Hojresor 2018....?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som har gjort Östersjön runt? Färja till Finland (från tjockholm), sedan söderut. Vägen från Tyskland kan jag hem sedan. Men hur funkar det med campingar och dylikt på andra sidan? Någon som testat? (såklart någon har). Vad att tänka på?
Vafan, kör via Haparanda!

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vafan, kör via Haparanda!

Skickat från min G8231 via Tapatalk

När jag blir stor och tjöppt en "Äventyrshoj" kanske, men tills vidare nöjer jag mig med touring hemmavid.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag blir stor och tjöppt en "Äventyrshoj" kanske, men tills vidare nöjer jag mig med touring hemmavid.

Inte behöver du en äventyrSHoj, det går att köra längre sträckor med en SportHoj också. :)
Jag har kört via Utsjoki, cirkus 80 mil norr om Happis, som längst norrut men inte söderut om Finland på östra sidan om Östersjön så den biten ner till Polen kan jag tyvärr inte uttala mig om...
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Inte behöver du en äventyrSHoj, det går att köra längre sträckor med en SportHoj också. :)
Jag har kört via Utsjoki, cirkus 80 mil norr om Happis, som längst norrut men inte söderut om Finland på östra sidan om Östersjön så den biten ner till Polen kan jag tyvärr inte uttala mig om...

Kör längre sträckor med min SportHoj varje år! Faktiskt det enda jag gör numera. Borde ta licens snart... och börja köra endurance...!!Kan Sverige upp och ner, fram och baklänges. Detsamma med västra Europa. Men som sagt, lite nyfiken på att åka runt pölen, öster om Östersjön. Så nära men känns ändå jäkligt avlägset! Ingen som testat??!!
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ni Norgeveteraner, om man bara har tid för en långhelg, bör man hålla sig till de södra delarna och leta sig fram till Preikestolen med omnejd, eller fungerar det OK att köra uppåt längs med svenska gränsen?

Längs med västkusten samt trakterna kring Geiranger är gjort. Sugen på något nytt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Varifrån startar du? "Skogen" är inte så upplysande. Jag bor i skogsbrynet, och jag ser dig inte någonstans! :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Vi är minst sagt flexibla även med rutten i Sverige då vi alla ändå startar från helt olika delar av landet. (Både Tokholm och de värmländska skogarna, t ex). :hej

Vi har kört mycket i just Dalsland och Värmland, så det ligger nära till hands att välja några av de finare vägarna i dessa landskap mot själva gränsen. Om man har tänkt köra i södra Norge då förstås. Känns ju helt klart som det naturliga alternativet då de östra delarna av landet inte ser så där superkul ut på kartan åtminstone.

Funkar det OK att helt enkelt slingra sig fram kring Norges sydkust?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni Norgeveteraner, om man bara har tid för en långhelg, bör man hålla sig till de södra delarna och leta sig fram till Preikestolen med omnejd, eller fungerar det OK att köra uppåt längs med svenska gränsen?...............
Södra Norge är fint på många håll. Har du kört i trakterna av Lysefjorden? 44:an vid Flekkefjord?

Man kan få en fin tur från t ex Horten (färjan från Moss) och sedan köra snett över landet mot exempelvis Flekkefjord. Väljer man konsekvent små vägar - och undviker E18! - så får man en fin tur till Flekkefjord. Kika på kartan och välj de mindre/minsta vägarna som 306, 32, 356, 38, 358, 41, 42, 43.

Från Flekkefjord kan man sedan köra den fina 44:an längs kusten till Egersund, sedan sikta på 45:an till Lysebotn, som bör köras först nedför (fin utsikt) och sedan uppför (roligare körning), vidare Suleskarsvägen över fjället (väg 337) och möta väg 9 vid Rysstad. Från Rysstad tar du 9:an norröver, in på 45:an till Dalen (fin sträcka)... osv!

Nä nu kan jag inte skriva mer, måste iväg på middagsbjudning! :)

EDIT: Såg just ditt nya inlägg. Man kan nog slingra sig fram. Kanske. Men som BrooklynS skrev - undvik E18!!

EDIT 2: Det finns en del go' körning i Östfold också. Halden//Rackestad/Sarpsborg/Mysen/Lilleström. Väg 21 och 22. Vägarna 114 och 115. Delar av 170. Säkert ännu mera....
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kör längre sträckor med min SportHoj varje år! Faktiskt det enda jag gör numera. Borde ta licens snart... och börja köra endurance...!!Kan Sverige upp och ner, fram och baklänges. Detsamma med västra Europa. Men som sagt, lite nyfiken på att åka runt pölen, öster om Östersjön. Så nära men känns ändå jäkligt avlägset! Ingen som testat??!!

Kom igen nu, det hänger inte på hojen... :brynad

Buy quality, cry once

Om du inte vill köra ensam och inte planera allt själv kan en idé vara att få med några här.
En SportHojsresa där resan flätas samman av medlemmar här! :)

Klarar man inte 500 mil tar man och hänger med på delar...

https://www.google.com/maps/dir/Tor...5bb!2m2!1d24.1276643!2d65.8417085!2m1!3b1!3e0
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mycket bra initiativ! Dock verkar krånglet med visum till Ryssland medföra att man hellre åker över Tallin.


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Någon som har gjort Östersjön runt? Färja till Finland (från tjockholm), sedan söderut. Vägen från Tyskland kan jag hem sedan. Men hur funkar det med campingar och dylikt på andra sidan? Någon som testat? (såklart någon har). Vad att tänka på?
Japp, fast åt andra hållet: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?276959-Bottenviken-runt Där finns också en länk till min resedagbok.

Vi har lite funderingar på att göra om det i år, trots att vi var rätt missnöjda med vägarna i Finland förra året. Men, i år kör vi GPS med rutter vi har gjort hemma i soffan, då är det mycket lättare att hitta roliga och krokiga vägar med Google maps och sen lägga in det i GPSen. Förra gången körde vi roadbook, och då valde vi lättnavigerade vägar i första hand, och fanns det olika rimliga val så tog vi dom som på håll såg ok ut. Sen funderar vi på att ta färjan till Åbo, och köra motsols, eller möjligen studsa över Åland, istället för svenska kusten upp och färjan hem från Helsingfors.
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Inga fel alls. Vi har kört en årlig Norgetripp på försommaren de senaste fyra åren och kommer göra likadant nästa år. Har ni några specifika planer gällande vilka områden ni tänker besöka?

Faktiskt inte, varit alldeles för mycket jobb så planeringen har blivit lidande :/
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Faktiskt inte, varit alldeles för mycket jobb så planeringen har blivit lidande :/


Beroende på när ni åker i tid så kan det fortfarande vara en del snö längre upp, men oavsett så är det rätt fint i de södra delarna också. Inlägget från T-max ovan är en bra grundplåt.
Det är lite "svenskt" de första milen i Norge, men tar man sig bara sig förbi Drammen, eller som i exemplet ovan - färjan till Horten, så blir det snart bättre.

Vi har härjat runt mestadels i de södra delarna, 2015 gjorde vi dock Trollstigen och Geiranger, men som sagt var det en del snö bitvis.

Norge 2015.jpg

(Vad gäller hojen på bilden så är det inte min, det var en av reskamraterna som blev tvungen att låna frugans tjejHarley då han inte trodde att hans egen dragbike skulle funka i de norska fjällen.)
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hur stora SD-kort och hur många har du med dig på dina resor?
Du filmar en hel del på dina resor ser jag.

Har ett 64 Gb som brukar räcka för en dag. Ibland blir det fullt och då har jag ett par 32 Gb i reserv. Tömmer SD-korten till en extern hårddisk varje kväll. Tycker det är guld värt att kunna återuppleva resorna. Speciellt nu i vintermörkret. Det som ligger på YT är bara en mindre del av all film. Snittar ca. 3 timmar film per dag.
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej jag kör ner till Cuneo (söder om Turin) runt den 18 juni tanten flyger ner till Turin den 22 så jag behöver hinna ner och hämta upp henne. Gjorde motsvarande i Innsbruck förra året..:banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top