Hojresor 2018....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Snart är det nytt år. :) Vart tänker ni er nästa säsong? Det här årets planer förändrades fullständigt pga ett gäng orsaker så det blev inte alls som det var tänkt från början.Kanada/Alaska blev att hjälpa en kompis i Bulgarien istället. Tog sidovagnshojarna ner.

2018? Om det blir som vi tänker så kör vi till Moskva, tar tåget med hojarna till Vladivostok, båten till Magadan, köra Road of Bones och kör sen hela vägen hem genom Sibirien/Ryssland. Tåget till Vladivostok är endast för att hinna med hela resan på den tid vi har på oss. Sparar nästan 1.000 mil och flera veckor på att ta tåget. Vladivostok/Magadan är det sista vi har kvar att se i Ryssland i princip. Ett annat alternativ är att ta tåget till Ulan-Ude eller Tynda och köra t/r Magadan och köra hem och strunta i Vladivostok. Men det blir kanske för jobbigt och tar troligtvis för lång tid. Men nåt sånt går tankarna åt.....

road_of_bones.jpg

Finns egentligen två "drömresor" jag skulle vilja göra. Detta är en av dom. Den andra är att köra från Prudhoe Bay i norra Alaska till Ushuaia i södra Argentina. Det vore lite skojigt. Och lite mer avancerat för man måste flyga hojarna. Vilket jag aldrig gjort men det ska ju gå.

- - - Updated - - -

Hur ser ni på nästa säsong?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har lite lösa planer på att ta sikte på medelhavet under sommaren. Inget är dock bestämt ännu, men kommer jag iväg så blir det nog rätt flexibelt schema och resrutt. Åker troligen ensam så jag kan göra precis hur jag vill längs vägen.

Inte lika långt eller avancerat som dina planer, men jag har bara ett par veckor att leka med så det blir nog trevligt ändå.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Något liknande för mig. Lutar åt Slovenien, Kroatien och Bosnien i nuläget. En riktig turistresa jämfört med dig Hell:lol Åker även jag själv så det mesta är öppet. Det enda som är helt säkert nu är att färjan går den 20/6:banana
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Imponerad av alla era planer på långresor, har själv aldrig gjort det men till vår/sommar ska det bli något utanför sveriges gränser, söderut i europa troligtvis, Frankrike normandie är ett alternativ jag funderar på.

Är det tältning eller hotell för er?
Om någon av er väljer hotel, brukar ni förboka eller chansa på att hitta ledigt hotel?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Eeeeh.
Jag tänkte åka ner till Åland och sen upp igen på finska sidan om vattenpölen. Känns lagom äventyrligt.

Fast jag kör ju inte Ural :yoparty :Bugar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har två idéer. Antingen flyga till norra Italien (Bergamo), hyra hoj där, och lägga bortåt en vecka i Dolomiterna/Sydtyrolen. Eller flyga till Malaga, hyra hoj och köra i Andalusien i några dagar. Får se vilket det blir. Lutar mest åt Andalusien just nu

I vilket fall blir det en kontrast till förra årets tur till Lofoten. Då tog jag norrlandskusten upp och norska västkusten ned. Start och mål i Göteborg. Tog 13 dagar.

EDIT: Så tänkte jag förstås köra den årliga Thruxton-turen runt Vättern (85 mil på två dagar om man kör som jag, med start och mål i Göteborg). Thruxtongänget här på SH gör den turen varje sommar.

Och troligen upprepa förra årets fina tur runt Vänern på en dag. Långt som fasen på en dag, tog nog 13 timmar (minns inte helt). Men det var en fin tur! BMW-klubben arrangerar men bjuder även in andra, så jag hänger på med min traja.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Imponerad av alla era planer på långresor, har själv aldrig gjort det men till vår/sommar ska det bli något utanför sveriges gränser, söderut i europa troligtvis, Frankrike normandie är ett alternativ jag funderar på.

Är det tältning eller hotell för er?
Om någon av er väljer hotel, brukar ni förboka eller chansa på att hitta ledigt hotel?

Tält är jag alldeles för bekväm av mig för att ens överväga. Brukar boka hotell för nästa natt på kvällen innan. Booking.com etc funkar utmärkt.

Inga problem att hitta boende me bra frukost för överskådliga pengar nånstans söder om Danmark när jag brukar åka neråt i juni/juli. Är ju innan semestrarna dratt igång där ner.

Det är bara att packa lite kallingar och Visa-kortet och dra ;)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Brukar boka några hotell på nervägen i förväg. Ibland även 2-3 dagar vid något trevligt ställe där jag gör dagsutflykter eller bara solar och softar. Annars gör jag precis som Mr Woland. Funkar kanon:tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tallinn till Riga (via lite omvägar) i början på juni, med sonen och hans nytagna A2-kort. Sammalika Norgetur i slutet på augusti. Samt ett antal 2-3-dagars offroadturer lite hit och dit. Och någonting lite längre söderöver i september kanske. Zakopane? Eller alperna? Eller annat? Vet inte riktigt vad det blir än...
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Börjar 2018 som jag gjort de senaste åren med en tur till Assen och kollar WSBK, sedan får vi se.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Imponerad av alla era planer på långresor, har själv aldrig gjort det men till vår/sommar ska det bli något utanför sveriges gränser, söderut i europa troligtvis, Frankrike normandie är ett alternativ jag funderar på.

Är det tältning eller hotell för er?
Om någon av er väljer hotel, brukar ni förboka eller chansa på att hitta ledigt hotel?

Tält alla gånger. Man får sova i sin egen bekväma säng varje natt, bra luft, tyst och lugnt, inga vägglöss eller annan ohyra, totalt flexibelt vad gäller var/när/hur osv. Håller man på och planerar sin resa varje dag kan man ju inte ta de där härliga vägarna som dyker upp när man minst anar det. Passa tider på semestern? Glöm det.

DSC_2329.JPG
DSC_3399.JPG
IMG_3124.JPG
IMG_1135.JPG
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hotel, pensionat och B&B.
Kör på chans och brukar hitta ställen annars får man sova i mc-kläderna på något avskilt ställe ..:banana

Sen beror det även på var man åker, i Alperna finns det gott om boende , lång bort från civilisationen i obygden kan tältet vara ett bra alternativ
 
Last edited:

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Förra året blev det en 17 dagars resa upp till Lofoten! Lite kluven vart jag åker i år, hade gärna åkt norrut igen men kul att se nytt också därför far tankarna lite mot Österrike också. Eller vad tror ni?

Antingen åker jag själv eller med en kamrat lite oklart ännu. Tältet ska med!

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

Skaffa ett absidgolv så minskar du fukt och gräsdoft med typ 100% , blir stor skillnad.
Klipp till en pressening , har c:a 15cm marginal mot ytterduken så ingen bit sticker ut och
kan få regnvatten och rinna in.
Sätt öljetter och elastiskt rep som du fixerar mot markpinnar och bågar.

Ännu lyxigare och tältgolvs sparande är att den täcker hela innertältets golv också:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sådant, men hade inte med det denna gång. På treveckors tältsemestrar med familjen har vi det alltid; då i Keron4GT.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skaffa ett absidgolv så minskar du fukt och gräsdoft med typ 100% , blir stor skillnad.
Klipp till en pressening , har c:a 15cm marginal mot ytterduken så ingen bit sticker ut och
kan få regnvatten och rinna in.
Sätt öljetter och elastiskt rep som du fixerar mot markpinnar och bågar.

Ännu lyxigare och tältgolvs sparande är att den täcker hela innertältets golv också:tummenupp
Sk footprint http://se.hilleberg.com/SV/tält/tillbehör/ ;)

Jag är lite sugen på ta färjan till Gdansk, ner till Krakow, över till Dresden och tillbaka till Gdansk och färjan hem igen. Hur är det att köra i Polen? Är det ok vägar och trafikmentalitet?
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Ni har de för bra :) med 2 ungar på 2år och 1år är jag glad när jag får köra min favoritrunda i trakterna på 10mil ;) Avundsjuk javisst !! :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top