YZF-R125 eller KTM RC 125?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tvåtaktarna har ju OCKSÅ 11kW liksom... du får inget mervärde, bara dyrare drift, oljeluktande kläder, risk för haveri vid långvarig full gas (vilket är ALLTID med 11kW), minsta förändring i temp/lufttryck/läckande insugsgummi, smuts i bränslet etc etc etc = haveri.

Pratar vi en 125 anno 1989 med 32+ hk är det givetvis annat, men den får du köra lika lite som en R1-a så...

Vill du absolut ha en 2t 125-a så skaffa en Suzuki GT125 X4, två små 62 cc cylindrar som jobbar oerhört mjukt och fint. En riktig hoj! Fast det var knappast vad du tänkte dig...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har mest skummat igenom tråden men har ingen nämnt Hondas Nsr 125 innan så kan jag verkligen rekommendera den. Rolig, pigg och lättskött cykel. Billig att äga är den också. Har en 01:a stående hemma som rullat 5000 mil utan problem. Enbart byte/renovering av kass startmotor sen 2001. Hittade ingen på blocket men det kommer säkert till våren. Du hittar ett fint ex. för 10-15 idag. :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Oj. Två fall under de sista tjugo åren. Ska jag lägga mig platt och anse mig överbevisad...?

Dude - det finns betydligt fler fall hos Yamaha och av betydligt allvarligare karaktär. Utan att tänka alltför många sekunder så kan jag minnas undermåliga vevlager på R6 2007, växellådsdrev på R1 2015 och krokiga vevaxlar på snöskotern SRX då den kom 1998.

Skillnaden är det som bergnäsaren beskrev tidigt i denna tråd - Yamaha fixade skiten och stod för hela tjottabalongen. Utan diskussion. Så verkar inte riktigt vara fallet med det österrikiska märket, återigen baserat på några av höstens trådar...?

Du lider då inte av ironi i några mängder...:fakta

Yamaha är ett bra märke helt klart... men men om jag inte missminner mig helt så ville inte Yamaha ersätta R1-05 som inte sålts på auktoriserad ställe då de bara hade 2 års garanti medans auktoriserad ställe erbjöd 4 års garanti....

Vet dock att de ändrade det senare...

Fin översittarattityd BTW...:tummenupp:tummenupp:tummenupp därför man hänger mera på REJSA...:glömdet

Vi är ju dock rätt överens om KTM kvalite :tummenupp:tummenupp

mvh
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Hej allihopa!
Farsan ville att jag skulle skaffa 2 takt och då blev jag lite mer motiverad då han säkert kommer ge mig lite stöd när det kommer till de kostnaderna som tillkommer ;)
Men undrar bara, vad tycker ni om Aprilia RS125 typ 06-10 modellerna? Är väldigt förtjust i just de modellerna och undrar om era åsikter och vad som är viktigt att tänka på (speiellt om man köper beggagnad)?
Tack på förhand!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Om ts inte ens får köra motorväg för vårdnadshavarna så är det säkerligen uteslutet att köra med olaglig effekt.
Då kan jag inte någon fördel med en tvåtaktare.


(För övrigt tror jag att landsväg är mycket farligare än motorväg med 125:a )
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val.
Vet inte hur det är idag men då fick man höra att de var riktigt opålitliga hojar med dålig reservdelshållning och svårt med delar i allmänhet. Detta var när hojarna bara var några år gamla! Idag har det gått 7 år till och jag undrar om det blivit bättre. Blev direkt avrådd av firmor som handlade med aprilia från att köpa deras produkt... Kändes ju sådär bra och säger en hel del....:död
Har aldrig ägt en aprilia själv men har från andra håll ofta hört negativa saker om dem. Vilket är tråkigt då de gör väldigt fina A-hojar idag.
Du kan beställa reservdelar från England så om du nu ändå ska skaffa en rs125 så kolla upp innan hur situationen är idag med möjlighet till snabba leveranser och att vanliga slitagedelar faktiskt finns. Du ska ha hojen i max 2 säsonger. Hur kul är det om hojen får stå för du har inga delar att fixa ev. problem med. :huvet
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Om ts inte ens får köra motorväg för vårdnadshavarna så är det säkerligen uteslutet att köra med olaglig effekt.
Då kan jag inte någon fördel med en tvåtaktare.


(För övrigt tror jag att landsväg är mycket farligare än motorväg med 125:a )

1. Asså nja, det håller jag nog ej med om. RS125 gör ostrypt och org. drev 0-100 på ish 5-6 sek. YZF-R125 gör det på typ 11-12 sek org. drev. Det är ju det bästa med det :) . Omkörningar, sköna axxar, mer power på landsväg etc.

2. Ja, håller med att landsvägar är farligare, och kommer så småning om att få köra på motorvägar förmodligen, men hur tråkigt är det ändå inte att köra på motorväg ändå? :tungan


När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val.
Vet inte hur det är idag men då fick man höra att de var riktigt opålitliga hojar med dålig reservdelshållning och svårt med delar i allmänhet. Detta var när hojarna bara var några år gamla! Idag har det gått 7 år till och jag undrar om det blivit bättre. Blev direkt avrådd av firmor som handlade med aprilia från att köpa deras produkt... Kändes ju sådär bra och säger en hel del....:död
Har aldrig ägt en aprilia själv men har från andra håll ofta hört negativa saker om dem. Vilket är tråkigt då de gör väldigt fina A-hojar idag.
Du kan beställa reservdelar från England så om du nu ändå ska skaffa en rs125 så kolla upp innan hur situationen är idag med möjlighet till snabba leveranser och att vanliga slitagedelar faktiskt finns. Du ska ha hojen i max 2 säsonger. Hur kul är det om hojen får stå för du har inga delar att fixa ev. problem med. :huvet

Det var faktiskt en riktigt bra poäng. Antog bara att 2 takt delar fanns det gott om när, men det kanske bara i och fr sig är till Kottarna och Husqvarnorna... :smasha
Och om du kollade nya hojar för 7 år sen så är det väl ändå förmodligen de hojar jag kollar på idag? Så om de ändå ej håller så kanske jag ändå kör på en 4-takt. Men ska kolla hur det ligger till med reservdelar m.m.

Tack för alla era visdomar, mycket välbehövda!
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag kan inte tro att någon A1-laglig mc gör 0-100 på 5-6 sekunder.

Men visst jag har två 125:eek:r stående sen min son fyllde 18 och slutade köra 125:a.
En fyrtaktare och en tvåtaktare. I avgasröret på tvåtaktarn har det ramlat bort nån plåtbit och den är ett monster jämfört med fyrtaktaren.

I instruktionsboken till tvåtaktaren står det att kolven ska bytas efter 700 mil. Det motsvarade ungefär varannan månad när han körde som mest.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Hej allihopa!
Farsan ville att jag skulle skaffa 2 takt och då blev jag lite mer motiverad då han säkert kommer ge mig lite stöd när det kommer till de kostnaderna som tillkommer ;)...
Din far har en baktanke ! (Jag brukar låna sonens Aprilia rätt ofta. Det hade jag aldrig gjort om det var 4-takt).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
När jag var 16 och skulle köpa 125a så var även jag intresserad av aprilias rs125. Det tog inte många samtal till diverse firmor som sysslade med dem då och hade med deras svenska agent att göra innan vi insåg att det nog inte var något bra val...
Det är fortfarande omöjligt att köpa Aprilia-delar i Sverige (om man bortser från olja och tändstift).

Jag brukar handla hos: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS1252.html
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...I instruktionsboken till tvåtaktaren står det att kolven ska bytas efter 700 mil. Det motsvarade ungefär varannan månad när han körde som mest.
Att köra 3000 mil/år med en 125:a är väldigt ovanligt, en tiondel av den körsträckan är mer normalt (hojen det länkats till tidigare i tråden har gått 70 mil/år).

Kolvbytesintervallet på Aprilia RS 125 R är 16000 km.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Absolut, men jag vet från säker källa att 10 mil om dagen inte är någon omöjlighet för en körsugen 16-åring.

Och hojen som vill ha ny kolv efter 700 mil är en Husqvarna WRE.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det är fortfarande omöjligt att köpa Aprilia-delar i Sverige (om man bortser från olja och tändstift).

Jag brukar handla hos: http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS1252.html

Misstänkte att det var så. Pratade med en från Probike/skåne för 3-4 år sen och då var det snack om att det byggdes ett jättelager i stockholm för att hålla komplett eller delvis komplett reservdelslager där för snabbare leverans till deras kunder. Verkar som att det har hjälpt absolut ingenting. Tror Aprilia hade gått mycket bättre om de bara kunde fixa sin urusla reservdelshållning. Mycket snack från svenska agenten/probike tycker jag. :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut, men jag vet från säker källa att 10 mil om dagen inte är någon omöjlighet för en körsugen 16-åring.

Och hojen som vill ha ny kolv efter 700 mil är en Husqvarna WRE.

Jag snittade 10 mil/dag när jag hade moppe...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då måste du ha kört moppen på heltid..? xD

Öh, nej inte alls. Snittfart 50 knyck, bara till och från skolan var 3 mil. Sedan umgänge med kompisar som ibland bodde 4-5 mil bort.

Är man uppvuxen på landet i Norrland ser man kanske annorlunda på avstånd... Första dagen med bilkörkort körde jag över 100 mil. :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Men igen, vad tycker alla ni Aprilia ägare (och ex ägare) om RS 125:an (2 takten), kvalitémässigt? Håller den? Är den ”bekväm” att köra med? Mycket meck?
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top