Fjädrings/stötdämparfrågor

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En styvare bakfjäder är förhållandevis billig.

Är hojen motard eller offroad från början? Jag tror det där chassit har nog väldigt stabil och sävlig geometri så om du sänker mer fram än bak blir den nog bara roligare.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag är förbryllad. TS säger att han mest skall köra asfalt, men alla tips han får handlar om mjuk progressiv fjädring. :va
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gaffel: Ser ut som en OC (open chamber) WP gaffel. Kolla vilken fjäderlängd du har idag. Är det 505mm eller har du redan en kortare. KTM har en uppsjö olika längder och marknadspriset är typ 500kr för en beg fjäder i rätt längd. För de pengarna känns det stökigt att hålla på och kapa själv.

Stötdämpare: Aha tänkte aldrig på att CCM också provat PDS. Förutsatte att det var något på KTM bas du byggde. Alla WP dämpare har ett familjenummer graverat på dämparkroppens övre del. Utifrån det så kan man identifiera dämparen och se vad den har för spec. Vet dock inte om CCM har släppt denna info.

Om open chamber betyder att oljan kan flöda fritt från cartridge till resten av dämparen genom hål i botten av cartridge-röret så är det det, ja. Fjädern är något kortare. Sitter två plastdistanser i toppen av fjädern och en i botten. Tror varje är fem mm? Total längd på fjädern är hursom ca 485 mm. Mycket nyfiken på var jag hittar beg fjädrar? Obs att det är 43 mm innerben.

Får ta en titt på dämparen nästa gång jag är i garaget och se om jag kan hitta numret.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är förbryllad. TS säger att han mest skall köra asfalt, men alla tips han får handlar om mjuk progressiv fjädring. :va

Vilka förslag anser du ger en mjukare och/eller progressiv fjädring? Vad jag ser är det väl snarare ungefär bibehållen styvhet men kortat slag som förekommit. Inte heller någon direkt förändring av progressivitet heller ser jag utöver att progressiviteten kommer att flyttas tidigare eller senare i slaget beroende på metod.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En styvare bakfjäder är förhållandevis billig.

Är hojen motard eller offroad från början? Jag tror det där chassit har nog väldigt stabil och sävlig geometri så om du sänker mer fram än bak blir den nog bara roligare.

Motard, typ Duke2. Finns en enduro/motardversion med samma chassi som har lite längre sving. Den var löjligt nervös och kvickstyrd från början, framförallt pga av smala (men tunga) gjutna fälgar. Efter byte till bredare och lättare fälgar blev den lugnare. Ologiskt nog blev den även mindre nervös av att droppa kronan 10 mm, konventionell visdom säger ju tvärtom.

Tror du verkligen att 5 cm sänkning fram utan motsvarande sänkning bak skulle gå utan att få helt orimliga köregenskaper?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Vilka förslag anser du ger en mjukare och/eller progressiv fjädring? Vad jag ser är det väl snarare ungefär bibehållen styvhet men kortat slag som förekommit. Inte heller någon direkt förändring av progressivitet heller ser jag utöver att progressiviteten kommer att flyttas tidigare eller senare i slaget beroende på metod.
Jag pratar inte om förändringar, utan om absolutvärden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motard, typ Duke2. Finns en enduro/motardversion med samma chassi som har lite längre sving. Den var löjligt nervös och kvickstyrd från början, framförallt pga av smala (men tunga) gjutna fälgar. Efter byte till bredare och lättare fälgar blev den lugnare. Ologiskt nog blev den även mindre nervös av att droppa kronan 10 mm, konventionell visdom säger ju tvärtom.

Tror du verkligen att 5 cm sänkning fram utan motsvarande sänkning bak skulle gå utan att få helt orimliga köregenskaper?

Svårt säga med säkerhet utan att ha sett eller provkört hojen men det tror jag.

Åtminstone behöver du knappast sänka lika mycket bak i alla fall.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok. Du pratade om billiga kompromisser tyckte jag.
Men då kan du bortse från mitt inlägg.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svårt säga med säkerhet utan att ha sett eller provkört hojen men det tror jag.

Åtminstone behöver du knappast sänka lika mycket bak i alla fall.

Ok. Jag tänker mest på att denna gaffeln har rätt mycket offset. 20 mm i krona/gaffelben och knappt 40 mm i hjulaxeln/centrum gaffelben. Även med ganska konservativa gaffelvinklar blir försprånget snabbt i minsta laget. 29 graders gaffelvinkel ger t.ex. ett försprång på knappt 100 mm, och så flack vinkel tror jag inte det är på gaffeln. En garagepolare har en vinkelmätare, ska kolla med den för att få ett ungefärligt värde på gaffelvinkel.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Stötdämpare: Aha tänkte aldrig på att CCM också provat PDS. Förutsatte att det var något på KTM bas du byggde. Alla WP dämpare har ett familjenummer graverat på dämparkroppens övre del. Utifrån det så kan man identifiera dämparen och se vad den har för spec. Vet dock inte om CCM har släppt denna info.

Dämparen är märkt med ”36/02” i botten av dämparkroppen och med ”3” i toppen. Är det något av dessa nummer?

Vem skulle du rekommendera om jag vill köpa nya (eller beg) kortare fjädrar till gaffeln? Slavens racing och Racetech är väl de som brukar nämnas, kanske finns någon annan närmare till hands?

-edit- bilder på dämparen
Foto 2018-01-06 22 20 54.jpg
Foto 2018-01-06 21 41 31.jpg
number shock.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dämparen är märkt med ”36/02” i botten av dämparkroppen och med ”3” i toppen. Är det något av dessa nummer?

Vem skulle du rekommendera om jag vill köpa nya (eller beg) kortare fjädrar till gaffeln? Slavens racing och Racetech är väl de som brukar nämnas, kanske finns någon annan närmare till hands?

Har du någon leverantör på nära håll så gå till honom om du få rimligt pris.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du någon leverantör på nära håll så gå till honom om du få rimligt pris.

Ja, det är lite det jag undrar. Nära håll är Malmö/Lund men har ingen bil så allt längre bort än så är i princip lika som att beställa från nätet. Jonte Engdahl fixar stötdämparservice men de tar bra betalt för det. Du har väl bott i Skåne? Kanske vet du någon pålitlig ”leverantör”?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det är lite det jag undrar. Nära håll är Malmö/Lund men har ingen bil så allt längre bort än så är i princip lika som att beställa från nätet. Jonte Engdahl fixar stötdämparservice men de tar bra betalt för det. Du har väl bott i Skåne? Kanske vet du någon pålitlig ”leverantör”?

Månsson kanske? Har aldrig handlat av honom men han servar ju många seriösa åkare i Sverige.

Jag beställde från Kumlins när jag bodde i Lund.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Månsson är väldigt duktig men att hålla tider som han har lovat är han sämre på. Har man inga problem med det så har han lokal i Sjöbo. I närheten av Motostar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Månsson kanske? Har aldrig handlat av honom men han servar ju många seriösa åkare i Sverige.

Jag beställde från Kumlins när jag bodde i Lund.

Månsson är väldigt duktig men att hålla tider som han har lovat är han sämre på. Har man inga problem med det så har han lokal i Sjöbo. I närheten av Motostar.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Än så länge har jag inte bråttom, så Månssons kunde kanske vara något. Är det denna liraren ni menar alltså?
http://www.manssonracing.se
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top