Omfärgat skinnställ/Långtidstest

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Innan vi går in på teknikaliteter så vill jag bara råda dom som går och grunnar på om man vågar köpa ett skinnställ med mycket vitt i. Bara tjöp! Stället du ser på bilden har jag haft i typ 10 år. Det höll sig riktigt fräscht i 7-8 år och jag har inte varit snäll emot det. Det enda jag gjort är att rengjort och fettat in det efter varje säsong. Stället är ett Dainese Rock och kvalitén har varit strålande. Jag har bytt dragkedjan i jackan och kedjan som delar stället, bytt en kardborre samt bytt ut tyget i byxfickorna mot outslitligt airbagtyg. Inte en enda söm har släppt och skydden sitter där dom ska. Enda nackdelen med stället är att den kan upplevas lite tungt, speciellt på bana.

Jag målade om det bara för att testa hur bra färgen sitter kvar. Funderar du att färga om ditt ställ så rekommenderar jag bara svart. Så här gick jag till väga: Jag har alltså bara målat om dom vita partierna. Man börjar med att rengöra skinnet med kemisk ren aceton (utan olja), finns på Biltema. Det vore ju givetvis önskvärt att få bort all vit färg innan man målar men eftersom skinnet är genomfärgat så är det bara att glömma, du skulle behöva en tankbil med aceton. Det handlar mer om att matta ner färgen. Är du petig så maskerar du kanterna med maskeringstejp där du inte vill måla. Läderfärgen beställer du genom nån skomakare eller på nätet. Jag köpte 1L och hälften gick åt. Fabrikat spelar ingen roll. Sen är det bara att börja måla, jag använde en mellanstor pensel, en svamp för större ytor och en liten pensel för kanterna. Färgen är väldigt lättflytande så det blir inga penseldrag.

Jag strök på 3 lager och lät det torka emellan. Till slut kunde jag inte låta bli att lägga på ytterligare ett lager med narvsvärta (finns hos din skomakare), det är som bläck och riktigt sugs in i lädret men det gjorde ingen större skillnad. När allt är torrt, färgen torkar snabbt så är det bara att rycka bort ev tejp och fetta in stället. Har du spillt färg nånstans tar du bort det med aceton. Jag använder bara bivax, vilket jag tycker är helt överlägset, dessutom är det milt rengörande. Tänk på att ett omfärgat ställ behöver lite mer omvårdnad, 2 infettningar per år räcker.

Hur ser då stället ut efter många mils nötning i ur och skur? Inte så tokigt, vet man inte om att det är ommålat är det svårt att se. Färgen har inte släppt någonstans men man kan se på vissa ställen att det är en viss nyansskillnad mot det orginalsvarta. Ser lite blålila ut t.ex på armbågarna (får sluta köra ner dom i backen :) Förmodligen behövs det ytterligare en eller två strykningar får att få det helt perfekt. Var det värt besväret? Absolut, det tog en halv dag och kostade totalt några hundringar. Om man nu inte räknar med att jag förstörde köksbordet till min tjejs stora fasa.







 
Last edited:

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Bra tips, har funderat lite på det här! Undrar hur det blir om man tex går från svart eller blått till rött?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top