Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8

    Kawa Z750L -84 Det fick bli cafébygge

    Strax efter att ett annat hojbygge var klart saknade jag att ha en slit- och slänghoj som man bara kunde ut och åka med när lusten föll på. Något man inte behövde vara så jäkla rädd om, liksom. Så jag köpte en Z750 med tanken att bara skala bort onödigheter och bara ha som brukshoj, men så blev det inte riktigt...

    Hämtade hojen i oktober 2016. Köptes av en medelålders man som haft den som söndagshoj med sin fruga. Helt OK skick med normalt slitage (hojen alltså). Dessutom en riktig xjell-kåpa :







    Det tog nån halvtimme i garaget, sen var kåpan av och en framlampa som låg på hyllan slängdes på och kopplades in. Jag tänkte att detta fick duga så länge, hade inte tänkt göra så mycket mer alls faktiskt, förutom att serva och gå igenom hojen.



    Körde med den ett tag och den var faktiskt ganska pigg och rolig. Lättkörd och smidig på småvägarna. Bestämde mig sedan för att plocka av all plast, tvätta, städa, polera och fräscha upp lite.



    Den där bakramen stör mig.. Kanske skulle man bygga caféracer ändå? Nää, detta ska bara vara en enkel brukshoj!

    Men man kanske kan slänga på en lite smidigare baklampa och göra något med plasten?



    Äh vafan, jag provar att kapa lite i plasten. Åkte också till biltema och köpte ett nytt styre för lite mer upprätt åkning.




    Nja, ser ju lite renare ut men ingen direkt höjdare. Måste hitta en baklampa som kan tänkas passa så blir det kanske lite bättre.



    Så jag beställde nån kina-lampa och slängde även med en mätare, lite blinkers och lite nya broms- och kopplingsgrepp.



    Svetsade till en hållare för den nya mätaren och hittade en annan framlampa på hyllan som jag slängde på.




    Polerade sen upp plast och tank och kände att jag var klar med mitt lilla budget-bygge.




    Körde med den resten av sommaren och allt var frid och fröjd. Ingen supervacker hoj, mest funktionsduglig och åtminstone inte skämmig att åka på. Tanken var sedan att helt enkelt ställa den i hörnet medans jag satte igång med lite andra projekt.

    Det enda jag tänkte göra var att dra om lite kablar i bakdelen, så jag hissade upp den på liften och plockade ner lite. Vips så var kapen framme och bakdelen kapad



    Sen improviserade jag lite och svetsade ihop en lite renare bakdel.




    Sen kortade jag originalsadeln, bånkade och bankade lite och fick ihop en ytterligare lite renare bakdel. Tyvärr tog jag inga bilder på hur det blev, för jag tänkte att jag var klar. Igen.

    Sen spolar vi fram någon månad och jag var på en MC-träff där de hade lite loppisar. Köpte en tank från en XS650 (tror jag) som jag tänkte borde vara cool på den gamla kawan. Åkte hem och plockade av den fyrkantiga originaltanken. Helt plötsligt blev det en helt annan hoj! Fan, ska man behöva bygga caféracer ändå?

    Fick tag på en cafésadel och tänkte att jag provar lite. Kapade ett gammalt styre och svetsade ihop något som skulle likna ett clubman-styre.



    Gillade inte styret så jag buntade fast två gamla styrbitar som skulle efterlikna ett clip-on istället.



    Fan, det här hade ju kunnat bli ganska ballt ändå.



    Jaha, det är väl bara att ta fram kapen och börja bygga då, mitt andra projekt får vänta lite.

    Började med att göra förstärkning och fästen för den nya sadeln.




    Byggde även en liten låda under sadeln som skulle husera all el samt ett batterifäste precis bakom förgasarna. Sen plockades hela ramen ner, slipades och grundades.



    Och sen lite färg på det



    Sen ville jag få en liten bild över hur bygget kommer bli, så jag lade på nyblästrad tank, sadel och clip-ons. Det här kan nog bli coolt!




    Sen åkte fälgarna i blästerskåpet.



    Under tiden lackades stötdämparna bak och lite smådetaljer.



    Fälgarna pulverlackades och nytt gummi införskaffades.



    Med en kopp kaffe på morgonkvisten en söndag pulverlackades även lite bromsfästen oh detaljer svart, samt bromsok silver som fälgarna.



    Det gav ett lite fräschare intryck när det kom på plats igen! Nya belägg och packningar.



    Sen var det dags att ta en titt på den ganska trista (till utseendet) motorn!





    Gjorde en stortvätt av motorn och pulverlackade sedan motorkåpor och lite detaljer.




    Blev betydligt trevligare att titta på!



    Sen var det dags att testsitta bygget så att det kändes rätt. Rullade ut den i dagsljus för att få lite bättre känsla för hur den faktiskt ser ut på gatan. Jodå, det börjar likna något!





    Sen byggde jag ett nytt fäste för hastighetsmätaren som fick hamna till vänster om tanken. Det är på millimetern att jag kan ha max utslag på styret och intill tanken, men den går fritt



    Sen var det dags att hinka i motorn igen. Var den så stor innan?




    Vid detta läget började jag ångra att jag inte började bygga på något vettigare än en Z750, dels för att det är en ganska stor pjäs till motor, men också för att delar är tämligen svåra att få tag på. Men nu hade jag ju kommit såhär långt, så.. För att vara ett sidoprojekt som inte var planerat har det ju börjat se riktigt trevligt ut



    Det kom ett brev på posten innehållande vad jag behövde för att bestycka förgasarna för öppna filter och 4-1 avgas. Förgasarna fick en total genomgång, lite större munstycken och mindre ingrepp som enligt Sigma ska vara för min uppsättning.



    Sen var det dags för huvudvärk. Det är helt otroligt vad mycket el och kablar en 750 från -84 kan ha.



    Och här ska all el få plats, tänkte jag tydligen.. Borrade lite hål för kabelgenomgång och monterade likriktaren under sadeln.




    Efter några kvällar var jag klar och kunde slänga en del i återvinningen!



    Och det blev ganska trångt i lådan, ja. Köpte även lite nya mindre handkontroller till styret som tog betydligt mindre plats än originalen.




    Dags att hitta en baklampa



    Hittade en böjbar led-slinga på Ebay med intergrerade blinkers. Snyggt, då behöver jag inte tänka på placering och fästen för blinkers!



    Sen åkte lackat bromsok och ny bromsslag fram på! Nu går det att bromsa med hojen!



    Förgasare och filter på plats.



    Dags att ta ner den på marken för att känna av läget.



    Ny framlampa med integrerade blinkers och nya broms- och kopplingsgrepp!



    Sen var det dags att hitta en plats för den där jäkla reg-skylten som bara fördärvar looken. Jag bestämde mig för sidoplacering och passade på att sätta en liten direkt led-lampa ovanför, så blir farbror blå nöjd.



    Sen kom det ett rostfritt 4-1 avgassystem från UK



    På plats på hojen




    Tanken är att skaffa en ljuddämpare, är inte så intresserad av att låta som ett flygplan.

    Och det var allt fram tills idag. Nu väntar jag på att få tillbaka tanken från TIG-svetsning. Jag gick lös med MIGen men gav upp efter tre försök, nu har jag överlåtit det till proffs. Därefter ska två små bulor riktas och tanken lackas. Förslag på färg?

    Allting borde i övrigt vara redo för start. Ska bli intressant att se hur bestyckningen funkar och hur hojen känns.

  2. #2
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8
    En liten jämförelse


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    467
    Tragiskt nog tycker jag originalt var ballare

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    806
    Fram till "Polerade sen upp plast och tank och kände att jag var klar med mitt lilla budget-bygge" såg det bra ut, se'n gick det utför.

  5. #5
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 413
    Bra kämpat! Du fick ju till det riktigt klassiskt till slut. Roligt att se hur din hantverks- och ambitionsnivå höjdes successivt!
    Brun utan sol, tändkulesot

  6. #6
    Tarmac surfer #133 pepes avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    KTM690R-12 Z1000 -83 KTM 990 SUPERDUKE R -10
    Inlägg
    537
    Namn:  asset.jpg
Visningar: 630
Storlek:  14,6 KB
    Jag tänkte oxå bygga en kaffemoppe men jag tänkte om , så det fick bli en restomod variant Klicka på bilden för en större version

Namn:	20170521_134530_1495372822679_resized.jpg
Visningar:	96
Storlek:	428,9 KB
Id:	440539
    Livet är inget för amatörer // August Strindberg

  7. #7
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    GSX-S 1000 F
    Inlägg
    519
    En ren fröjd att läsa, och att se ett väl dokumenterat bygge ta form!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 828
    Tänkte först .Nä inte ännu en kapad cafe. Men den blev faktiskt riktigt bra verkar som du tänkt till riktigt
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  9. #9
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    1290 Super Adventure, Tuono V4 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 531
    Tycker det ser ut att bli väldigt bra och du verkar hålla bra mycket högre standard på åtgärderna än många andra, så jag ser fram emot fortsättningen.


    Alla som tycker att allt ska behållas i originalskick kan väl göra gemensam sak och köpa upp alla gamla hojar som finns och låsa in dem gör förvar någonstans där ingen annan kommer åt dem.

  10. #10
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 276
    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    Tycker det ser ut att bli väldigt bra och du verkar hålla bra mycket högre standard på åtgärderna än många andra, så jag ser fram emot fortsättningen.


    Alla som tycker att allt ska behållas i originalskick kan väl göra gemensam sak och köpa upp alla gamla hojar som finns och låsa in dem gör förvar någonstans där ingen annan kommer åt dem.

    Ja vad faaan... Jag är väl en av dem som brukar knorra när det skall kapas och byggas sönder, men här verkar det hända grejer och det smakfullt dessutom.

    Sidoförskjuten nummerskylt är förvisso inte speciellt café om man tittar tillbaka till 60-70 talet, men det löser du säkert.

    Kåpan är för övrigt en Pichler.
    Kåpornas kåpa på den tiden. Jag skojar inte när jag säger att en sådan kåpa kostade typ "halva hojen" på den tiden.

    Snutet ur minnet så fick man betala typ 12 - 15 papp för en sådan kåpa monterad och klar.
    Mer, om det skulle vara fancy lack som hängde ihop med hojens övriga utseende - candy och sådant.
    I dåtidens pengar! 15 papp då är like 30 nu.

    Bra investering...?
    IBA #40701

  11. #11
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 371
    Fixa en skylthållare à la Jörgen Karlssons så ser det mycket bättre ut. Och framförallt mycket mer Caféracer ut.
    Ingen åkte till och från Ace Café med skylten på sidan.

    Annars så...mycket bättre än en del andras försök!
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  12. #12
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 882
    Jävlars så fint det artade sig!! Skylten kan du luta/vrida där den sitter, fast så den syns "smalare" bakifrån. Hur fan ska jag förklara, som om du tittar på en TV snett från sidan, typ.

    Bra jobbat som fan

  13. #13
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 276
    Nej, vänta;
    Det är inte nummerskyltsplaceringen det är fel på...


    Citat Ursprungligen postat av HerrLantz



    ...det är själva numret i sig!

    #hauntednumbers
    #nummerologi
    #driverenteshär
    IBA #40701

  14. #14
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    1 966
    Å så finns det pkschnubbar på forumet som undrar varför man vill ha en miniskylt

  15. #15
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
    Tänkte först .Nä inte ännu en kapad cafe. Men den blev faktiskt riktigt bra verkar som du tänkt till riktigt
    Jag tänkte precis likadant när jag kapade bakramen! Sen var det ingen återvändo liksom Tack för feedbacken!

  16. #16
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Jävlars så fint det artade sig!! Skylten kan du luta/vrida där den sitter, fast så den syns "smalare" bakifrån. Hur fan ska jag förklara, som om du tittar på en TV snett från sidan, typ.

    Bra jobbat som fan
    Jag stör mig något otroligt på skylten själv, men vill inte sätta den bakom sadeln just för att jag gillar att visa hela rumpan

    Kanske hjälper att vinkla den lite... Eller ska man få tag på en mindre skylt kanske? Måste den inte vara i denna storleken för farbror blå?

  17. #17
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av pepe Visa inlägg
    Namn:  asset.jpg
Visningar: 630
Storlek:  14,6 KB
    Jag tänkte oxå bygga en kaffemoppe men jag tänkte om , så det fick bli en restomod variant Klicka på bilden för en större version

Namn:	20170521_134530_1495372822679_resized.jpg
Visningar:	96
Storlek:	428,9 KB
Id:	440539
    Riktigt snyggt! Gillar framför allt färgkombon. Smakfullt!

    Det var väl något sånt jag ursprungligen hade tänkt, men nu råkade det ju bli en kafferäser ändå

  18. #18
    Tarmac surfer #133 pepes avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Hoj
    KTM690R-12 Z1000 -83 KTM 990 SUPERDUKE R -10
    Inlägg
    537
    Citat Ursprungligen postat av HerrLantz Visa inlägg
    Riktigt snyggt! Gillar framför allt färgkombon. Smakfullt!

    Det var väl något sånt jag ursprungligen hade tänkt, men nu råkade det ju bli en kafferäser ändå
    Tack
    Livet är inget för amatörer // August Strindberg

  19. #19
    Medlem HerrLantzs avatar
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Kawa Z750 -84 (bygge), Suzuki DR650R -94 (leksak)
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Nej, vänta;
    Det är inte nummerskyltsplaceringen det är fel på...





    ...det är själva numret i sig!

    #hauntednumbers
    #nummerologi
    #driverenteshär
    Angel Number 535 is a message from your angels and the Ascended Masters that they fully support the life choices you have made and are encouraging the resulting changes that will bring auspicious opportunities into your life. Know that you will be guided step by step as they present to you.

    Jag tror min regskylt försöker säga att cafébygge var helt rätt väg att gå

  20. #20
    Medlem skrajens avatar
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Triumph Thruxton -13
    Inlägg
    74
    Fantastiskt inlägg! Bra jobbat!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det känns som du focuserar på Shoei för att det är ett känt märke. Alla människor har olika huvudform, och olika hjälmfabrikat passar olika huvudformer. Mitt r [...]

Bandit-1200
Vill du annonsera ovan? Klicka här