Fjädrings/stötdämparfrågor

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag ska sänka min hoj 5 cm fram och bak (ja, det är mycket och ja, jag har fortfarande tillräckling markfrigång samt anti squat-vinkel på svingen). Fram sitter det en 43 mm USD cartridge-gaffel från WP med 275 mm fjädringsväg. Bak sitter en WP PDS-dämpare, med 95 mm fjädringsväg

Min första fråga rör sänkning av gaffeln, tror det är ganska straight forward. Rätta mig gärna om jag har fel men som jag förstår det ska jag sätta en distans på kolvstången, inne i cartridgen där distans längd motsvarar den längd som jag vill korta fjädringsrörelsen, i detta fall från ca 275 mm till 225 mm. Jag har förstått det ungefär som följande vackra bild. Fjäderns längd (inkl plastdistanser) kortas motsvarande längd.

gaffelben.jpg



Det innebär förstås att fjädern blir styvare. Jag har tidigare upplevt framgaffeln som lite för mjuk och gungig. Blev dock bättre när jag minskade luftspalten någon cm.

En formel för beräkning av fjäderkonstant (N/mm) jag hittat på thumpertalk säger att den beräknas som W^4*80400/8*C^3*N, där W är fjäderstålet tjocklek, C är center till center-diameter på fjädern och N är antalet varv på fjädern. Mina beräkningar (5 mm tjocklek, 34 mm diameter, 33 varv) ger mig då en fjäderkonstant på 4,8 N/mm. Om jag kapar ca 3 varv från fjädern går fjäderkonstanten upp till 5,3 N/mm, dvs en ökning på ca 10%. Är detta en rimlig styvhet för en hoj som kommer gå på asfalt och grus (mest asfalt) och med en förare på ca 80 kg?



Min sista fråga rör dämparen bak. Det är en PDS-dämpare, dvs utan länkage och för att sänka den bak måste en distans monteras. Dock är ju inte fjädringsrörelsen i dämparen samma som fjädringsrörelsen vid axeln.

Mina egna grova beräkningar/cad-diagram ger att varje 1 mm rörelse i dämparen ger 4 mm fjädringsväg vid hjulaxeln när axeln är i bakersta läget, dvs en utväxling på 4:1. Det skulle då ge totalt 380 mm fjädringsväg då dämparen har 95 mm fjädringsrörelse. Låter mycket men kanske stämmer? Också med reservation för att mina egna uppmätningar av chassigeometri är ganska grova, kan nog diffa +/- 2 mm gällande axlarnas placeringar.

pds 1.JPG pds 2.JPG
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Låter helt osannolikt att du skulle ha 380mm fjädringsväg.Ta bort fjädern(eller ta bort hela dämparen),sätt svingen i den höjd du vill ha den och mät hur lång dämparen är då.Sedan krävs inte alltför vassa kunskaper i matematik för att räkna ut hur mycket dämparen behöver kortas.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
hur hade du tänkt dig "distansen"?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Låter helt osannolikt att du skulle ha 380mm fjädringsväg.Ta bort fjädern(eller ta bort hela dämparen),sätt svingen i den höjd du vill ha den och mät hur lång dämparen är då.Sedan krävs inte alltför vassa kunskaper i matematik för att räkna ut hur mycket dämparen behöver kortas.

Ja, jag tycker som sagt också att det låter för mycket, särskilt som detta är den kortare supermoto-svingen. I princip är det en sådan beräkning jag gjort, men antar att mina uppmätta mått inte stämmer någonstans... Hur stor fjädringsrörelsen normalt på en SM/endurohoj?

-Edit KTM 690 Enduro verkar ha mellan 250-300 mm fjädringsväg bak beroende på dämpare. Får se över mina mått igen, något är ju uppenbart helt galet.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
hur hade du tänkt dig "distansen"?

Den är rätt okomplicerad. I princip ett 50 mm långt rör av plast (Delrin t.ex.) med innerdiameter som motsvarar kolvstångens diameter. Det hindrar det inre gaffelbenet från att fjädra ut fullt ut. Många som gjort detta innan, men jag har bara inte sett det i detalj själv.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den är rätt okomplicerad. I princip ett 50 mm långt rör av plast (Delrin t.ex.) med innerdiameter som motsvarar kolvstångens diameter. Det hindrar det inre gaffelbenet från att fjädra ut fullt ut. Många som gjort detta innan, men jag har bara inte sett det i detalj själv.

Han menar nog distansen bak. Jag kortade en gaffel som du beskriver nyligen, jag kapade fjädern lika mycket som rördistansen var lång, i mitt fall hela 120 mm!!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Han menar nog distansen bak. Jag kortade en gaffel som du beskriver nyligen, jag kapade fjädern lika mycket som rördistansen var lång, i mitt fall hela 120 mm!!

Ah, kanske det. Principen för distansen bak gissar jag är lik principen för gaffeln. Att lägga in en distans är i vilket fall det normala (det enda?) förfarandet för att minska den fjädrade rörelsen i en PDS-dämpare, enligt de fjädringsfirmor jag varit i kontakt med. Kommer lämna bort det jobbet då bakdämparen behöver servas samtidigt.

-edit- hur hanterade du änden på den kapade fjädern? Värma, böja ner och planslipa så att fjäderns ände ligger platt mot gaffellocket?
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ah, kanske det. Principen för distansen bak gissar jag är lik principen för gaffeln. Att lägga in en distans är i vilket fall det normala (det enda?) förfarandet för att minska den fjädrade rörelsen i en PDS-dämpare, enligt de fjädringsfirmor jag varit i kontakt med. Kommer lämna bort det jobbet då bakdämparen behöver servas samtidigt.

-edit- hur hanterade du änden på den kapade fjädern? Värma, böja ner och planslipa så att fjäderns ände ligger platt mot gaffellocket?

Jag försökte planslipa änden, så den skulle likna ( eller iaf påminna om ) originaländen. Det blev väl sådär, men ganska bra. La en kraftig bricka i änden, så den inte skulle skava emot gaffellocket som är av aluminium.

Ang bakdämparen, det låter bökigt. Kan du inte flytta infästningen med någon tillverkad distansbit/bleck typ av sak?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fram kan du väl lika gärna köpa en kortare fjäder direkt? Vilken fjäder är det du har i? Är det en OC eller CC gaffel?

Bak: Exakt vilken dämpare har du? Man kan gå in i settingslist hos KTM och läsa ut slaglängden på dämparen och fjädringsväg och räkna baklänges. Kolla även vilken version du har på PDS nålen så du inte hamnar i att steg 2 av dämparen mer eller mindre alltid blir aktivt för då blir det stötigt. Men allt detta kan en bra fjädringsmeck...

Exempel: KTM 525 EXC vs SMR har en 405mm lång bakdämpare med 101,5mm slaglängd och 320mm fjädringsväg. SMR versionen är 397mm lång med ett slag på 93,5mm. Framgaffeln på SMR är kortad 25mm med motsvarande kortare fjäder.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fan för mobiltelefoner, jag råkade radera inlägget när jag skulle editera det.

Man kan göra motsvarande distans i bakdämparen också jag gissar på kanske 15 mm och PDS-nålen borde nog klara det om jag minns rätt men en tredjedel av fjädringsvägen är ju fjädringshäng.
Men en snyggare lösning är nog att fimpa ner kolvstången önskad längd och göra ny gänga till nedre fästet.

En annan lösning är ju att flytta stötdämparfästet, med följden att man iofs även ändrar utväxlingen men det kanske är positivt om det går att göra den styvare i det här fallet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bak kan man dessutom tillverka en excenter till nedre stötdämparfästet och vinna 20mm sänkning. Finns färdigt kit från Synergy https://www.ktm-parts.com/XBUSHKIT.html och kallas X-bushing men jag tillverkar en själv i svarven.

Sänker du 30mm i stötdämparen och 20mm i svingfästet är du ju definitivt på lugna gatan. Vill du låna en SMR stötdämpare så har jag en extra liggande.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ang bakdämparen, det låter bökigt. Kan du inte flytta infästningen med någon tillverkad distansbit/bleck typ av sak?
En annan lösning är ju att flytta stötdämparfästet, med följden att man iofs även ändrar utväxlingen men det kanske är positivt om det går att göra den styvare i det här fallet?

Svårt att flytta övre stötdämparfästet utan att bygga om bärande delar av ramen, finns bara utrymme för att flytta 6-7 mm. Gummit mellan luftburk och förgasarna går ovanför och det är redan bra tight som det är. Nedre stötdämparinfästning går inte att flytta längre bak. Här är några gamla bilder på hur det ser ut runt dämparen, ger kanske någon förståelse för hur det hänger ihop (två översta är gamla bilder, den nedersta är läget just nu).

engine+frame.jpg bike_spoke_wheels.jpg
nuvarande.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fram kan du väl lika gärna köpa en kortare fjäder direkt? Vilken fjäder är det du har i? Är det en OC eller CC gaffel?

Bak: Exakt vilken dämpare har du? Man kan gå in i settingslist hos KTM och läsa ut slaglängden på dämparen och fjädringsväg och räkna baklänges. Kolla även vilken version du har på PDS nålen så du inte hamnar i att steg 2 av dämparen mer eller mindre alltid blir aktivt för då blir det stötigt. Men allt detta kan en bra fjädringsmeck...

Exempel: KTM 525 EXC vs SMR har en 405mm lång bakdämpare med 101,5mm slaglängd och 320mm fjädringsväg. SMR versionen är 397mm lång med ett slag på 93,5mm. Framgaffeln på SMR är kortad 25mm med motsvarande kortare fjäder.

Bak kan man dessutom tillverka en excenter till nedre stötdämparfästet och vinna 20mm sänkning. Finns färdigt kit från Synergy https://www.ktm-parts.com/XBUSHKIT.html och kallas X-bushing men jag tillverkar en själv i svarven.

Sänker du 30mm i stötdämparen och 20mm i svingfästet är du ju definitivt på lugna gatan. Vill du låna en SMR stötdämpare så har jag en extra liggande.

Givetvis kan jag köpa nya gaffelfjädrar men budgeten är ju inte obegränsad och tänkte försöka spara pengar på detta sätt, men förmodligen dumsnålt? Gaffeln ifråga är WP 4357MX och sitter på en CCM R30 som jag håller på att bygga om. Tror att samma gaffel satt på KTM 625 också, så det är ju ganska gamla grejer. Vad menas med OC eller CC? Den ser hur som ut så här inuti.
wp 4357mx fork leg.jpg

Exakt modell på bakdämparen vet jag inte. Har servicemanualen i garaget, får kolla beteckningen nästa gång jag är där. Verkar dock vara någon halvspecialare som mest finns på CCMer (antagligen för att CCM fick den billigare av någon anledning, äldre modell även här i vilket fall som helst) som är omvänt mot hur det verkar se ut på nyare KTMer. Ditt trick med excenter funkar alltså inte här, tyvärr. Fiffigt annars. Vad gäller listan är det tyvärr samma sak där, om den inte suttit på någon KTM så lär den ju heller inte finnas i deras listor. 340 mm lång ska den vara i fullt uppställt läge.

Hur ser jag vilken typ av nål det är? Har aldrig vågat ge mig på att ta isär bakdämparen, den skal väl fyllas med kväve till visst tryck vid återmontering?

-Edit- så här ser dämparen ut (inte min bild).
http://s117.photobucket.com/user/graham_R1/media/591CE253-9F0D-4446-AEE0-79D6251736CB.jpg.html
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sänker du 30mm i stötdämparen och 20mm i svingfästet är du ju definitivt på lugna gatan. Vill du låna en SMR stötdämpare så har jag en extra liggande.

Man kan göra motsvarande distans i bakdämparen också jag gissar på kanske 15 mm och PDS-nålen borde nog klara det om jag minns rätt men en tredjedel av fjädringsvägen är ju fjädringshäng.
Men en snyggare lösning är nog att fimpa ner kolvstången önskad längd och göra ny gänga till nedre fästet.

Tror att Two stroke mans förslag med kortad kolvstång är det som kanske blir bäst? Om jag fattar det rätt så påverkar det inte i vilket läge dämpare jobbar i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Svetsa om svingen då?

Ska man modda dämparen så kan man nog kunna korta ner pds-nålen proportionerligt. Nu gissar jag iofs igen för jag har aldrig testat att ta lös den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, kortar du kolvstången så kommer pds -nålen in ganska sent i slutet av fjädringsvägen och eftersom dämparen går i genomslagsgummit innan hela dämparens slaglängd nytjats.

Och ja den ska fyllas med kvävgas. Men före det lagom med olja för skiljekolven och ut med all luft ur oljan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svetsa om svingen då?

Ska man modda dämparen så kan man nog kunna korta ner pds-nålen proportionerligt. Nu gissar jag iofs igen för jag har aldrig testat att ta lös den.

Ja, det hade varit en möjlighet men fästet sitter så långt bak det kan sitta på svingen. Längre bak finns inget gods att fästa i för där sitter hjulet... Lite dålig bild detta men du ser nog?
stötdämparfäste.jpg


Eller så släpper du bara förspänningen på bakfjädern så att du får 5cm mer häng.

Ja, det är så jag har gjort nu för att testa men den blir omöjligt mjuk då. Kan inte tänka mig att det blir bra någonstans när man kör.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Testat att spänna upp komp och retur samtidigt? Lr har du inte de inställningarna på din dämpare?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gaffel: Ser ut som en OC (open chamber) WP gaffel. Kolla vilken fjäderlängd du har idag. Är det 505mm eller har du redan en kortare. KTM har en uppsjö olika längder och marknadspriset är typ 500kr för en beg fjäder i rätt längd. För de pengarna känns det stökigt att hålla på och kapa själv.

Stötdämpare: Aha tänkte aldrig på att CCM också provat PDS. Förutsatte att det var något på KTM bas du byggde. Alla WP dämpare har ett familjenummer graverat på dämparkroppens övre del. Utifrån det så kan man identifiera dämparen och se vad den har för spec. Vet dock inte om CCM har släppt denna info.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top