YZF-R125 eller KTM RC 125?

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Hej!

Jag är lite ny på forumet samt lite okunnig och därför vänder jag mig till er fantaster som kanske skulle kunna hjälpa mig? :tuttar (<-- ser ut som en blomma?)

Jag har beslutsångest över om jag ska köpa en Yamaha YZF-R125 eller en KTM RC 125?
Nämnvärdt, vad jag kan se, så har KTM:n en DOHC motor, jämfört med Yamahan som har en SOHC motor. Vad jag vet så ska DOHC motorn vara piggare (bättre)? Men vad jag ser på alla videor jag kollar ska Kotten göra 0-100 på 14 sek-ish (om inte alla suger?) medan folk jag ser med R125 lyckas med det på 10-11 sek (dock vet jag inte om det är stock?) samt att DanTheTwoWheeler jämförde båda och tyckte YZF:n var mycket bättre. Men känns ju konstigt om man jämför både motormässigt samt vad de förbrukar?
Ni får gärna dela med er om era kunskaper och hjälpa mig! Ska köpa nu i vinter.

Tack på förhand! :rolleyes:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bägge är typ gräsklippar motorer det spelar ingen roll i vilket läge kammen ligger i motorn bägge två är lika tröga.

En kamrats son åker ktm,n o dom kommer aldrig köpa en ktm igen maken till maskin att krångla o att sedan ktm Scandinavia är helt omöjliga att ha o göra med.

Köp du yamahan det är ganska säkert en bättre hoj.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Alltså, förstår allas hat mot 4-taktarnas slöhet men det var inte därför denna tråd togs upp, så skulle uppskatta om det skulle kunna läggas åt sidan.

Sen tack så mycket för ditt inlägg, har fått mig att luta mot Yamahan. Men lite mer noggrant, vad hade han för proböem med den? Var det 4 takt eller 2 takt? Och deras service suger alltså?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, förstår allas hat mot 4-taktarnas slöhet men det var inte därför denna tråd togs upp, så skulle uppskatta om det skulle kunna läggas åt sidan.

Sen tack så mycket för ditt inlägg, har fått mig att luta mot Yamahan. Men lite mer noggrant, vad hade han för proböem med den? Var det 4 takt eller 2 takt? Och deras service suger alltså?

Förhållandet kvalitet mellan Yamaha och KTM är ungefär 15:1
Förhållandet generalagent/service mellan Yamaha och KTM är ungefär 50:1


Dvs även om det väääldigt sällsynta skulle hända och du får ett fel på Yamahan så kommer de att fixa det på studs. Med en KTM kommer du dels att FÅ fel på hojen, men framförallt gråta blod i dina fruktlösa försök att få det fixat.

Köp Yamahan.:fakta
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan bara instämma - Yamaha all day long! :tummenupp
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
Har själv köpt ny KTM, EXC300-16 där det lite oväntat dök upp metallflisor i oljan vid första oljebytet. KTM tog in cykeln direkt utan diskussion och kollade växellådan. Fick tillbaka den efter 3 dar. Har nu kört 130 timmar utan problem. Mycket nöjd med servicen MEN på en japansk motorcykel hade det troligtvis inte över huvud taget hänt....
Kör helst Honda men de tillverkar tyvärr inga 2-taktare för endurobruk.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nämnvärdt, vad jag kan se, så har KTM:n en DOHC motor, jämfört med Yamahan som har en SOHC motor. Vad jag vet så ska DOHC motorn vara piggare (bättre)? Men vad jag ser på alla videor jag kollar ska Kotten göra 0-100 på 14 sek-ish (om inte alla suger?) medan folk jag ser med R125 lyckas med det på 10-11 sek (dock vet jag inte om det är stock?) samt att DanTheTwoWheeler jämförde båda och tyckte YZF:n var mycket bättre. Men känns ju konstigt om man jämför både motormässigt samt vad de förbrukar?

Benämningen SOHC eller DOHC berättar bara om hojen har enkel eller dubbla överliggande kamaxlar.

På en 125a som är begränsad till 11kW har det ingen som helst betydelse. Begränsningen ligger i... ...begränsningen, så att säga. :fakta

Välj den hoj du tror att du kommer att trivas bäst med.
Det innefattar utseende, körställning, uppförande under körning - om du nu på något vis får chans att provköra.

Men, det innefattar också som andra har sagt - hållbarhet och kvalitet.

125:a-tiden går så blixtrande snabbt förbi, och kommer aldrig mer tillbaka. Den som har ljusa minnen av sina 2 år på 125 kommer högst troligt att fortsätta som motorcyklist livet ut, eller lär återvända till 2-hjul längre upp i livet när tid och pengar finns att tillgå.

Att då riskera att slösa bort veckor och ibland månader på en märke som förvisso kan vara okay, men som lider av en importör som lägger mer energi på att hitta sätt att skylla på kunden istället för att se till att lösa kundens problem är bortkastad tid och pengar dessutom.

Satsa på en hoj som har chans att rulla så mycket du vill köra, och som har så mycket kvar i sig efter 2 år att den kan säljas, bytas in eller ärvas ner till yngre syskon.

Jag hade satsat på Yamahan.

Nästa snubbe i tråden kommer att tycka annorlunda - det är helt normalt. Välkommen till MC-världen!
 

Freiherren

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2017
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha r6 2007
Har du kikat på Aprilia RS 125? Rätt lik Yamahan men 2-takt och rätt enkel att få upp mer effekt i.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du kikat på Aprilia RS 125? Rätt lik Yamahan men 2-takt och rätt enkel att få upp mer effekt i.

Eller varför inte en Husqvarna WR125 från 1986-87? Om man nu vill ha riktigt roligt alltså...

Vill man ha mer effekt är det ju annars betydligt enklare att köpa en hoj med större motor... :fakta

- - - Updated - - -

App app app inte uppvigla till olagligheter i spprthojs anda. Sporthoj kan ju bli kul med lite huliganism o det får man inte uppmuntra.. basta:krama

Huliganism med 30 hk? Hahaha:rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har själv köpt ny KTM, EXC300-16 där det lite oväntat dök upp metallflisor i oljan vid första oljebytet.

Klart väntat menade du väl?


Nå.
Dubbla eller enkel överliggande kamaxel är en icke-fråga i detta sammanhang. Japanska motortillverkare som Honda och Yamaha gick över till enkla överliggande kamaxlar på många högprestandamotorer för många år sedan. 1965 var DOCH hög status, idag får man fyra gånger litereffekt med enkel kamaxel (och 4 eller 5 ventiler/cylinder), lägre inre friktion, betydligt högre varv, bredare effektkurva, längre hållbarhet etc etc etc.
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Min erfarenhet av YZF R 125an är att den är slö, men den duger gott till transport mellan allt man behöver, tillomed en 20 mila tripp till en stad längre bort.
Den är tung, plastig och väldigt vacker att se på. någon skrev att 125a tiden är kort, typ att man åker max 2 säsonger på den. Måste du ha en så pass dyr 125a för den här tiden? Vad ska du ha den till?
ska du åka de korta transporterna som en yngre förare behöver transportera sig? tillochfrån hemmavid, en eller två ggr om året, mer än 10 mil? Mitt tips, köp en äldre maskin, typ DT125, som funkar lika bra till dessa transporter, spara ihop till ett annat fordon, (MC) när du fyller 18, som du är nöjd med under en längre tid.
DT 125an som är ca 20 år eller så, tål att köras hårt på både grus, gräs och asfalt.
Din erfarenhet från din Apollo, kommer väl till pass på en offroad. Ska du in till Sthlm, åker du tåget, eller hur?
både KTM och Yamaha maskinerna, ska locka in till de större maskinerna, men du är klok nog att inte låta dig luras in i ett köp av de instegsmaskinerna, vill du ha en större maskin när du har körkort för dem, väljer du efter det behov du har då, och hur mycket pengar du har då.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag hade valt KTM. det är väl samma chassi som 390´n?

Men vad vet väl jag om dålig KTM kvalité, jag har ju bara tre fungerande hojar av det märket. :yoparty
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
svårt att köra mer än en åt gången ...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Alltså, förstår allas hat mot 4-taktarnas slöhet men det var inte därför denna tråd togs upp, så skulle uppskatta om det skulle kunna läggas åt sidan.

Sen tack så mycket för ditt inlägg, har fått mig att luta mot Yamahan. Men lite mer noggrant, vad hade han för proböem med den? Var det 4 takt eller 2 takt? Och deras service suger alltså?

Alltså... Det är gräsklipparmotorer i dem...:fakta Sen KTM köpte Husqvarna så är gräsklipparmotorn helt tagit över....:D:D

Yamaha tog därför efter KTM vilket man ser på vissa "måndagsex" där pullstarten sitter kvar...:7peta även Yamaha tillverkar gräsklippare bla..

mvh
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har du pengarna så köp med hjärtat. En 125a är slö rakt fram så fokusera på att lära dig svänga på roliga småvägar. Jag hade kanske sparat pengarna till att köpa något roligt på A2 och nöjt mig med något enklare nu. En styrpt 2t är som sagt betydligt mkt lättare att trimma.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kolla även Yamaha WR125.
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Förhållandet kvalitet mellan Yamaha och KTM är ungefär 15:1
Förhållandet generalagent/service mellan Yamaha och KTM är ungefär 50:1


Dvs även om det väääldigt sällsynta skulle hända och du får ett fel på Yamahan så kommer de att fixa det på studs. Med en KTM kommer du dels att FÅ fel på hojen, men framförallt gråta blod i dina fruktlösa försök att få det fixat.

Köp Yamahan.:fakta

Tror jag har blivit övertalad av i princip alla här att köra på Yamahan haha, tack så mycket!

Benämningen SOHC eller DOHC berättar bara om hojen har enkel eller dubbla överliggande kamaxlar.

På en 125a som är begränsad till 11kW har det ingen som helst betydelse. Begränsningen ligger i... ...begränsningen, så att säga. :fakta

Välj den hoj du tror att du kommer att trivas bäst med.
Det innefattar utseende, körställning, uppförande under körning - om du nu på något vis får chans att provköra.

Men, det innefattar också som andra har sagt - hållbarhet och kvalitet.

125:a-tiden går så blixtrande snabbt förbi, och kommer aldrig mer tillbaka. Den som har ljusa minnen av sina 2 år på 125 kommer högst troligt att fortsätta som motorcyklist livet ut, eller lär återvända till 2-hjul längre upp i livet när tid och pengar finns att tillgå.

Att då riskera att slösa bort veckor och ibland månader på en märke som förvisso kan vara okay, men som lider av en importör som lägger mer energi på att hitta sätt att skylla på kunden istället för att se till att lösa kundens problem är bortkastad tid och pengar dessutom.

Satsa på en hoj som har chans att rulla så mycket du vill köra, och som har så mycket kvar i sig efter 2 år att den kan säljas, bytas in eller ärvas ner till yngre syskon.

Jag hade satsat på Yamahan.

Nästa snubbe i tråden kommer att tycka annorlunda - det är helt normalt. Välkommen till MC-världen!

Och det tror jag nog också jag gör! Håller med till 100%, tack för det engagerade svaret!

Min erfarenhet av YZF R 125an är att den är slö, men den duger gott till transport mellan allt man behöver, tillomed en 20 mila tripp till en stad längre bort.
Den är tung, plastig och väldigt vacker att se på. någon skrev att 125a tiden är kort, typ att man åker max 2 säsonger på den. Måste du ha en så pass dyr 125a för den här tiden? Vad ska du ha den till?
ska du åka de korta transporterna som en yngre förare behöver transportera sig? tillochfrån hemmavid, en eller två ggr om året, mer än 10 mil? Mitt tips, köp en äldre maskin, typ DT125, som funkar lika bra till dessa transporter, spara ihop till ett annat fordon, (MC) när du fyller 18, som du är nöjd med under en längre tid.
DT 125an som är ca 20 år eller så, tål att köras hårt på både grus, gräs och asfalt.
Din erfarenhet från din Apollo, kommer väl till pass på en offroad. Ska du in till Sthlm, åker du tåget, eller hur?
både KTM och Yamaha maskinerna, ska locka in till de större maskinerna, men du är klok nog att inte låta dig luras in i ett köp av de instegsmaskinerna, vill du ha en större maskin när du har körkort för dem, väljer du efter det behov du har då, och hur mycket pengar du har då.

Du har nog förstått hela min situation. Ja, kommer köra runt mest här i lilla Bålsta, ett flertals gånger åka in till Barkarby och kanske, bara kanske Stockholm någon gång.
Jag kommer förmodligen inte köpa en sprillans ny 125:a, hittade en 2009 som jag skulle kunna få ner till säkert 25k p.ga. repor, han la upp den för 29k och det är pengar jag med glädje lägger om jag ska vara ärlig. Sport är något som har nått mitt intresse, och även fast det är en 125:a så kör jag nog hellre sport här, då vi har mestadels långa raka sträckor och väldigt få korta med mycket svängar, då känner jag att sporten ändå skulle passa bättre samt att det är en bra instegsmaskin för när man ska köra de större hojarna sen. Tror inte heller jag får någon annan bra hoj mycket billigare än 28k som jag genuint kommer vara intresserad av heller för den delen. Ska jag köra 4-takt, så blir det en Sport eller kanske naked, annars, 2 takt supermotard.
Ska jag in till Stockholm tar jag förmodligen 99% av gångerna tåget då det helt enkelt är lättare och snabbare, ja.

Har du pengarna så köp med hjärtat. En 125a är slö rakt fram så fokusera på att lära dig svänga på roliga småvägar. Jag hade kanske sparat pengarna till att köpa något roligt på A2 och nöjt mig med något enklare nu. En styrpt 2t är som sagt betydligt mkt lättare att trimma.

Har provat båda och tycker verkligen 2 takt är mycket roligare såklart! Men när jag ser mina andra vänner med sina 2 takt 125:eek:r så får jag bara ont i hjärtat hur de meckar mera än de kör, och hur de lägger minst 1000 i månaden för att köra en sån. Jag håller med ovan att man hellre ska njuta av 125 tiden än att kasta bort den på att mecka (som jag inte ens har tid för då jag går teknik). Samt pengarna man lägger: bensin som fan, olja till bensinfanet, byta växelolja typ 20:e timme, kolv 1-2 ggr per år, samt flera andra slitdelar och jäädrans massa tid. Det är uppfattningen jag har fått av 2 taktare och därför håller jag mig borta från dem och är hellre "slö" på en 4 takt.
Men ni får gärna försöka övertyga mig om att det inte är så jävla jobbigt med 2 takt för er med den erfarenheten. Men störst sannolikt blir det en yzf-r125, gammal.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top