YZF-R125 eller KTM RC 125?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om du köper en nyare yzf r125 eller KTM RC 125, då är dessa standardutrustad med abs bromsar. ABS är en detalj som höjer säkerheten kraftigt ( särskilt för nybörjare). Det är betydligt viktigare än diskussionen om att få köra på motorväg eller ej.
Dom flesta allvarliga MC olyckor sker på 70 km/h vägar med låg vägstandard.

2 taktare n är enbart rolig om den körs ostrypt med en effekt på 25-30 Hk. ( Olagligt med a1 körkort). 4 taktaren är ett bättre och mer miljövänligt alternativ om man väljer att köra en laglig a1 motorcyckel.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det där med ”normala” 2 taktare lät intressant.. du får gärna utveckla lite angående det! Vad för modeller, och allt möjligt faktiskt haha om det är ok.
Sen kommer jag varken vilja köra motorvägar då det kommer vara tråkigt med 125:a men samtidigt har jag ej tillåtelse av föräldrarna :hihi (det var dealen för A1), så landsvägar kommer det bli.
Men som sagt, om du skulle kunna vara så vänlig och utveckla mer om dessa 2t skulle jag kanske kunna ändra mig...

"Normala" 2-taktare är motorcyklar som är byggda för att användas för vardagsbruk, så deras motorer är gjorda för att hålla och därför är även ursprungseffekten lägre än 2-taktare för tävlingsbruk.

Sportmodeller av denna typ är exempelvis Yamaha TZR125, Honda NSR125, Suzuki RG125 och Aprilia RS125.
Hondan och Aprilian brukar vara de lättaste att få tag på då de är modeller som funnits längst med 2-taktsmotor samt var väldigt populära.
Av dessa ryktas det att Hondan är pålitligare och lättare att få tag på delar, vet ej om det stämmer då jag aldrig ägt någon av dessa själv.
Värt att notera är att du finner inte dessa av dagens årsmodeller utan NSRen exempelvis fanns fram till 2001, Aprilian sägs det att den fanns fram till 2012 med 2-taktsmotor.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
"Normala" 2-taktare är motorcyklar som är byggda för att användas för vardagsbruk, så deras motorer är gjorda för att hålla och därför är även ursprungseffekten lägre än 2-taktare för tävlingsbruk.

Sportmodeller av denna typ är exempelvis Yamaha TZR125, Honda NSR125, Suzuki RG125 och Aprilia RS125.
Hondan och Aprilian brukar vara de lättaste att få tag på då de är modeller som funnits längst med 2-taktsmotor samt var väldigt populära.
Av dessa ryktas det att Hondan är pålitligare och lättare att få tag på delar, vet ej om det stämmer då jag aldrig ägt någon av dessa själv.
Värt att notera är att du finner inte dessa av dagens årsmodeller utan NSRen exempelvis fanns fram till 2001, Aprilian sägs det att den fanns fram till 2012 med 2-taktsmotor.

Ja, juste ja. Insåg det en bit in i tråden med Aprillian, sen var det plus att veta vad för föer alternativ som fanns. Men som du sa också, de bör nog finnas reservdelar till hojen om det ska vara 2 takt haha. Vet att man kan hitta väldigt mycket på engelska sidor till Aprillian samt att frakten inte är fruktansvärt dyr heller.
Jag vill inte ha någon 2001 direkt heller, då jag kan köra hoj bra och att jag och päronen helt enkelt inte gillar mycket gamla grejer xD .
Så om jag lyckas hitta någon bra Aprillia som är mellan 2006-20(12?) (de innan ser ju helt fruktansvärda ut?!) så blir det nog en sån, annars en R125 :) .

Tack så mycket för hjälpen allihopa, mycket tacksam!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
de bör nog finnas reservdelar till hojen om det ska vara 2 takt haha. Vet att man kan hitta väldigt mycket på engelska sidor till Aprillian samt att frakten inte är fruktansvärt dyr heller.

Jag vill inte ha någon 2001 direkt heller, då jag kan köra hoj bra...

!

Om det är två veckors leveranstid på en viktig del då?

Jag har haft en 16-åring som grät sig till en extra motorcykel när vi inte fick tag på bromsbeläggt till hans Honda snabbt nog.

Sen bör du försöka inse att du inte alls kör bra ännu. Det tar några år och flera tusen mil innan du ens är medelmåttig.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om det är två veckors leveranstid på en viktig del då?
Jag har haft en 16-åring som grät sig till en extra motorcykel när vi inte fick tag på bromsbeläggt till hans Honda snabbt nog...
Så din rekommendation är att ha två motorcyklar och ingen av dem skall vara en Honda?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Så din rekommendation är att ha två motorcyklar och ingen av dem skall vara en Honda?

Exakt!

Undantagsvis kan det dock fungera med en rik far som tar upp plånboken och köper en hoj till på blocket. En hoj man kan nöta på över helgen tills affären öppnar igen.

Några veckors väntetid på en reservdel är oerhört lång tid för en körsugen 16-åring.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade tänkt ge lite bra tips men eftersom du tycker att Aprilian innan 2006 ser fruktansvärd ut så ger jag dig ett långfinger istället...

Skämt åsido, det är inte svårt att få tag på delar till en Aprilia rs125.
Den var kanske inte jättevanlig i Sverige men som någon nämnde tidigare så köper man med fördel delar ifrån England, billigare och i många fall snabbare frakt än att handla det i Sverige.
Finns massor med nyttig info på 125ccsportbikes.com i deras forum.

Jag har själv ägt en och det var en riktigt rolig hoj, smidig som attans och mycket roligare karaktär på motorn är fyrtaktarna.
Jag tyckte den var bättre på alla vis än en yzf-r125, om man bortser från bränsleförbrukningen såklart.


Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top