Hojresor 2018....?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nä vill spendera några nätter i tälöt. Koka lite kaffe och värma burkmat på ett litet gasolkök mm... Tvärt emot vad tjejen vill men det är en risk jag får ta.. :)

Hon kanske helt enkelt ska stanna hemma istället? Hon kan väl passa på att göra något tjejkul som t.ex. att ta en sväng till Ullared och handla disktrasor och fryspåsar under tiden.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
2 år sedan körde i hela södra delen, värsta vägarna jag sett. Frågade även min kollega precis som är polska och kör ner var och varannan helg och semester, hon undrade också var du kört. :crash

Kommer du ut på landsbygden är inte vägarna lika bra, men det investeras enorma pengar i infrastrukturen, hälften brukar vara EU-pengar.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Har lite lösa planer på att ta sikte på medelhavet under sommaren. Inget är dock bestämt ännu, men kommer jag iväg så blir det nog rätt flexibelt schema och resrutt. Åker troligen ensam så jag kan göra precis hur jag vill längs vägen.

Inte lika långt eller avancerat som dina planer, men jag har bara ett par veckor att leka med så det blir nog trevligt ändå.

Har lite samma planer. Bomba ner till Berlin dag ett, dag två ska Tyskland vara avklarat/redo att påbörja bergspassage och därefter spontanköra där jag så känner. Fokus norra medelhavet för min del. :)

Gjort det förr eller hunnit kolla upp några need to knows?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har lite samma planer. Bomba ner till Berlin dag ett, dag två ska Tyskland vara avklarat/redo att påbörja bergspassage och därefter spontanköra där jag så känner. Fokus norra medelhavet för min del. :)

Gjort det förr eller hunnit kolla upp några need to knows?

Lite så jag tänker också - pressa på och sluka mil på vägen ner och ta det lugnare på vägen hemåt.
Berlin står med på min lösa resplan också, mest för att jag verkligen gillar staden och har letat efter en ursäkt att åka dit igen.

Nej, jag har aldrig åkt neråt tidigare. De enda långresorna jag gjort har varit i Norge och Sverige, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag har dock backpackat jorden runt när jag var 25 (pre smartphone) och lärde mig då att det mesta löser sig längs vägen om man bara är lite flexibel. Det handlar ju inte om en resa till månen precis.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min erfarenhet efter xx europaresor är att det är på hemvägen man är less och vill sträckköra. Jag har ett flertal gånger sträckkört från Bern eller Milano till Norrland bara för att jag själv, frun eller barnen vill hem när man blivit mätt på resande.
Det kan självklart se olika ut men det kan vara klokt att bocka för alla måste-se på nervägen eftersom man ofta skippar allt sådant på vägen hem.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min erfarenhet efter xx europaresor är att det är på hemvägen man är less och vill sträckköra. Jag har ett flertal gånger sträckkört från Bern eller Milano till Norrland bara för att jag själv, frun eller barnen vill hem när man blivit mätt på resande.
Det kan självklart se olika ut men det kan vara klokt att bocka för alla måste-se på nervägen eftersom man ofta skippar allt sådant på vägen hem.

Nu kommer jag varken ha barn eller fruntimmer med mig, så det är bara min egen hemlängtan som styr hur bråttom jag har hem.
Tackar dock för vettig input. Det känns inte helt orimligt det du säger och jag ska definitivt ta med det i tanken och jag misstänker att det kommer landa på någon kompromiss mellan de två olika uppläggen. Det kan ju vara skönt att turista lite på vägen ner också. En fördel är ju att man då kan variera sträckningen lite så att man t.ex. tar sig neråt i de västra delarna och åker hemåt längre österut, eller tvärtom.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har lite samma planer. Bomba ner till Berlin dag ett, dag två ska Tyskland vara avklarat/redo att påbörja bergspassage och därefter spontanköra där jag så känner. Fokus norra medelhavet för min del. :)

Gjort det förr eller hunnit kolla upp några need to knows?

Har gjort ungefär så de senaste 3 åren och tycker det funkar kanon. Blir lite liknande även i år men försöker förstås hitta lite nya vägar och områden/länder. Håller med de som har erfarenheter om att när man väl vänt "hemåt" så brukar det gå undan...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min erfarenhet efter xx europaresor är att det är på hemvägen man är less och vill sträckköra. Jag har ett flertal gånger sträckkört från Bern eller Milano till Norrland bara för att jag själv, frun eller barnen vill hem när man blivit mätt på resande.
Det kan självklart se olika ut men det kan vara klokt att bocka för alla måste-se på nervägen eftersom man ofta skippar allt sådant på vägen hem.

Nu kommer jag varken ha barn eller fruntimmer med mig, så det är bara min egen hemlängtan som styr hur bråttom jag har hem.
Tackar dock för vettig input. Det känns inte helt orimligt det du säger och jag ska definitivt ta med det i tanken och jag misstänker att det kommer landa på någon kompromiss mellan de två olika uppläggen. Det kan ju vara skönt att turista lite på vägen ner också. En fördel är ju att man då kan variera sträckningen lite så att man t.ex. tar sig neråt i de västra delarna och åker hemåt längre österut, eller tvärtom.

Att sträckköra när man är trött på vägen hem är inte att rekommendera. När du känner att du är trött är det för sent att stanna. Lite som att köra full, när du druckit för många öl och känner det är det försent. Men där vet ju alla hur vi ska göra men trötthet är tyvärr lika farligt som alkoholpåverkan men går inte att mäta.
Har man , som vi lite erfarna, kört långt och länge så har man fått viss erfarenhet. Tyvärr betyder erfarenhet också att jag kört alldeles för långt och länge ibland men haft tur att klarat mig utan olyckor.
Jag gillar dessutom att vara ute på resa så jag behöver ju inte hem så snabbt jag kan utan tar gärna trevligt krokiga vägar även i Sverige.
Men inget är fel, du ska köra som du vill, inte som jag eller någon annan tycker är bäst! :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top