Var finns alla gamla avdankade racerhojar?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tror där är många som står och samlar dam i förortsvillornas garage.
Man kommer till en punkt i livet där man köper villa och blir småbarnsförälder och inte riktigt hinner med roadracingen under några år.
Får man inte vad man inte vad man begär för den tänker man att då kan den ju lika gärna stå kvar tills man får tid att börja tävla igen.
Så tänker i alla fall jag om inte ens får 30k för min.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jösses Amalia,
Man blir fan mörkrädd, Köra racing på Krita, konsumera leksaker på avbetalning. Vart har det gått snett?

Allt detta ska betalas förr eller senare och att maxa sitt kreditutrymme för att leva just nu för att i lång framtid betala av är i min värld sinnessjukt. Hur kul är det att betala av på leksaker när man tröttnat, alt lagt av?

Hur ska man i framtiden få livskvalitet om man förbrukat både sina nuvarande och framtida inkomster i förtid?

Såvitt jag vet är det ingen som har maxat sina krediter eller avslöjat hela sin ekonomi så vad blir du mörkrädd över?
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Min står i garaget o samlar damm. Tror inte jag körde med den alls förra säsongen faktiskt, men förr-förra gick den ett par bandagar. Kanske blir några dagar nu i sommar... eller inte, sålänge jag inte använder den kostar den varken soppa eller däck. Minskar så mycket i värde gör den nog inte heller, inte så mycket att det är värt o bry sig om iaf. Kan lika gärna ha den ståendes tills jag får/tar mig tillfälle att köra.

Tror många tänker som mig. En zx6r -07 f.ö


Fast för min del så kan den kanske bli till salu så småningom. Håller på o bygger classic-räser av en Suzuki RG. När den är klar har jag nog inget behov av modern räser..
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Kan bara hålla med tidigare svar , många står och vilar sig i något garage . Har bekanta som åker väldigt måttligt med sina banhojar och bara bandagar . Är inte bättre själv , en hoj åker jag Classic med dom andra (4) står och vilar sej under ett skynke . Kan vara bra att ha....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppla, vilken vändning tråden fick :hihi

Efter att hälsan fått sig en törn 2013 har jag kostat på mig att leva gott, mycket gott till å med ;o)
Har i snitt 6-8v i soligare länder/år och brukar hinna med att besöka 2-3 Mgp race, tjackat bubbelpool, tv för 25k (ja jag är en av idioterna som hoppade på Oled-tåget) m.m..
Har jag inte råd att köpa/resa NÄR jag vill.., tar jag det på kredit, men betar iofs av skulden ganska snabbt.
Jag kommer alltid unna mig det jag vill, när jag vill :tummenupp

Men tanken med urspriungsfrågan var lite mer, var tusan är alla gamla racerhojar?
Står dem & dammar i garage runt om i landet eller har dem blivit slaktade för reservdelar?

Sen om priset, en -08 600 kostade lika mycket 2011/12 som den gör nu..!!
Kanske det är jag som snålat till mig, men trodde nog det skulle finnas överflödigt med skaplig däcknötare för runt 30k...
https://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/music.gif
Men det är väl som nån ovanför skrev, 600 är ju utdöende och håller bra andrahandsvärde... sen har det blivit mångfaldigt fler som nöjeskör på bana, så även om dom inte kör mer än 3-4ggr/år är det inte värt att sälja för de småpengar dom får.
Det är rätt många som dessutom kör km och bandagsrejsing, så hojarna körs med. Det är lite fel ände av året nu med, de som inte fick hojen såld innan bansäsngen tog slut håller på dn tills i vår när priserna går upp igen.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Mojja: Ska man se krasst på roadracing, blir nog de flesta mörkrädda bara man nämner kostnaderna ????
Speciellt när man i samma andetag berättar om de fantastiska prispengar som finns inom svensk RR ????

Nämn sedan hur ofta man skadar sig, är man är totalt idiotförklarad...
Trots vilda protester om att man lever mer på 82,4sek (ett bra varv runt Mantorp) än de flesta lever under hela livet ????
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Mojja: Ska man se krasst på roadracing, blir nog de flesta mörkrädda bara man nämner kostnaderna ????
Speciellt när man i samma andetag berättar om de fantastiska prispengar som finns inom svensk RR ????

Nämn sedan hur ofta man skadar sig, är man är totalt idiotförklarad...
Trots vilda protester om att man lever mer på 82,4sek (ett bra varv runt Mantorp) än de flesta lever under hela livet ????


Att det kostar ska gudarna veta, Men att låna för att leka är ju i min värld inte smart.

1,22.4 är bra på en 600 sub 1.20 på en 1000 är lika kul ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mojja: Ska man se krasst på roadracing, blir nog de flesta mörkrädda bara man nämner kostnaderna ????
Speciellt när man i samma andetag berättar om de fantastiska prispengar som finns inom svensk RR ????

Nämn sedan hur ofta man skadar sig, är man är totalt idiotförklarad...
Trots vilda protester om att man lever mer på 82,4sek (ett bra varv runt Mantorp) än de flesta lever under hela livet ????

Äsch då, fortfarande inte lika illa som hästsport. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äsch då, fortfarande inte lika illa som hästsport. :hihi

Jäkligt sant 5-10k i månaden o absolut inga inkomster:arsele. Men visst upphäver det en del av pengarna när man har en fritt gående nordsvensk travare o man ligger i hängmattan o får en blöt puss av kräket då o då.

0-60 på tre galopp steg axar ifrån vilken sporthoj somhelst:banana.

Att man dessutom tar sig fram galant där knappt en skicklig enduro förare klara sig är inte fel heller.

Men kostnaden:fakta:huvet:zpy
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jäkligt sant 5-10k i månaden o absolut inga inkomster:arsele. Men visst upphäver det en del av pengarna när man har en fritt gående nordsvensk travare o man ligger i hängmattan o får en blöt puss av kräket då o då.

0-60 på tre galopp steg axar ifrån vilken sporthoj somhelst:banana.

Att man dessutom tar sig fram galant där knappt en skicklig enduro förare klara sig är inte fel heller.

Men kostnaden:fakta:huvet:zpy

Trialförarna kan klättra rätt bra däremot. :)
Jag gillar hästar och red som knatte, så har inget emot kräken. :hihi
Det är ju inte för inte som ridning är Sveriges största sport. Men, farligt är det. Och likväl är det om hojarna riskerna pratas hela tiden. :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mojja: Ska man se krasst på roadracing, blir nog de flesta mörkrädda bara man nämner kostnaderna ????
Speciellt när man i samma andetag berättar om de fantastiska prispengar som finns inom svensk RR ????

Nämn sedan hur ofta man skadar sig, är man är totalt idiotförklarad...
Trots vilda protester om att man lever mer på 82,4sek (ett bra varv runt Mantorp) än de flesta lever under hela livet ????
Well:
Burt Munro skrev:
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Trialförarna kan klättra rätt bra däremot. :)
Jag gillar hästar och red som knatte, så har inget emot kräken. :hihi
Det är ju inte för inte som ridning är Sveriges största sport. Men, farligt är det. Och likväl är det om hojarna riskerna pratas hela tiden. :gnissla

Vart lite nyfiken på detta med största sporten. Enligt Rf är ridsporten 6:a. Fotboll är störst.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Offtopic. Ulvhamne utgår nog från gammal statistik. Det som hänt är enorm ökning av fotbollstjejer sista årtiondet.
Ontopic. Vad jag tror har hänt är att väldigt många äldre banhojar finns hos bandagsåkare. Gillar du att köra några bandagar och inte vill krascha din fina gathoj är en billig racehoj ett bra alternativ.
Sen är det nog bra för självkänslan att ha en "riktig" rejshoj i garaget.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top