Yamaha MT-09 och dess TCS = "AntiWheelie"?

MrJAM

Amatörfotograf
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha MT-09
Jag kan börja med att notera att jag är rudis på hojjar och tekniken, så ursäkta mig.

Jag köpte en MT09 i år och mer än ett par gånger så har jag vid acceleration varit hyffsat gasglad och fått lätt stegring där TCS'en (antar jag) går in och bryter lyftet.

Frågan är således: Sker detta alltid vid TCS-läge 2? Jag menar, om jag står vid ett stopp, varvar till 10k och dumpar kopplingen så kommer inte hojjen att göra en 360?

Suttit och googlat och letat på Youtube efter info & tutorials, men jag hittar inte någon relevant info om hur bra (eller dåligt) detta är. Kanske pga. mina brister i det tekniska språket...

Hade man bara vågat testa själv så hade jag fått svaret, men med en så dyr hoj så... :crash
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Varje hjälpsystem är dömt att missförstås och felutnyttjas." Universal law.

Förkortningen TCS läses ut som "Traction Control System".

Alltså ett elektroniskt hängsle till livremmen "gasa inte mer än det finns fäste."

Samma sensorer som detekterar begynnande hjullåsning vid inbromsning och reglerar bromstrycket arbetar också omvänt när den känner av begynnande hjulspinn.
Styrelektroniken på hojen går in och begränsar effekten när den bedömer att det är fara å färde.

Det har inget direkt med resvinkel att göra, utan kommer sig av att hojen märker av skillnaden i hastighet mellan fram- och bakhjul och agerar som den är programmerad.

Om du hittar ett ställe med tillräckligt bra fäste så kommer du att göra en 360* allra minst om du bär dig åt som du beskrev.

Följde det inte med en instruktionsbok med köpet?
Kunde inte säljaren förklara vad det var du hade köpt?
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
I läge 2 är det full TC. Men jag skulle inte lita på det som ett launch control. iLäge 1 går det bra att wheela.
 

MrJAM

Amatörfotograf
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha MT-09
Följde det inte med en instruktionsbok med köpet?
Kunde inte säljaren förklara vad det var du hade köpt?
Jodå och boken har jag läst, men därav framgår det inte om huruvida cykeln påverkas av mitt exempel, av mina funderingar på "antiwheelie". Som kanske är fel ordval i tråden...

Klart att säljaren säkert kan detta, men jag ringer ju inte dessa i nuläget. Ej heller liksom anser jag att de ska gå in och förklara detta i grunden när jag köpte hojjen. Mitt exempel och mina tankar har ju kommit nu senare än när jag stod där efter provkörningen.

Saken är det att jag förstår TCS-grunden, men av nån anledning har börjat tro/fundera på om utvecklingen av detta gått så långt att man detta nu "är" launchcontrol och/eller antiwheelie. Har läst lite mer om det under kvällen och, rätta mig gärna, så finns det verkligen antiwheelie system som känner av vinkeln på hojjen (och på samma cykel launchcontrol).

Blev helt enkelt egentligen osäker på om min hoj, modern som den är, omfattas av detta. För man vill ju testa hur det känns om så vore fallet. Inte så mycket om det "bara" är TCS. :rofl

I läge 2 är det full TC. Men jag skulle inte lita på det som ett launch control. iLäge 1 går det bra att wheela.
Nån stor skillnad på 1 och OFF?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jodå och boken har jag läst, men därav framgår det inte om huruvida cykeln påverkas av mitt exempel, av mina funderingar på "antiwheelie". Som kanske är fel ordval i tråden...

Klart att säljaren säkert kan detta, men jag ringer ju inte dessa i nuläget. Ej heller liksom anser jag att de ska gå in och förklara detta i grunden när jag köpte hojjen. Mitt exempel och mina tankar har ju kommit nu senare än när jag stod där efter provkörningen.

Saken är det att jag förstår TCS-grunden, men av nån anledning har börjat tro/fundera på om utvecklingen av detta gått så långt att man detta nu "är" launchcontrol och/eller antiwheelie. Har läst lite mer om det under kvällen och, rätta mig gärna, så finns det verkligen antiwheelie system som känner av vinkeln på hojjen (och på samma cykel launchcontrol).

Blev helt enkelt egentligen osäker på om min hoj, modern som den är, omfattas av detta. För man vill ju testa hur det känns om så vore fallet. Inte så mycket om det "bara" är TCS. :rofl


Nån stor skillnad på 1 och OFF?

Mer avancerade system använder en IMU, en kontrollenhet med massor av sensorer för att lista ut vad hojen har för sig, medan de enklare och billigare systemen i princip använder sig av ABSens rotationssensorer på hjulen. Eller bara en sensor på bakhjulet. Exakt hur de beräknar att man fått släpp eller inte varierar med sofistikeringsnivån på TCn men rent allmänt, ju mer sensorer och källor till information, desto mer magi kan systemet åstadkomma.
Om de bara lyssnar på en bakhjulssensor så lämnar det väldigt lite utrymme för magi.

Men, visst har de mer avancerade systemen möjligheter som launch control, ABS vid djupa nedlägg och annat häftigt. Men, se dem som hjälpsystem och lita inte på att de alltid räddar dig som förare från dumheter.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
ehm det står i manualen exakt vad TCS gör på din hoj samt var och när den gör det.

rikitga moderna hojar har ordentligt med elektronik med olika sensorer och alla lull lull man kan tänka sig.
Din hoj är inte modern! Enkel vanlig TCS som är där ifall att som ABS
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har aldrig pressat så TC har gått in, i läge 1.Så inte så stor skillnad mot off. Närapå omöjligt att köra grusväg i läge 2, slår på hela tiden.
Som övriga säger så har den ett enkelt system som bara ser till att hjulen snurrar i någorlunda lika hastighet.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om den mot förmodan inte slår runt så lär det se ganska proffsigt ut när du efter en jätte wheelie slår pungen i tanken när cykeln ger dig 0% trottel.
 

Batterimannen

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899 Panigale
Min kollega som är en väldigt erfaren mc-förare kör en MT-09 som vinterhoj. Han har flera gånger uttryckt hur lätt hojen är att köra på bakhjulet och jag tror inte att han kör med traction control avstängd i trafiken. Med tanke på detta och att hojen är rätt billig har jag svårt att tro att den skulle vara utrustad med whiliee control men jag har inte tillgång till manualen för att dubbelkolla.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Qpernil

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2020 Yamaha MT-09
Hej,
Ganska ny ägare tull mt09, men nog tycker jag tc 2 verkar reagera på om man råkar lyfta framhjulet. Finns förstås gränser, den kan ju inte momentant stoppa motorn, men det verkar skydda en del i alla fall. Kan ju också vara att bakhjulet släppte lite. Men som sagt lite anti-wheelie tycker jag man får.
 

Qpernil

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2020 Yamaha MT-09
Eller så här: tc reagerar på om hjulen går olika fort. Detta kan ju bero på att bakhjulet släpper, men kan antagligen vara att framhjulet lättat och därmed inte längre ökar i hastighet trots accelerationen, eller till och med börjat sakta ner.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top