Renovera växellåda TL1000R?

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Min hoj för ett jävla tråkigt ljud på 4an, har funderat över olika tänkbara anledningar men tyvärr kommer jag inte på något annat än att 4ans drev är skräp..

Så till frågan: Finns det något "drevpaket" från någon annan hoj som passar eller är det enbart TL1000R?

Finns ju en hel del vettigt på Ebay till tex. GSXR1000 för hundralappar..

Tacksam för svar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Normalt sett är växellådor unika för varje motortyp då utvaxlingar styrs av tänkt toppfart, steging beroende på effekt register i Nm kurva.

Men innan du köper reservdelar bör du nog riva o kolla inge bara gissa.

Drev som slits i en v-låda lämnar metall spånor/ flisor som går igenom oljepump växellåds lager o tätningar.

Räkna med att det kommer kosta mellan 5-10k i delar om du gör jobbet själv.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej delarna är specifika för hojmodellen så det är bara att jaga vidare efter en beg låda.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tråkigt. Kunghoj det där. Inte varje dag man hör om dem.
Hoppas du hittar en lösning.
 

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Vart ligger vi någonstans prismässigt för den? Är ju givetvis smidigare att byta hela moroten...

- - - Updated - - -

Har en motor om det är intressant!

Vart ligger vi någonstans prismässigt för den? Är ju givetvis smidigare att byta hela moroten...
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det går ju att ringa till en MC-Skrot och fråga vad en sån växellåda komplett kostar, kanske till och med till nummer 0853030015, är ganska säker på att det finns en sån växellåda där.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Normalt sett är växellådor unika för varje motortyp då utvaxlingar styrs av tänkt toppfart, steging beroende på effekt register i Nm kurva.

Men innan du köper reservdelar bör du nog riva o kolla inge bara gissa.

Drev som slits i en v-låda lämnar metall spånor/ flisor som går igenom oljepump växellåds lager o tätningar.

Räkna med att det kommer kosta mellan 5-10k i delar om du gör jobbet själv.

När jag hade både en TL1000s och en gixxer 600 av samma årsmodell, så noterade jag att det bara verkade vara drevningen som skiljde dem åt, dvs om jag skulle drevat 600:an som TL:en, så skulle 600 gå precis lika fort som TL:en på motsvarande varvtal.
Så jag misstänker att de använde samma utväxling i lådan, och bara justerade med dreven för att kompensera för skillnaden i varvtal mellan de olika motorerna.

Har dock inte suttit och jämfört artikelnummer, men det är ju snabbt gjort om man vill kolla. TL:arna lär ju inte ha en specialutvecklad växellåda, för motorn är ju lika bred nertil som radfyrorna, om man tex jämför med en Aprilia som är mycket smalare nertill.

Oavsett, att byta delar i lådan kräver att du delar hela motorn, och förutom de trasiga dreven (det är alltid 3 drev inblandade vid varje växel, 2 för utväxling och ett som överför kraften mellan axlarna), så behövs det nya packningar, och beroende på hur motorn ser ut inuti kand et ju dyka upp annat som är lämpligt att byta när man ändån har motorn isär.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lite ot. Kört cagiva raptor. Om jag minns rätt är det samma motor. Minns att växelådan var riktigt fin. Växlarna bara tickade i fint. Inte som min nuvarande där dom klonkas i :)
 

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Hej ursäkta sent svar såg det nu !4500Kr låter det ok ?

Hej, ledsen för väldigt sent svar, har faktiskt glömt av denna siten om jag skall vara ärlig..
Tyvärr tror jag de blir lite för tungt för min plånbok, jag får helt enkelt undvika att köra på 4an i sommar :p
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag köper gärna en motor om den funkar? Börjar bli desperat av att ha en tl med trasig motor i garaget
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top