanske men varför måste det vara så speciella ekrar till Talon-fälgar. Det viktiga är ju att ekernippeln passar i fälghålen och där tror jagf skillnaden är minimal mellan olika tillverkare. Det verkar vettigare att utgå från vilket nav du har och köpa därefter. Eftersom "Verkligheten" är svår att platsbestämma så rekommenderar jag närmsta större crossbutik och titta på vad de har hemma. Utgå från rätt längd så lär nog resten ge sig.

Rätt stor skillnad. Längden kan såklart skilja, även för samma hjulstorlek. På mina hjul är det också olika längd på höger och vänster sida av hjulet. Vissa hjul har raka ekrar, vissa har 90 graders knäck, och vissa (som i mitt fall) har en vinkel någonstans mellan 0 och 90 grader där ekern fäster i navet. Längden på denna vinklade bit skiljer sig också nav till nav. Till sist finns det åtminstone fyra-fem vanliga tjocklekar på ekern. Både för stort (såklart) och för litet är dåligt.

Jag vet vilket nav jag har, problemet är att få återförsäljare (ingen jag pratat med) vet tillräckligt mycket om det för att kunna svara på vilka ekrar jag ska ha :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns ett företag i Landskrona som pappa lämnar in saker på ytbehandling som jag vet gör gul och svart förzinkning. Kan höra med honom om du vill.

Ja! Gör gärna det. Ev. kan du kanske kolla hur han brukar förbereda objekt som ska förzinkas också, eller om det ingår i priset? Fast jag kan ju också höra med dem själv...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Rätt stor skillnad. Längden kan såklart skilja, även för samma hjulstorlek. På mina hjul är det också olika längd på höger och vänster sida av hjulet. Vissa hjul har raka ekrar, vissa har 90 graders knäck, och vissa (som i mitt fall) har en vinkel någonstans mellan 0 och 90 grader där ekern fäster i navet. Längden på denna vinklade bit skiljer sig också nav till nav. Till sist finns det åtminstone fyra-fem vanliga tjocklekar på ekern. Både för stort (såklart) och för litet är dåligt.

Jag vet vilket nav jag har, problemet är att få återförsäljare (ingen jag pratat med) vet tillräckligt mycket om det för att kunna svara på vilka ekrar jag ska ha :)

...och precis allt det du räknat upp styrs av navet, vilket jag skrev. Jag testar att formulera på ett annat sätt. Kolla om dina nivarande ekernipplar passar bra i försänkningen till dina nya fälgar. I så fall vet du märke och modell på eker du behöver och allt som kvarstår att reda ut är ekerlängden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har nu kunnat mäta upp ekrarna, som är 181x10 mm på vänster., samt 183x15 mm på höger sida. Båda med 20 graders vinkel i änden. Har kontakta central wheel för att se om de kan leverera sina ekrar med svart finish.



Finns ett företag i Landskrona som pappa lämnar in saker på ytbehandling som jag vet gör gul och svart förzinkning. Kan höra med honom om du vill.

Jag gissade att det inte kunde vara så många ytbehandlare i Landskrona så jag kontaktade Landskrona Galvanoverk, som meddelade att de inte kan behandla rostfria detaljer. Är det samma firma som din farsa har använt? Annars går jakten vidare på svarta ekrar.




...och precis allt det du räknat upp styrs av navet, vilket jag skrev. Jag testar att formulera på ett annat sätt. Kolla om dina nivarande ekernipplar passar bra i försänkningen till dina nya fälgar. I så fall vet du märke och modell på eker du behöver och allt som kvarstår att reda ut är ekerlängden.

Talon tillverkar nav, men säljs generellt endast som kompletta hjul med Excel-fälgar. Jag vill alltså ha utbytesekrar till mitt befintliga hjul (ekerlängden stod för övrigt i första inlägget), men då generalagenten och tillverkare var svår att få information i från, samt att jag inte har haft möjlighet att demontera och mäta upp ekrarnas vinkel förrän nu, så försökte jag ta hjälp av forumet för att få reda detta. Men nu löste det sig ändå :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top