Hojresor 2018....?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har två idéer. Antingen flyga till norra Italien (Bergamo), hyra hoj där, och lägga bortåt en vecka i Dolomiterna/Sydtyrolen. Eller flyga till Malaga, hyra hoj och köra i Andalusien i några dagar. Får se vilket det blir. Lutar mest åt Andalusien just nu

I vilket fall blir det en kontrast till förra årets tur till Lofoten. Då tog jag norrlandskusten upp och norska västkusten ned. Start och mål i Göteborg. Tog 13 dagar.

EDIT: Så tänkte jag förstås köra den årliga Thruxton-turen runt Vättern (85 mil på två dagar om man kör som jag, med start och mål i Göteborg). Thruxtongänget här på SH gör den turen varje sommar.

Och troligen upprepa förra årets fina tur runt Vänern på en dag. Långt som fasen på en dag, tog nog 13 timmar (minns inte helt). Men det var en fin tur! BMW-klubben arrangerar men bjuder även in andra, så jag hänger på med min traja.



Ja, Vänern runt var trevligt. Hänger gärna på igen. Tror det var 13,5 timmar innan vi var hemma TMax500.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, Vänern runt var trevligt. Hänger gärna på igen. Tror det var 13,5 timmar innan vi var hemma TMax500.

He-he... 13,5 timmar är en lagom daglig dos! :D
Har redan skrivit in den turen i kalendern för 2018.
25 augusti 2018, var det väl?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
13 timmar körde jag första dagsetappen till Lofoten med nytaget körkort på 36 år gammal hoj... runt Vänern, varför det?

#skitfult


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
13 timmar körde jag första dagsetappen till Lofoten med nytaget körkort på 36 år gammal hoj... runt Vänern, varför det? #skitfult Skickat från min iPad med Tapatalk
Jo, man kan tro att det är en meningslös tur. E45. E18. 26:an. E20. 44:an. Hur kul låter det?

Men faktum är att Reiseleitern har letat upp jättefina småvägar - kurviga och granna - så att nästan allt går på go'a mc-vägar. Av hela varvet på runt 50 mil är det endast 4-5 mil som är av karaktären transportsträcka. Så det är - faktiskt - en riktigt fin tur!

Fast det lite långt för mig (och Hixman) som först måste resa till startplatsen i Vänersborg, och sedan hem igen. 15-16 mil till. Det blir stela ben och seg skalle sista biten hemåt...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aha, jag trodde i min nästan obegränsade enfald att det var raka spåret på stora vägarna...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Sk footprint http://se.hilleberg.com/SV/tält/tillbehör/ ;)

Jag är lite sugen på ta färjan till Gdansk, ner till Krakow, över till Dresden och tillbaka till Gdansk och färjan hem igen. Hur är det att köra i Polen? Är det ok vägar och trafikmentalitet?

Angående resa i Polen så kan man nog få ganska olika svar beroende på vem man frågar.
Frågar du mig så skulle jag avråda dig från mc resa i Polen under premisserna att resans syfte är att köra bra mc-vägar. Har du något specifikt resmål i Polen och vill ta hojen dit....kör på

Min upplevelse av att köra mc i Polen är från många år sedan när jag körde hem från Kroatien.
Den resan hade gått via Tyskland, Italien, Österrike, Slovenien, Tjeckien och Polen.
I flera av dessa länder kör de inspirerat...Mycket mer inspirerat än här hemma. Dessutom är det mycket mer trafik på kontinenten än här. I samtliga av länderna med livfull körning njöt jag av tempot och deras inställning till trafiksäkerhet. Jag kände mig aldrig otrygg.
Men i Polen var det något helt annat. De kör fort precis som i Italien... Men hänsynslöst. Det är som om väldigt många av dem helt saknar respekt för andras hälsa och liv. Det finns skäl till att många av de polska vägarna kantas av mängder av kors. Vägarna var inte sällan i dåligt skick för mc-körning. Nu körde jag bara 80-100 mil i Polen om jag minns rätt och det finns massor av vägar i Polen.
Jag vet att det finns många som åker till Polen årligen på mc-resa. Jag förstår inte varför, men de kanske åker för resmålet och inte körupplevelsen. För om det är körupplevelsen som lockar så skulle jag välja ett annat land.
I övrigt har säkert Polen massor att erbjuda.... Men bra mc-körning.... Knappast.

Friskriver mig från samtliga stavfel, syftningsfel och i övrigt dåligt formulerad och obegriplig text då jag är för lat för att läsa det jag har skrivit här på telefonen.
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
@ TMax500 Andalusien är fantastiskt och det finns hur mycket balla hoj vägar som helst. Hyra hoj kan du göra här tex. http://www.rentabike.org/en/offices.htm Där har jag hyrt Yamaha MT09. Hojjarna har en topbox. Jac som har stället är väldigt hjälpsam.
En GPS är bra att ha och lite planering innan skadar inte heller. Fråga Jac om bra turer runt Andalusien så du inte missar något. Han kan skicka GPS filer som du lägger in i din GPS eller så hyr du en av Jac. El Chorro,Ronda och bergen runt Malaga kan rekomenderas. Glöm inte att åka väg A-7000. :)
//Uffe
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ser bra ut! :)

Vi åker i skiftet maj-juni. Det kanske är lite, lite sent (=redan för varmt?). Men det var den veckan alla kunde komma loss från jobb och annat.
 
Last edited:

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Långresor tar död på min kropp, så all heder till er som gör alla era bucketlist. Själv åker jag ner till Sachenring och kollar MotoGP. 2 x 2 dagar är vad jag pallar.
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Blir lite enklare resa, första ulandsresan på hoj får gå till Norge :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det blev ingen kontinentalresa 2017, men 2018 bör det bli. det blir antagligen Dolomiterna via Gdansk, Tjeckien Österrike på nerresan Tyskland och Danmark hem.
Skall köra med camelback så man inte torkar ut i sommarvärmen :tummenupp :banana
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Blir lite enklare resa, första ulandsresan på hoj får gå till Norge :)
Norge är kalas, så det skall du inte vara ledsen för! :)
Det är bara vädret (som i Sverige fast värre) och prisnivån (som i Sverige fast värre) som är jobbigt. För övrigt är det maaassor av kanonfin körning i nabo-landet!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Blir lite enklare resa, första ulandsresan på hoj får gå till Norge :)

Inga fel alls. Vi har kört en årlig Norgetripp på försommaren de senaste fyra åren och kommer göra likadant nästa år. Har ni några specifika planer gällande vilka områden ni tänker besöka?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Någon som har gjort Östersjön runt? Färja till Finland (från tjockholm), sedan söderut. Vägen från Tyskland kan jag hem sedan. Men hur funkar det med campingar och dylikt på andra sidan? Någon som testat? (såklart någon har). Vad att tänka på?
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top