Hojresor 2018....?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Angående resa i Polen så kan man nog få ganska olika svar beroende på vem man frågar.
Frågar du mig så skulle jag avråda dig från mc resa i Polen under premisserna att resans syfte är att köra bra mc-vägar. Har du något specifikt resmål i Polen och vill ta hojen dit....kör på

Min upplevelse av att köra mc i Polen är från många år sedan när jag körde hem från Kroatien.
Den resan hade gått via Tyskland, Italien, Österrike, Slovenien, Tjeckien och Polen.
I flera av dessa länder kör de inspirerat...Mycket mer inspirerat än här hemma. Dessutom är det mycket mer trafik på kontinenten än här. I samtliga av länderna med livfull körning njöt jag av tempot och deras inställning till trafiksäkerhet. Jag kände mig aldrig otrygg.
Men i Polen var det något helt annat. De kör fort precis som i Italien... Men hänsynslöst. Det är som om väldigt många av dem helt saknar respekt för andras hälsa och liv. Det finns skäl till att många av de polska vägarna kantas av mängder av kors. Vägarna var inte sällan i dåligt skick för mc-körning. Nu körde jag bara 80-100 mil i Polen om jag minns rätt och det finns massor av vägar i Polen.
Jag vet att det finns många som åker till Polen årligen på mc-resa. Jag förstår inte varför, men de kanske åker för resmålet och inte körupplevelsen. För om det är körupplevelsen som lockar så skulle jag välja ett annat land.
I övrigt har säkert Polen massor att erbjuda.... Men bra mc-körning.... Knappast.

Friskriver mig från samtliga stavfel, syftningsfel och i övrigt dåligt formulerad och obegriplig text då jag är för lat för att läsa det jag har skrivit här på telefonen.

När körde du i Polen senast? På 90-talet? Då körde alla som om domedagen var här, nu har alla lugnat ner sig, massvis med poliser, fartkameror och straffen har skärpts radikalt. Vägarna är bättre än i Sverige. Vad gäller fina mc vägar o utsikter så tipsar jag köra från ex. Swinoujscie-Masuriska sjöarna via Kolobrzeg (mkt fina vägar med lite trafik förutom vid Gdansk såklart). Eller ner i Södra Polen upp i bergen, Nedre Slesien ex sen en tur till Tjeckoslovakien som det borde heta, eller mot östra Polen, sen in till Ukraina, bergen där heter Biesczady (sök på yt finns många fina mc filmer)
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Till sommaren kör jag ner till Paris för att hälsa på brorsan och hans tjej som fått barn. Sedan blir det Geneve för att hälsa på en "tjejkompis". Har inte planerat så mycket ännu mer än att jag vill köra Colle del Nivolet (Nivolet-passet) då jag aldrig kört det innan. Kommer utgå från Geneve och köra upp till Thonon-Les-Bains och sedan ner till Col De Joux Plane, Chamonix-Mont-Blanc och vidare ner till Strada Provinciale 50 och upp igenom passet där det blir en matbit på "restaurangen" som finns där.

resa32sll.jpg
 
Last edited:

pethson

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda GL 1500 SE
Vi gör ett alternativ till att flyga och hyra hoj. Vi är ett gäng som mitten av september åker med Franklin Travel till Dolomiterna.
Dom lastar din hoj på släp, man åker med minibuss med släp ner. Sover på båten från Trelleborg till Tyskland.
Bor på ett hotell, gör dagsutflykter med ledare som är mycket vana att köra i Dolomiterna.
Blir 6 härliga dagar där nere, åker en fredag och kommer hem söndag.
Förra året var det några som flög till München för att slippa åka bil hela vägen. Och hörde att något år har det varit folk som flugit och anslutit vid hotellet.
Franklin kör tre MC resor under 2018
Googla Franklin Travel, kan varmt rekommenderas.
Funkar för alla oavsett om man kör custom, sport eller... Man väljer en grupp efter förmåga...

//Peter
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Min (och sambons) plan är att skicka hojen med Lastbil ner till Verona, Italien då dagarna inte räcker till annars och sen ta flyget ner..
Börjar resan upp till Monte Grappa sen vidare Stelvio, timmelsjoch, dolomiterna, Grossglockner och en massa andra bergspass för att sen ta mig uppåt och hemåt. Tänkte hinna med Kehlsteinhaus, Örnnästet på väg hem ialla fall...
Kommer köra fullpackad KTM 1090 Adventure R och bo både i tält och ett par nätter på hotell eller vandarhem.

Innan dess tänkte jag hinna med några dagar i Sverige på TET. (Trans Euro Trail.) :banana
Bara den förbannade kylan försvinner..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Min (och sambons) plan är att skicka hojen med Lastbil ner till Verona, Italien då dagarna inte räcker till annars och sen ta flyget ner..
Börjar resan upp till Monte Grappa sen vidare Stelvio, timmelsjoch, dolomiterna, Grossglockner och en massa andra bergspass för att sen ta mig uppåt och hemåt. Tänkte hinna med Kehlsteinhaus, Örnnästet på väg hem ialla fall...
Kommer köra fullpackad KTM 1090 Adventure R och bo både i tält och ett par nätter på hotell eller vandarhem.

Innan dess tänkte jag hinna med några dagar i Sverige på TET. (Trans Euro Trail.) :banana
Bara den förbannade kylan försvinner..
Skippa tältet! Mindre packning blir det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skippar man tältet går det åt massa tid att köra in i orter, passa tider osv... nä, tält ger maximal frihet! :fakta:hej
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
5000:- Enkel till Verona www.karlssonspedition.se dom håller med bur och spännband
Har hört dessa uppgifter med, vet du om priserna är aktuella fortfarande i år?

Vad kostar det att frakta hojen på lastbil?
Bygger du en bur eller låda på en pall eller?
Vad han sa ovanför.
Skippa tältet! Mindre packning blir det.

Nä vill spendera några nätter i tälöt. Koka lite kaffe och värma burkmat på ett litet gasolkök mm... Tvärt emot vad tjejen vill men det är en risk jag får ta.. :)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Förstår inte varför folk är så skraja för lite autobahn körning. Tyskland tar man ju på en dag och sen är man ju nere i de intressanta delarna. Låter ju både bökigt och dyrt att hålla på och mecka med lastbilstransport av hoj.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förstår inte varför folk är så skraja för lite autobahn körning. Tyskland tar man ju på en dag och sen är man ju nere i de intressanta delarna. Låter ju både bökigt och dyrt att hålla på och mecka med lastbilstransport av hoj.

I mitt fall beror det på snö och halka. Egentligen skulle jag åkt i november innan det blev halt. Sedan var planen att hålla sig där det är runt 15 grader. Dvs rivieran, sedan ner mot norra Spanien för att till slut hänga runt Sevilla och Gibraltar. När det börjar bli vår hemåt igen via Portugal och kusten mot Frankrike. Hemma när det börjar bli varmt igen.

Funderade på att köpa en folkabuss och ta med hojen i den. Eller köpa ett släp till bilen. Blev inget. Har lite att pyssla med så det får bli nästa höst.

Jag hade på känn att det inte skulle bli en lika varm och snöfattig vinter som för ett år sedan. Men att det skulle bli en dödsvinter som nu hade jag inte räknat med.

Autobahn har jag inget emot.

Köpte nytt tält som reser sig själv på 30 sek. Ska testa lite i Sverige sen när bilprovningen börjar besiktiga hojar igen.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Förstår inte varför folk är så skraja för lite autobahn körning. Tyskland tar man ju på en dag och sen är man ju nere i de intressanta delarna. Låter ju både bökigt och dyrt att hålla på och mecka med lastbilstransport av hoj.

Nja 165 mil på en dag med Adventurehoj och passagerare med packning på motorväg då kan man ha roligare därför väljer jag lastbil.. Hade jag haft mer tid hade vi helt klart kört ner och undvikit motorvägen då det finns många fina vägar i Tyskland.

Vad menar du? Han svarade på mina frågor.
Jag uppfattade som du ställde frågan till mig men tyckte det var onödigt att svara då han redan gjort det så jag hänvisade till hans svar. :tummenupp
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
När körde du i Polen senast? På 90-talet? Då körde alla som om domedagen var här, nu har alla lugnat ner sig, massvis med poliser, fartkameror och straffen har skärpts radikalt. Vägarna är bättre än i Sverige. Vad gäller fina mc vägar o utsikter så tipsar jag köra från ex. Swinoujscie-Masuriska sjöarna via Kolobrzeg (mkt fina vägar med lite trafik förutom vid Gdansk såklart). Eller ner i Södra Polen upp i bergen, Nedre Slesien ex sen en tur till Tjeckoslovakien som det borde heta, eller mot östra Polen, sen in till Ukraina, bergen där heter Biesczady (sök på yt finns många fina mc filmer)

Vägarna bättre än i Sverige? Talar vi om samma Polen?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vägarna bättre än i Sverige? Talar vi om samma Polen?

Det kan du ge dig på! När vad du senast nere o körde? Jag var där förra året, hela Polen känns som ett stort vägbygge, inga kartor eller GPS som är giltiga nån längre tid, bara den i Iphonen funkar.

MVH
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Det kan du ge dig på! När vad du senast nere o körde? Jag var där förra året, hela Polen känns som ett stort vägbygge, inga kartor eller GPS som är giltiga nån längre tid, bara den i Iphonen funkar.

MVH

2 år sedan körde i hela södra delen, värsta vägarna jag sett. Frågade även min kollega precis som är polska och kör ner var och varannan helg och semester, hon undrade också var du kört. :crash
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nä vill spendera några nätter i tälöt. Koka lite kaffe och värma burkmat på ett litet gasolkök mm... Tvärt emot vad tjejen vill men det är en risk jag får ta.. :)[/QUOTE]
Fan du ligger på minus redan innan resan startar:död
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä vill spendera några nätter i tält. Koka lite kaffe och värma burkmat på ett litet gasolkök mm... Tvärt emot vad tjejen vill men det är en risk jag får ta.. :)

Fan du ligger på minus redan innan resan startar:död

Inte nödvändigtvis, det finns kvinnor som kan anpassa sig! :7peta :tungan

Men man måste naturligtvis göra något jobbigt som tjejen vill! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top